Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów

Fot. Porsche

Sobiesław Zasada w wieku 93 lat wygrał kolejny rajd. Wraz z pilotem Markiem Sworowskim triumfowali w klasyfikacji generalnej 56. edycji Rajdu Żubrów.

To wyjątkowa impreza dla trzykrotnego mistrza Europy, bowiem sam był jej inicjatorem w 1966 roku. Nie jest to pierwsze zwycięstwo Zasady w tym rajdzie, do którego tym razem wystartował w Porsche Dakar RED58 Special, które powstało jako hołd dla jego dokonań w latach 60.

Odbywający się na Podhalu Rajd Żubrów jest wyjątkowy w swoim rodzaju. Zasada chciał, aby raz w roku zawodnicy i działacze sportów motorowych zamienili się rolami. Tym samym zawodnicy wcielają się w rolę sędziów i osoby odpowiedzialne za zabezpieczenie zawodów, natomiast organizatorzy, działacze, dziennikarze, a także byli zawodnicy-seniorzy, przystępują do rywalizacji.

W tym roku na starcie pojawiło się 98 załóg, w tym 15 z Włoch. Oprócz Zasady, wśród znanych nazwisk należy wymienić Rafała Sonika, Macieja Wisławskiego i Artura Christa. Ponad 200-kilometrowa trasa została podzielona na dziesięć odcinków wiodących przez miejscowości Stare Bystre, Skrzypne, Pitoniówka i Gronków. Jak zwykle start i metę zlokalizowano pod Hotelem Bachleda Kasprowy w Zakopanem, w którym odbyła się także uroczystość wręczenia nagród oraz tradycyjny Bal Żubrów.

Zobacz też: Sobiesław Zasada i Longin Bielak znów wystartowali. Pojechali Fiatem 126p do Turynu

Porsche 911 Dakar RED58 Special to model specjalny stworzony przy udziale Porsche Polska w ramach programu Sonderwunsch. Specyfikacja samochodu nawiązuje do maratonu Londyn-Sydney z 1968 roku, w którym załoga Sobiesław Zasada i Marek Wachowski wygrała etap australijski.

„Gdy w lipcu na Pustyni Błędowskiej uczestniczyłem w premierze tego modelu, nie przypuszczałem, że będę miał okazję się nim ścigać. To oczywiście całkowicie inne auto, niż to, którym jechaliśmy w rajdzie Londyn-Sydney, bo inna jest też epoka, w której żyjemy i inne są współczesne samochody. Niemniej, bardzo miło było wrócić pamięcią do tamtych chwil i sprawdzić rajdowe Porsche 911 w najnowszym wydaniu. Mimo, że ten model wyposażony został w opony, które mają zapewnić przyczepność przede wszystkim na luźnych nawierzchniach, okazało się, że także po asfaltowych drogach jeździ bardzo dobrze. A jak widać po naszym wyniku, także całkiem szybko” – powiedział na mecie Sobiesław Zasada.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.