SUV-y uratują wyścigi?

Fot. Stock Car Pro Series

Brazylijska seria samochodów seryjnych Stock Car Pro Series od 2009 roku ma nie więcej niż dwóch producentów, a przez trzy sezony był tylko jeden. To ma się zmienić za sprawą zmiany przepisów i wprowadzeniu samochodów typu SUV.

Od 2020 roku rywalizacja producentów toczy się pomiędzy Chevroletem, a Toyotą. Pierwszy z producentów – który jest zaangażowany nieprzerwanie od powstania serii w 1979 roku – wystawia model Cruze, natomiast Toyota postawiła na model Corolla. Oba auta wykorzystują nadwozie typu sedan.

W 2025 roku zastąpią je Chevrolet Tracker i Toyota Corolla Cross, czyli auta typu SUV. Pod spodem nadal będą to samochody wyścigowe zbudowane wokół standardowego monokoku, podobnie jak w dawnej serii DTM. Jakość rywalizacji nie powinna więc ucierpieć, a zmiana nadwozi ma pozwolić na pozyskanie nowych producentów oraz fanów. Organizator sugeruje, że na starcie pojawią się 24 auta, a do Chevroleta i Toyoty dołączą dwie nowe marki.

Promotor serii przeprowadził badania rynku i konsultacje z producentami, zauważając fakt, że SUV-y stanowią już 42% nowych samochodów w Brazylii. Co więcej, organizator zlecił badanie opinii kibiców.

Badana grupa została podzielona na dwa profile: jeden dla «zwyczajnego» fana, który interesuje się różnymi sportami motorowymi oraz «fanatycznego» fana, który nie przegapi żadnego wyścigu kategorii. Wyniki pokazały nie tylko aprobatę dla wprowadzenia SUV-ów (odpowiednio 54% i 77%), ale również fakt, że wprowadzanie śmiałych zmian zachęca kibiców do konsumowania jeszcze więcej treści (89% i 66%).

„Dodając do siebie zachowanie rynku, nasze rozmowy z producentami i badanie wśród fanów, doszliśmy do wniosku, że ten ruch, który zamierzamy wykonać w 2025 roku, jest w 100% zgodny z aspiracjami społeczności Stock Car i sportu motorowego jako całości. Było wiele pozytywów i byliśmy bardzo zaskoczeni reakcją zarówno publiczności, jak i kierowców oraz udziałowców. To właściwy kierunek, aby zapewnić zdrową długowieczność Stock Car”– powiedział promotor serii Fernando Julianelli.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.