„Szpiedzy” wracają do WRC2

132
WRC2
fot. WRC - oficjalny profil Facebook

Jeśli wierzyć zapowiedziom, czempionat Rajdowych Mistrzostw Świata czeka spore „przemeblowanie” – zarówno pod względem formuły rywalizacji, punktacji, jak i regulaminu. Jedną ze zmian będzie… przywrócenie załóg szpiegowskich dla kategorii WRC2. Jak na razie będą oni dostępni podczas asfaltowych rund WRC.

Na samym wstępie, kim są… rajdowi „szpiedzy”? W ekstremalnym uproszczeniu, to załogi wspierające, pokonujące trasę odcinków specjalnych przed zawodnikami. Ich praca polega głównie na sprawdzeniu warunków na trasie i uaktualnieniu notatek przez wprowadzenie ewentualnych korekt. Załogi szpiegowskie składają się najczęściej z byłych lub aktualnych zawodników. Na pracę „szpiegów”, nazywanych często „gravel crews”, pozwalało się tylko zespołom królewskiej klasy Rally1, wyłącznie podczas asfaltowych rund Mistrzostw Świata.

Dziś wiemy, iż FIA ugięło się pod naciskiem zawodników. W przyszłym sezonie „szpiedzy” będą dostępni nie tylko dla królewskiej klasy WRC, z ich usług skorzystają również ekipy Rally2 dysponujące priorytetem P2. Za ową decyzją stoi kwestia poprawy bezpieczeństwa. FIA zadecydowało, iż na razie załogi szpiegowskie WRC2 pojawią się jedynie na asfaltach.

Wielkim orędownikiem tych zmian był Andreas Mikkelsen. Norweg wypowiedział się na ten temat tuż po zakończeniu Rajdu Europy Centralnej, na którym… sam wypadł poza drogę:

Piątkowy, czeski etap dla WRC2 był piekielnie trudny, bo nie mieliśmy wsparcia ze strony „szpiegów”. Gdy jedziemy z tak dużymi prędkościami, ich brak jest bardzo niebezpieczny. Mam więc nadzieję że FIA zareaguje, zmieniając regulacje w WRC2. Pamiętajmy, iż zdarza się nam przekraczać 200 km/h. Skoro mamy naciskać, chcielibyśmy wiedzieć gdzie można sobie pozwolić na swobodną jazdę, a gdzie znajduje się „syf” i trzeba będzie odpuścić…”.

Więcej przepełnionych motorsportem materiałów znajdziecie naturalnie na rallyandrace.pl.

Przy okazji, zachęcamy do zakupu… najnowszego, 42. numeru magazynu Rally and Race. Znajdziecie w nim wszystkie, najciekawsze informacje ze świata motorsportu. Od rajdów, przez wyścigi torowe, górskie, F1, po cross country, drift, simracing, rallycross czy karting. W Wasze ręce oddajemy przeszło 150 stron, przesiąkniętych emocjami z czołowych aren!

Podobają Ci się nasze newsy? Zaobserwuj Rally And Race także na Google News.