Toyota AE86 z napędem… elektrycznym i wodorowym. Co wy na to?

2053
AE86
fot. toyotanews.eu

Dla wielu fanów japońskiej motoryzacji Toyota AE86 to prawdziwy święty Graal. Toyota postanowiła znacznie odświeżyć ten kultowy model, pokazując światu jego… elektryczny, i wodorowy wariant.

Nie od dziś wiadomo, iż Toyota wspiera stosowanie i rozwój technologii hybrydowej oraz propagowanie bezemisyjnych rozwiązań w motoryzacji. Ba, w oficjalnych komunikatach prasowych przedstawiciele marki idą nawet o krok dalej… Toyota nie zamierza poprzestać na produkcji nowych, „czystych” samochodów. W świetle tego, że natychmiastowa zmiana rynku nie jest możliwa, japoński koncern zamierza „oczyścić” dostępne już na rynku auta. Tak też powstała dość szalona wizja modyfikacji kultowej Toyoty AE86, i zmiany napędów na nowoczesne, ekologiczne rozwiązania. Przed Wami koncepty AE86 BEV oraz AE86 H2.

fot. toyotanews.eu

AE86 – wodór i prąd

Japończycy pokazali obie propozycje na targach Tokyo Auto Salon. W elektrycznym BEV zastosowano silnik elektryczny pochodzący z hybrydowej Tundry, akumulator z Priusa i zdobycze technologiczne z elektrycznych Lexusów. Samochód waży co prawda o 70 kg więcej od swojego „naturalnego” odpowiednika, jednak według producenta właściwości jezdne uległy znacznej poprawie. AE86 BEV wyposażono w manualną skrzynię biegów.

Zobacz też: Mada 9 – „supersamochód” z Afganistanu zbudowany przez Talibów.

Do powstania wodorowego prototypu przyczyniła się wyczynowa GR Corolla, która na co dzień startuje w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. Inżynierowie Gazoo Racing zainstalowali pod maską spalinowy silnik zasilany wodorem (1.6 4A – GEU), dzięki czemu zachowano rasowy dźwięk motoru, eliminując emisję dwutlenku węgla. Na liście zmian widnieją nowe wtryskiwacze paliwa, przewody paliwowe i świece zapłonowe. Samochód otrzymał też dwa wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru z modelu Toyota Mirai. Restmod w wersji H2 waży o około 55 kilogramów więcej od oryginalnej Toyoty AE86.

Poza restmodami BEV i H2 Japończycy raz jeszcze pochwalili się światu rajdowym Yarisem w specyfikacji Rally2 oraz nowymi wersjami „cywilnego”, sportowego GR Yarisa, za projekt których odpowiadają rajdowi mistrzowie świata WRC Sebastien Ogier oraz Kalle Rovanpera.

Oficjalną informację prasową japońskiej marki znajdziecie na stronie Toyota News Polska.