Sprintem przez sezon. Podsumowanie Rok Cup Poland 2022

620
Rok Cup Poland 2022
Rok Cup Poland 2022, fot. Joanna Lenart

Ostatni dzień roku to dobra okazja, by podsumować jeden z dwóch najpopularniejszych kartingowych seriali pucharowych w naszym kraju – Rok Cup Poland 2022. Tegoroczna edycja to jubileusz Roka – 20. sezon w historii startów tej serii.

Za nami 20. edycja polskiej rywalizacji pucharowej Rok Cup Poland. To bez wątpienia spory kawałek kartingowej historii, nie tylko na naszym podwórku, ale również w skali europejskiej. Najstarsza obecnie działająca seria kartingowa w Polsce jest również najprężniej działającym serialem Roka w Europie. I choć każdego roku na polskich torach nie notujemy wielu zagranicznych zawodników, to jeszcze do niedawna to właśnie Polacy stanowili o sile włoskich rozgrywek Rok Cup.

Rok Cup Poland to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych monomarkowych serii kartingowych w naszej części Europy. Niestety jedna z nielicznych „rokowych” świątyń poza Włochami. W ostatnich latach obserwujemy raczej schyłek popularności tej monomarki, co odzwierciedla się również w Polsce, w starszych kategoriach wiekowych. Szkoda, bo po niezwykle popularnych i efektownych kategoriach takich jak Rok 125 Senior czy Super Rok pozostało ledwie wspomnienie. Jednak organizator Rok Cup Poland raczej nie ma problemów z frekwencją w najmłodszych klasach. W tym sezonie w kategorii Mini Rok sklasyfikowano 45 kierowców, a w Baby Roku 33, co jest bardzo dobrym wynikiem.

W ostatnim dziesięcioleciu sam serial przeżył niemałe przeobrażenie i zdecydowany spadek frekwencji w starszych kategoriach, co spowodowało utratę pierwszeństwa pod względem liczby kierowców na rzecz konkurencyjnej serii Rotax. Rok Cup Poland jednak, ze swoją specyfiką, jest wciąż popularny, o czym świadczy choćby zaangażowanie młodych kierowców w dwie wiodące kategorie młodzieżowe.

Rok Cup Poland 2022
Rok Cup Poland 2022

Tegoroczne rozgrywki Rok Cup to zaledwie cztery tory podczas siedmiu rund. Kierowcy dwukrotnie spotykali się w Toruniu, Bydgoszczy i Słomczynie, a raz ścigali się na poznańskim kartodromie. Rywalizacja trwała cztery i pół miesiąca, a punktem kulminacyjnym jak zwykle był finał światowy Rok Cup Superfinal we Włoszech, w którym wystartowało aż 50 polskich kierowców.

Po drodze polscy kierowcy odnieśli niebywały sukces w Rok Euro Trophy, ale szczerze powiedziawszy bez polskich zawodników ciężko byłoby przeprowadzić tę europejską imprezę. To również dowód na to, że Rok Cup w Europie to nieliczne rozgrywki, głównie w Polsce, Czechach czy Włoszech. W ostatnim czasie to właśnie polska seria jest „głównym dostarczycielem” zawodników na międzynarodowe imprezy Rok Cup, choć już w takiej sile jak kiedyś we włoskim serialu Roka Polacy nie startują.

Polskie rozgrywki kartingowe nie mogłyby się odbyć bez serii Rok Cup, która w tym sezonie obchodziła swój okrągły dwudziesty jubileusz. Rok Cup na stałe wpisał się już w kalendarz i krajobraz rozgrywek kartingowych w Polsce i trudno byłoby sobie dzisiaj wyobrazić kartingowe ściganie bez Mini Roka czy rywalizacji Junior Rok. Seria od kilku sezonów dba o odpowiednią oprawę marketingową i komunikacyjną, a w tym sezonie, wyjątkowo, każda runda była również relacjonowana na żywo w internecie i retransmitowana na telewizyjnym kanale Motowizji. To cieszy, choć szczerze powiedziawszy jest to dziś absolutny standard w kartingowym świecie.

Najskuteczniejszym kierowcą serii w sezonie 2022 – pod względem zdobytych punktów był Błażej Kostrzewa, który w siedmiu rundach zgromadził 495 punktów. Wygrał również najwięcej wyścigów 23 z 28. Błażej Kostrzewa to kierowca teamu TGR Motorsport ścigający się w najmłodszej kategorii Baby Rok. Zdobył puchar Roka jeszcze przed końcem rozgrywek.

O Rok Cup Poland przeczytasz również w ostatnim numerze Rally And Race

Niezwykle zaciętą rywalizację obserwowaliśmy w tym sezonie w kategorii Junior Rok, gdzie dwójka zawodników walczyła o zwycięstwo niemal do samego końca, a kolejnych dwóch o trzeci stopień podium. W najstarszej kategorii w walce o drugą pozycję padł remis punktowy, a o wyższym stopniu podium zdecydowała większa liczba pierwszych miejsc.

Rozgrywki Rok Cup Poland miały w tym sezonie bez wątpienia najstarszego kierowcę kartingowego świata, jeśli nie jednago z najstarszych . To Janusz Gładysz, który zanotował po raz kolejny – tym razem po sześciu latach – powrót do wyścigów kartingowych. 70-letni zawodnik zaliczył w tym sezonie sześć z siedmiu rund i uplasował się na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej. Polskiego weterana widzieliśmy również w finale światowym we Włoszech.

Rok Cup Poland 2022
Rok Cup Poland 2022

Klasyfikacje generalne poszczególnych kategorii:

Baby Rok
1. Błażej Kostrzewa (TGR Motorsport)
2. Adam Bryła (Bambini Racing)
3. Borys Piotrowski (DSR Shifter)

Mini Rok
1. Wojciech Woda (Parolin Poland)
2. Jakub Kiwalski (Bambini Racing)
3. Tomasz Cichoracki (Bambini Racing)

Junior Rok GP
1. Franciszek Czapla (AMO Racing)
2. Oliwier Kobiela (Jastrzębski Racing)
3. Franciszek Hałatnik (Jastrzębski Racing)

Senior Rok GP
1. Adam Piszczako (KRT Exprit)
2. Adrian Łabuda (JR Racing)
3. Antoni Bal (Parolin Poland)