Samochody Toyoty, które zobaczysz na rajdowych trasach

627

Producenci muszą uczestniczyć w rajdach i wyścigach, aby testować trwałość i osiągi swoich samochodów oraz zaprezentować ich możliwości. Współzawodnictwo przyspiesza rozwój i rozpala emocje fanów motoryzacji” – to nie są słowa ani Steve’a McQueena, ani Jeremiego Clarksona. Ich autorem jest Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation. Jego następcy wzięli sobie te słowa do serca, a Toyota stała się producentem, który chętnie angażuje się w sportową rywalizację. Oto znane modele Toyoty, które współcześnie jeżdżą na rajdowych odcinkach specjalnych.

toyota_prius_2_generacji_zespolu_prusak_benchetrit

Na początku był sedan

Autem, które rozpoczęło pisanie rajdowej historii Toyoty, wcale nie było sportowe coupé czy lekki hatchback, lecz luksusowy sedan – Toyopet Crown Deluxe. W 1957 roku to 4-drzwiowe auto wystartowało w australijskim rajdzie Round Australia Trial. Liczącym 17 000 kilometrów, czyli więcej niż zajmuje droga z Warszawy do Szczecina z tankowaniem w Irkucku. Jego 1,5-litrowa jednostka o niepozornej mocy 48 koni mechanicznych była wystarczająco sprawna, by dowieźć siebie, resztę konstrukcji i trzech zawodników do mety. I to na trzeciej lokacie w klasyfikacji aut zagranicznych.

 

Jednak prawdziwą rajdową sławę Toyota zdobyła dopiero u schyłku XX wieku. Przyniosły ją dwa młodsze modele – Celica i Corolla. Celica wielokrotnie wygrywała w WRC, obdarowując tytułami rajdowych mistrzów świata Carlosa Sainza, Juhę Kankkunena i Didiera Auriola, i dwukrotnie zapewniając Toyocie mistrzostwo konstruktorów. Corolla natomiast była autem, które dało Toyocie w 1973 roku pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a także ostatnim, które zapewniło japońskiemu producentowi tytuł Rajdowego Mistrza Świata Producentów przed trwającą 18 lat rozłąką z WRC.

toyota_yaris_wrc_2018_1

Yaris czyli najcięższe działo Toyoty

Dzisiaj najważniejszą rajdówką Toyoty jest Yaris WRC. Auto zostało opracowane przez inżynierów Toma Fowlera, Simona Carriera i Mikko Ruoho pod wodzą Latającego Fina, czterokrotnego rajdowego mistrza świata, czyli Tommiego Mäkinena. Budową silnika zajęli się natomiast inżynierowie Toyota Motorsport GmbH z Kolonii. Yarisa WRC napędza turbodoładowany, zasilany wtryskiem bezpośrednim silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, mocy 380 KM i momencie obrotowym sięgającym 425 Nm. Do tego dodano lekkie, zaawansowane aerodynamicznie nadwozie, sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach i napęd na cztery koła. I w ten oto sposób powstała jedna z najlepszych rajdówek na świecie. Auto, które w ubiegłym, debiutanckim sezonie dało zespołowi Toyota Gazoo Racing WRT zwycięstwa w Rajdach Finlandii i Szwecji, a w tym roku triumf w Rajdzie Argentyny i szereg miejsc na niższych stopniach podium.

toyota_gt86_cs_r3GT86 czyli wyjątek w świecie 4×4

Rajdówki z napędem na jedną oś nie cieszą się w dzisiejszych czasach zbyt dużą popularnością. Co nie oznacza, że zniknęły zupełnie. Dobrym przykładem jest tylnonapędowe coupé Toyota GT86. W wersji CS-R3 samochód ma wyższą, podniesioną do 232 KM moc, moment obrotowy sięgający 235 Nm, dyferencjał z dodatkowym przełożeniem, sportowy układ wydechowy, lżejszą konstrukcję i oczywiście pełne rajdowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa. Co ciekawe, Toyota GT86 CS-R3 jest pierwszym tylnonapędowym samochodem w tym stuleciu, który uzyskał rajdową homologację FIA.

toyota_land_cruiser_rajd_dakar_2018

Rajdowa Toyota na wodór

Toyota tak kocha rajdy, że rajdowej odsłony doczekał się nawet wodorowy sedan Mirai! Auto pojechało w 2015 roku w Rajdzie Niemiec jako samochód techniczny, czyli tzw. zerówka. Za jego kierownicą zasiadł Japończyk Mitsuhiro Kunisawa, dziennikarz i kierowca rajdowy. W rajdowej Toyocie Mirai zmieniono hamulce i opony, a także zamontowano klatkę bezpieczeństwa, jednak układ napędowy oparty na wodorowych ogniwach paliwowych pozostał bez zmian.

 

Mirai ma na swoim koncie nie tylko debiut na OS-ach, ale i rajdowe zwycięstwo. W 2016 roku w rajdzie zeroemisyjnych samochodów e-Rallye Monte Carlo zdobyli je Artur Prusak i Thierry Benchetrit.

toyota_mirai_rajd_niemiec_2015

Prius – pierwsza hybrydowa rajdówka

Prusak i Benchetrit to zawodnicy doświadczeni w ekonomicznej jeździe na regularność. Świetne występy w FIA Alternative Energies Cup dwukrotnie dały im tytuły mistrzowskie – w 2015 i 2016 roku. W tej rywalizacji zawodnicy startowali innym autem Toyoty z alternatywnym napędem – Priusem drugiej generacji.

 

Prius to również pierwsze hybrydowe auto w historii, które wyjechało na rajdowe odcinki specjalne. W 2002 roku specjalnie przygotowanym egzemplarzem pierwszej generacji tego modelu Nik Berg i Tim Bampton wystartowali w rajdzie Midnight Sun to Red Sea. Załoga musiała pokonać aż 8 000 kilometrów, w tym 720 km odcinków specjalnych.

2017 ARA Ojibwe Forests Rally

Ryan Millen i jego RAV4

Toyota RAV4 również powstała w rajdowej wersji. Takie auto wybrał amerykański kierowca, Ryan Millen. I był to bardzo dobry wybór, bowiem dzięki RAV4 Millen i jego pilotka Rhianon Gelsomino w ubiegłym roku zdobyli mistrzowski tytuł American Rally Association

w klasie 2WD, wygrywając wszystkie sześć rund sezonu. Technicznie rzecz biorąc, SUV załogi w bardzo niewielkim stopniu różni się od drogowego oryginału. Lista zmian ogranicza się głównie do osłony podwozia, obręczy kół, lepszych hamulców i amortyzatorów, a także hydraulicznego hamulca ręcznego. Na pokładzie nie zabrakło oczywiście klatki bezpieczeństwa, kubełkowych foteli czy pięciopunktowych pasów. Wszystkimi modyfikacjami zajęła się firma tuningowa Toyota Racing Development.

toyota_land_cruiser_rajd_dakar_2018

Land Crusier w stolicy Senegalu

Pisać o Toyocie w rajdach, nie wspominając o jej udziale w Rajdzie Dakar, to jakby nic nie napisać. Jednym z najsłynniejszych aut w tej rywalizacji jest Land Cruiser. Już w 1979 roku, w pierwszej edycji najtrudniejszego rajdu świata na starcie stanęło 20 przedstawicieli tego modelu. Jednak oficjalnie po raz pierwszy udział w tej rywalizacji Toyota wzięła w 1995 roku. Od tamtego czasu producent regularnie wystawia Land Cruisery w klasie minimalnie zmodyfikowanych samochodów fabrycznych T2. Terenowe Toyoty odniosły w tej rywalizacji już kilkanaście zwycięstw. Również w tym roku terenówka zespołu TLC Team Land Cruiser Toyota Auto Body okazał się najlepszym autem w klasyfikacji T2.

toyota_hilux_rajd_dakar_2018

Hiluxem przez Andy

Na odcinkach Rajdu Dakar zażarcie rywalizuje również Hilux. Pickup Toyoty, podobnie jak Land Cruiser, uczestniczy w najtrudniejszym rajdzie świata od pierwszych lat jego istnienia, jednak pod szyldem producenta startuje dopiero od sześciu lat. I sprawuje się bardzo dobrze, za każdym razem dojeżdżając do mety rajdu w pierwszej piątce klasyfikacji generalnej, a w latach 2013 i 2015 zdobywając drugie miejsce. W tym roku napędzane V-ósemką auto zajęło dwa miejsca na podium – na drugim do mety dojechał Nasser al-Attiyah, a trzecie zajął Giniel de Villiers.

toyota_celica_gt_four_hrsmp_2018_fot_arch_toyota_team_classic

Wiecznie młoda Celica GT-Four

Na rajdowych odcinkach specjalnych nadal możemy zobaczyć modele Toyoty, które nie są już produkowane. Jednym z najpopularniejszych aut tego typu jest Celica GT-Four, słynna rajdówka z napędem na cztery koła, kojarzona z sukcesami w WRC Carlosa Sainza. Takie auto w wersji ST205, należące do Michała Horodeńskiego z zespołu Toyota Team Classic, odnosi sukcesy w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. A to niejedyny egzemplarz tego auta, który aktywnie jeździ w rajdach. Starszymi Celicami GT-Four ST165 i ST185 okazjonalnie startuje aktualny kierowca Yarisa WRC, Jari-Matti Latvala. W garażu Fina znajduje się również Corolla WRC. Dzisiaj na OS-ach spotkamy nawet replikę Corolli z pierwszych lat Toyoty w WRC – model Levin 1600 TE27. Auto zbudowano na wzór samochodu, którym Hannu Mikkola zdobył dla Toyoty pierwsze europejskie zwycięstwo w rajdzie WRC.

inf.pras.