Silnik WRC będzie użyty w Le Mans

Fot. Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH

Silnik stanowi serce każdego samochodu wyścigowego, a w przypadku hipersamochodów rywalizujących w 24 godzinach Le Mans jego wybór ma kluczowe znaczenie dla osiągów i niezawodności. Genesis, debiutujący w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC w 2026 roku, zdecydował się na nietypowe rozwiązanie – stworzenie jednostki V8 poprzez połączenie dwóch silników z Rajdowych Mistrzostw Świata WRC.

Genesis GMR-001, pierwszy hipersamochód koreańskiej marki, zostanie wyposażony w silnik, który w dużej mierze bazuje na jednostkach napędowych używanych w WRC. Jak ujawnił Cyril Abiteboul, szef zespołu Genesis Magma Racing, decyzja o takim rozwiązaniu była podyktowana ograniczonym czasem na opracowanie nowej jednostki napędowej:

„Każdy, kto zna się na silnikach, doceni fakt, że mieliśmy zaledwie sześć miesięcy na opracowanie kompletnego napędu. Wybraliśmy konfigurację V8, ponieważ była to doskonała okazja, by nie projektować jednostki całkowicie od zera, lecz skorzystać z istniejącego silnika WRC – bardzo konkurencyjnego, turbodoładowanego 1,6-litrowego silnika rzędowego, którego używamy od kilku lat. Wzięliśmy ten silnik i podwoiliśmy go, co dało nam V8” – wyjaśnił Abiteboul.

Fot. Genesis

Silniki WRC, z których wywodzi się nowa jednostka napędowa GMR-001, generują około 380 KM, choć bez ograniczeń ich moc mogłaby być znacznie wyższa. W przeciwieństwie do WRC, gdzie stosuje się hybrydowy system o mocy dodatkowych 134 KM, w LMDh obowiązuje jednolity system hybrydowy o mocy 67 KM. Rozwój GMR-001 odbywa się we współpracy z renomowanym konstruktorem wyścigowym Oreca.

Samochód zadebiutuje w pełnej skali w kwietniu 2025 roku, testy rozpoczną się w sierpniu, a pierwsze starty zaplanowano na sezon WEC 2026. Genesis dołączy do rywalizacji z markami takimi jak Acura, Alpine, BMW, Cadillac i Porsche, a w 2027 roku rozpocznie także rywalizację w IMSA SportsCar Championship.

Podobają ci się nasze newsy? Nie przegap żadnego: obserwuj RALLY and RACE na Google News.