Spore zamieszanie wokół Rajdu Monte Carlo 2021. Co dziś wiemy?

Rajd Monte Carlo otworzy kolejny sezon zmagań w Mistrzostwach Świata. Przyszłoroczna edycja została mocno zmodyfikowana, zabraknie kilku istotnych szczegółów, a to wszystko przez sytuację związaną z pandemią koronawirusa.

Najważniejsza informacja jest taka, że Rajd Monte Carlo się odbędzie i to w styczniu! Organizatorzy najstarszego rajdu w kalendarzu WRC opublikowali już szczegóły edycji z 2021 roku. Najważniejsze zmiany zostały przeprowadzone w harmonogramie imprezy. Została także podjęta kwestia w sprawie obecności kibiców przy trasie. Niestety, żadne z tych decyzji nie są takie jakicj oczekiwaliśmy.

Rajd Monte Carlo 2021 – czeka nas dziwna inauguracja sezonu

Ale zacznijmy od stawki zawodników, którzy z pewnością pojawią się na trasach w okolicach rodzimej miejscowości siedmiokrotnego Mistrza Świata, Sebastiana Ogiera. Oficjalna lista zgłoszeń zostanie opublikowana już niedługo, ale wiadomo już, że na starcie pojawi się co najmniej 100 załóg w tym 10 „wurców”. Znamy już kilka pewnych nazwisk, które rozpoczną sezon od tego klasyka.

Rajd Monte Carlo 2021 – pojadą cztery Hyundaie WRC

Zespół Hyundai Motorsport wystawi trzy fabryczne i20 WRC. W jednym pojedzie Thierry Neuvil, który już rozpoczął testy na odcinkach o podobnej specyfikacji do tych będących częścią Rajdu Monte Carlo. Do drugiego Hyundaia wsiądzie Mistrz Świata z sezonu 2019, Estończyk Ott Tanak. Trzecim kierowcą będzie Dani Sordo, który zaliczy ostatni wspólny start ze swoim wieloletnim pilotem, Carlosem De Barrio.

Co ciekawe, na górzystych trasach wokół Monte Carlo wstąpi jeszcze jeden Hyindai i20 WRC. Pojedzie nim Pierre – Louis Loubet. Auto wystawia prywatna stajnia 2C Competition. Co ciwakwe, nie będzie to tylko jeden epizod – Francuz planuję w przyszłym sezonie zaliczyć pełny program startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Rajd Monte Carlo 2021 – Toyota wystawi cztery fabryczne załogi

Ekipę Toyoty Gazzo Racing zasilą także cztery załogi. Warto dodać, że od niedawna nowym dyrektorem zespołu jest Jari Matti Latvala, który niegdyś był fabrycznym kierowcą tego teamu. Zastąpił on na tym stanowisku Tommiego Makinena. Barw Toyoty będą bronić Sebastian Ogier, dla którego będzie to ostatni sezon w karierze w Mistrzostwach Świata – tak przynajmniej zadeklarował kilka dni temu.

W drugim aucie pojedzie Elfyn Evans, który po pechowej końcówce zeszłego sezonu, z pewnością spróbuję zaatakować od pierwszej rundy, aby móc wreszcie sięgnąć po upragniony tytuł mistrzowski. Kalle Rovanpera, na którym spoczywają wysokie oczekiwania, wsiądzie do trzeciego Yarisa WRC. Junior Toyoty, Japończyk Takamoto Katsuta, który jest związany z tą marką od sezonu 2015 będzie czwartym kierowcą podczas styczniowej, pierwszej rundy WRC.

Rajd Monte Carlo 2021 – nadal spora niewiadoma w M-Sporcie

Zespół Malcolma Wilsona nie podał jeszcze składu. Ma to nastąpić na początku stycznia. Jak już wcześniej pisaliśmy, pół fabryczna ekipa zmaga się ostatnio z problemami finansowymi, które utrudniają znalezienie następcy za Esapekę Lappiego, który robi sobie przerwę od startów w WRC. Sporo jednak wskazuje, że w Monte Carlo zobaczymy, m.in. dotychczasowego kierowcę teamu z Wielkiej Brytanii – Teemu Suninena.

Rajd Monte Carlo 2021 – harmonogram rajdu

Organizatorzy zapowiedzieli harmonogram składający się z 15 odcinków specjalnych. Zabraknie niestety odcinka testowego w Gap. Pierwszy etap będzie składał się tylko z dwóch odcinków. Przeważnie były to próby odbywające się po zmroku. Wtedy też ujawniała się atmosfera tego rajdu. Tłumy kibiców, ogniska, race, pełno sekcji kilku nawrotów i dźwięk samochodów klasy WRC. Z powodu wprowadzonej we Francji godziny policyjnej (planowane jest stosowanie jej już od godziny 18), odcinki te ruszą w godzinach popołudniowych.

Drugi etap będzie najdłuższy. Sześć odcinków specjalnych będzie liczyło łącznie ponad 126 kilometrów oesowych. Trzeci i czwarty etap to tylko trzy odcinki w sobotę, a niedziela to dwie próby przejeżdżane dwukrotnie.

W przyszłorocznej edycji najdłuższym odcinkiem będzie 22 – kilometrowa próba Montauban-sur-l’Ouvèze – Villebois-les-Pins, którą załogi pokonają dwa razy podczas drugiego dnia rywalizacji. Natomiast jeśli chodzi o kibiców to dla nich wstęp będzie zakazany. Wejście do parku serwisowego będzie zamknięte, a wejścia na wszystkie odcinki od strony startu i mety będą pilnowane przez służby porządkowe oraz organizatorów. Sezon Mistrzostw Świata ruszy już za niecały miesiąc, a dokładnie w terminie 21 – 24 stycznia 2021. Rywalizację będzie można śledzić przez platformę WRC+ oraz na naszym profilu facebookowym.

Harmonogram rajdu Monte Carlo 2021:

Czwartek, 21 stycznia 2021 r

17,38 EK1: Saint-Disdier – Korpus (12,58 km)
18,36 EK2: Saint-Maurice – Saint-Bonnet (12,78 km)

Piątek 22.1.2020

09.17 EK3: Aspremont – La Bâtie-des-Fonts 1 (12 mil)
10.38 EK4: Chalancon – Gumiane 1 (13 mil)
12.11 EK5: Montauban-sur-l’Ouvèze – Villebois-les-Pins 1 (14,24 km)
14.16 Konserwacja
15.47 EK6: Aspremont – La Bâtie-des-Fonts 2 (12 mil)
17.08 EK7: Chalancon – Gumiane 2 (21,62 km)
18.41 EK8: Montauban-sur-l’Ouvèze – Villebois-les-Pins 2 (14 mil)

Sobota 23.1.2020

10,17 EK9: La Bréole – Selonnet 1 (18,3 mil)
12.08 EK10: Saint-Clément – Freissinières (19,4 mil)
14.28 Konserwacja
16.08 EK11: La Bréole – Selonnet 1 (18,31 km)

Niedziela 24.1.2020

09.30 EK12: Puget-Theniers – La Penne 1 (12,93 km)
11.08 EK13: Briançonnet – Entrevaux 1 (14,31 km)
11.45 EK14: Puget-Theniers – La Penne 2 (12,93 km)
13,18 EK15: Briançonnet – Entrevaux 2 (14,31 km) * Power Stage

Autor: Dominik Reda