Oddział Skoda Motorsport w pocie czoła pracuje nad nową generacją rajdowej Fabii Rally2. Prototyp przeszedł już pierwsze testy bojowe na asfalcie i szutrach.
Skoda odświeża właśnie swoją gamę modelową i wprowadza na rynek czwartą generację kultowej Fabii. Oczywiste było to, że aktualizacja nie poprzestanie na cywilnych wersjach. Zwłaszcza, że obecna forma wyczynowej „R-piątki” jest na rynku od przeszło siedmiu lat. Producent z Mlada Boleslav w oficjalnym komunikacie prasowym poinformował, że pracuje już nad zupełnie nową konstrukcją opartą o najnowszą bryłę tego modelu. Jest to więc odpowiedź na ostatnią, gorącą premierę Hyundaia i debiutującą w Belgii wersję i20N.
Nowe szaty króla
Inżynierowie testowali już nową konstrukcję na odcinkach asfaltowych i szutrowych. Próby „bojowe” zorganizowano w Czechach, Francji oraz Hiszpanii. Czesi nie zapowiedzieli wciąż dokładnej daty premiery nowego modelu. Testowane egzemplarze nadal posiadają pełny kamuflaż, próżno szukać też zbyt wielu szpiegowskich zdjęć. Możemy jednak przypuszczać, że odświeżoną rajdówkę będziemy już podziwiać na przyszłorocznych oesach a koncern pochwali się swoją pracą pod koniec roku. Zapewne wtedy ruszy też oficjalna sprzedaż.
Nie wiemy też jakie zmiany zostaną wprowadzone i czy Skoda pokusi się o coś specjalnego. Oczywiście wszystko musi zostać wykonane zgodnie z restrykcjami FIA, dlatego też samochód zostanie wyposażony w motor o pojemności 1.6 litra z turbodoładowaniem, napęd na cztery koła z mechanicznym dyfrem oraz sekwencyjną, pięciobiegową skrzynię.
Długie pasmo sukcesów
Podczas krótkiej prezentacji Skoda Motorsport nie omieszkała pochwalić się bogatą listą sukcesów. Od 2015 roku konstrukcja rajdowej Fabii zdobyła więcej trofeów niż jakiekolwiek inne auto w jej klasie. Na swoje konto zapisała 9 tytułów rajdowych mistrzostw świata FIA, liczne laury krajowe i regionalne. Do tego załogi, które wybrały Fabię aż 1400 razy triumfowały w klasyfikacjach generalnych, a 3300 razy zajmowały miejsca na podium. Czesi chwalą się również faktem, że sprzedali już ponad 400 egzemplarzy tego samochodu w specyfikacjach R5 (przed zmianami przepisów) oraz Rally2 i najnowszej Rally2 Evo.
„Zupełnie nowa Fabia Rally2 jest już w fazie rozwoju i zaawansowanych testów. Mamy wielkie szczęście, bo nasi inżynierowie mogą korzystać z naszego doświadczenia i wiedzy zdobytej dzięki aktualnym projektom Rally2 Evo, które wciąż odnoszą światowe sukcesy” – skomentował Michal Hrabanek – szef Skoda Motorsport.
Oficjalny komunikat prasowy dostępny jest na stronie Skoda Motorsport. Z dużą dozą niecierpliwości czekamy na kolejne wiadomości i światową prezentację tego modelu. Z dotychczasowych wersji korzystają najlepsi kierowcy z Polski, to również dominujący samochód w klasie Rally2 nad Wisłą. Zawodnicy chwalą Fabię za jej niezawodność, prostotę i możliwość łatwego dopasowania do swojego stylu jazdy i preferencji danego kierowcy.
Jubileuszowy rok Skody
Jak na razie cywilna wersja nowej Fabii czwartej generacji zbiera bardzo dobre recenzje. Dziennikarze zwracają uwagę na świetną jakość wykonania, większą przestronność i zaimplementowanie wszystkich nowinek technicznych. Model ma być nawet realnym zagrożeniem dla starszych i droższych braci z Volkswagena. Jeżeli nowa Fabia Rally2 ma być podobnym przełomem, bierzemy ją w ciemno. Skoda musi się postarać, bo debiutowi towarzyszy wielka rocznica – koncern świętuje właśnie 120-lecie motorsportowej historii.
Poza spalinową wersją, Skoda wciąż pracuje nad elektrycznym odpowiednikiem rajdówki. Nasza prezentacja tego modelu była jednym z najgorętszych i najchętniej komentowanych artykułów ostatnich tygodni. Jeśli jeszcze nie jesteście w temacie, koniecznie zapoznajcie się z naszą zapowiedzią modelu RE-X1, przygotowanego przy współpracy inżynierów z Mlada Boleslav oraz austriackiej firmy Kreisel. Konstrukcja ma za sobą bardzo udany start w tamtejszej rundzie krajowych mistrzostw oraz… spektakularną dyskwalifikację z cyklu.