Skoda Fabia RS Rally2 oficjalnie debiutuje. Następca zwycięskiej konstrukcji

Skoda Fabia RS Rally2
Skoda Fabia RS Rally2 (fot. Skoda)

Ekipa Skoda Motorsport zaprezentowała następcę jednego z najbardziej utytułowanych samochodów w klasie Rally2 z ostatnich lat. Skoda Fabia RS Rally2 to konstrukcja oparta na drogowym modelu. Już niebawem zobaczymy ten samochód na odcinkach specjalnych.

Skoda Fabia RS Rally2 otrzymała nowy silnik, a konstruktorzy mocno przeprojektowali układ napędowy i kierowniczy, a także elektronikę oraz funkcje bezpieczeństwa chroniące kierowcę i pasażera.

Zobacz: Czeskie marzenie o Dakarze – Skoda Afriq

Przez ostatnie miesiące ekipa Skoda Motorsport w pocie czoła sprawdzała samochód we wszystkich możliwych konfiguracjach drogowych i pogodowych: na asfalcie, żwirze, lodzie, śniegu, deszczu i upałach. Testy obejmowały próby w Czechach, Francji, Włoszech, Chorwacji, Niemczech, Belgii i Hiszpanii, a także w ekstremalnych warunkach zimowych w północnej Finlandii.

Skoda Fabia RS Rally2
Skoda Fabia RS Rally2

Nowy model przygotowany w specyfikacji Rally2 wykorzystuje wyjątkowo sztywną konstrukcję modelu produkcyjnego oraz dopracowaną aerodynamikę nadwozia. Cywilna Fabia ma najlepszy współczynnik oporu powietrza w swojej klasie. Dlatego eksperci ze Skoda Motorsport wykorzystali ten fundament do opracowania pakietu aerodynamicznego dla nowej Fabii RS Rally2 evo.

Zespołowi udało się prawie podwoić siłę docisku w porównaniu do poprzedniczki. Dzięki zmianom kierowca będzie mógł z jeszcze większą łatwością pokonywać trudne zakręty. W temacie nadwozia ciekawostką jest rzucający się o oczy lakier Mamba Green jest nawiązaniem do cywilnych wersji modeli z serii RS, takich jak Octavia czy Enyaq.

Skoda Fabia RS Rally2
Skoda Fabia RS Rally2

Pod maską pracuje nowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra, oparty na silniku 2.0 TSI z serii EA888, który jest stosowany m.in. w modelach RS. Motor wytwarza około 214 kW (289 KM) maksymalnej mocy, a szczytowy moment obrotowy wynosi 430 Nm. Całość trafia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem nowej 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dwóch mechanizmów różnicowych.

Inżynierowie przeprojektowali kolektory dolotowe i wydechowe, tłoki i komory spalania, poprawiono pracę zmiennych faz rozrządu oraz układu smarowania. Wszystkie zmiany wpłynęły na poprawę procesu spalania. Oprócz tego pojawiła się nowa turbosprężarka, zmieniony intercooler oraz bardzo wydajne chłodzenie.

Skoda Fabia RS Rally2
Skoda Fabia RS Rally2

Nad całością czuwa nowe oprogramowanie do zarządzania sinikiem. Zgodnie z regulaminem technicznym FIA dla klasy Rally2, średnica ogranicznika dolotu powietrza (tzw. zwężki) wynosi 32 milimetry.

Przednie hamulce w Fabii RS Rally2 są wewnętrznie wentylowane, a układ chłodzenia hamulców jest przygotowany na intensywną pracę na odcinkach szutrowych i asfaltowych.

Tarcze hamulcowe przeznaczone na asfalt mają średnicę 355 milimetrów z przodu i 300 milimetrów z tyłu, dla 18-calowych kół o rozmiarze obręczy 8×18. Natomiast hamulce przygotowane do użytku na szutrze mają 300 milimetrów średnicy (przód i tył). W tym wariancie zastosowano 15-calowe koła o rozmiarze 7×15.

Skoda Fabia RS Rally2
Skoda Fabia RS Rally2

Zobacz: Testy Skody Fabii Rally2 2022 w Chorwacji [WIDEO]

W porównaniu z modelem Rally2 evo, wydłużono skok zawieszenia i utwardzono kolumny MacPhersona. Przy okazji zmniejszono tarcie w amortyzatorów. Zwiększony rozstaw osi wymusił opracowanie nowej kinematyki zawieszenia. Dzięki tym zmianom samochód jest teraz bardziej stabilny.

Skoda Fabia RS Rally2
Skoda Fabia RS Rally2

Ekipa Skoda Motorsport wykorzystała dane analityczne z wcześniejszych wypadków rajdowych. Klatka bezpieczeństwa w nowej rajdówce jest zbudowana z prawie 36 metrów wysokowytrzymałej stali chromowo-molibdenowej.

Wymiary i materiał klatki bezpieczeństwa spełniają wymagania FIA, ale czeski producent postanowił wykroczyć daleko poza minimum stawiane przez federację. Płyty węzłowe, istotne w przypadku zderzenia bocznego, są również bardziej wytrzymałe niż przewidziano w przepisach.