czwartek, 22 kwietnia, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Aktualności Toyota GT86 - na tor i odcinek specjalny

Toyota GT86 – na tor i odcinek specjalny

Dyscypliny sportów samochodowych są różne, ale recepta na rasowe auto sportowe od lat taka sama – zwarta konstrukcja, optymalne rozłożenie masy i nisko położony środek ciężkości, a do tego napęd na tył. Wie o tym doskonale Toyota, która przygotowała coupé GT86 w specyfikacjach rajdowej i wyścigowej.

Toyota GT86 to stosunkowo młody model. Auto trafiło do sprzedaży w 2012 roku. I gdy tylko wpadło w ręce fanów motoryzacji, zaczęło zbierać bardzo pozytywne opinie. Sportowe coupé Toyoty ma kompaktowe wymiary, niemal idealny rozkład masy, a 200-konny bokser z racji poziomego ułożenia cylindrów pozwolił na dodatkowe obniżenie środka ciężkości, który znajduje się niemal tak nisko jak w legendarnym Lexusie LFA. Do tego trzeba dołożyć niską pozycję za małą kierownicą oraz napęd na tylne koła, które są połączone z nadwoziem sztywnym, dwuwahaczowym zawieszeniem i otrzymujemy auto stworzone wyłącznie po to, by dawać radość z jazdy. Właśnie taki efekt był celem twórców GT86. Ale by maksymalnie wykorzystać sportowe możliwości konstrukcji, Toyota poszła o krok dalej i stworzyła GT86 w rajdowej wersji CS-R3 oraz wyścigowe odmiany CS-V3 i CS-Cup. Nawet w dobie popularności napędu 4×4 na rajdowych odcinkach i torach wyścigowych oba samochody okazują się bardzo interesującymi konstrukcjami.

Toyota GT86 CS-R3

Model GT86 w rajdowej specyfikacji CS-R3 Toyota zaprezentowała w 2015 roku, a w następnych latach dodatkowo go ulepszyła. Auto stało się pierwszą nową rajdówką z napędem na tył, która otrzymała homologację FIA. Wolnossący silnik bokser o dokładnej pojemności 1998 cm3 został zmodyfikowany przez inżynierów Toyota Motorsport GmbH.
Wymagania homologacyjne sprawiły, że konieczne było zmniejszenie stopnia sprężania w silniku. Motor otrzymał także inną mapę wtrysku paliwa oraz zmodyfikowane układy: dolotowy i wylotowy HJS. Airbox opracowano wykorzystując modelowanie CFD (Computational Fluid Dynamics), zaś za usuwanie spalin z silnika odpowiada kolektor w układzie 4-2-1. Modyfikacje poprawiły przepływ gazów, a w efekcie zwiększyły osiągi silnika i poprawiły ich charakterystykę. Maksymalna moc wzrosła do 232 KM przy 7000 obr./min. Moment obrotowy osiągnął zaś wartość 235 Nm przy 6800 obr./min. Co istotne, w najnowszej wersji auta konstruktorzy zwiększyli moc i wyrównali przebieg momentu obrotowego w całym zakresie obrotów.

Toyotę GT86 CS-R3 wyposażono w lekkie koło zamachowe, wyścigowe sprzęgło i 6-biegową przekładnię sekwencyjną Drenth 350. Z układem napędowym współpracuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen ze zmiennym podziałem momentów obrotowych. Z powodu wzrostu osiągów rajdowe GT86 wyposażono także we wzmocnione półosie. Samochód otrzymał również specjalnie zaprojektowaną chłodnicę silnika, a także chłodnice oleju przekładni oraz mechanizmu różnicowego i lekką osłonę miski olejowej, opracowaną z myślą o jeździe na szutrze.
W przypadku GT86 CS-R3 z przodu znalazły się kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Zarówno w specyfikacji szutrowej, jak i asfaltowej zastosowano amortyzatory Reiger z potrójną regulacją tłumienia. Rajdówka otrzymała także elektryczne wspomaganie kierownicy z różnymi trybami pracy, a za hamowanie odpowiadają zaciski Alcon – czterotłoczkowe z przodu i dwutłoczkowe z tyłu. Na asfalcie auto korzysta z tarcz hamulcowych o wymiarach 330mm x 30mm z przodu i 295mm x 10mm z tyłu, a na szutrze te elementy mają odpowiednio 300 x 30mm oraz 280 x 10mm.

Toyota GT86 CS-R3 bazuje na stalowym nadwoziu samonośnym, które połączono z klatką bezpieczeństwa R3, zgodną z homologacją FIA. Zgodnie z przepisami minimalna masa auta to 1 080 kg. Za wentylację w kabinie odpowiada wywietrznik w dachu, a paliwo znajduje się w bezpiecznym, 70-litrowym zbiorniku FT3.

 

Toyota GT86 CS-Cup

GT86 CS-Cup jest wyścigową wersją coupé Toyoty, która zastąpiła model GT86 CS-V3. Samochód jest lżejszy, ma także więcej mocy i większy moment obrotowy. Zarówno to auto, jak i jego poprzednik zostało opracowane na Północnej Pętli Toru Nürburgring i jest dziełem Toyota Motorsport GmbH. Co ciekawe, niektóre elementy CS-Cup zaczerpnięto z rajdowej wersji CS-R3. Samochód został opracowany z myślą o startach w klasie SP3 niemieckiej serii VLN, rozgrywanej na Nürburgringu. Toyota podkreśla jednak, że świetnie nadaje się również do startów w innych wyścigach, na dłuższych i krótszych dystansach.

Pod maską Toyoty GT86 CS-Cup też pracuje czterocylindrowy bokser, którego pojemność to 1998 cm3. Stopień sprężania w przypadku tej jednostki to 12.5:1. Motor osiąga maksymalną moc 212 KM przy 7200 obr./min, a jego szczytowy moment obrotowy wynosi 220 Nm i jest dostępny przy 4800 obr./min. Motor wyposażono w układ wydechowy TMG Motorsport z dwoma katalizatorami FIA Motorsport, a za sprawą suchego, jednotarczowego sprzęgła Sachs połączono z nową, 6-biegową skrzynią. Nowe oprogramowanie pozwala na zmianę przełożeń bez ujmowania gazu, a ponadto wprowadziło funkcję auto-blip, która chwilowo otwiera przepustnicę w czasie redukcji biegów. Napęd jest przekazywany na tylną oś przez dyferencjał o ograniczonym poślizgu Torsen.
Wyścigową Toyotę wyposażono w zawieszenie Bilstein z regulacją odbicia i dobicia, a także kąta pochylenia przednich kół. Samochód spoczywa na sportowych obręczach O.Z. 8J x 17 oraz dysponuje tarczami hamulcowymi 330mm x 30mm z przodu i 286mm x 10mm z tyłu. Przednie tarcze są wentylowane i współpracują z 4-tłoczkowymi zaciskami Alcon, a z tyłu zastosowano fabryczne zaciski o jednym tłoczku.

Minimalna masa całego auta to 1 110 kg. GT86 CS-Cup wyposażono w certyfikowaną klatkę bezpieczeństwa, bezpieczny zbiornik paliwa o pojemności 50 l, sportowy akumulator o masie 2,5 kg oraz rozpórkę usztywniającą nadwozie. Na zewnątrz znalazł się przedni spojler, nakładki progów oraz tylne skrzydło. A w środku znalazły się: fotel wyścigowy, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa Takata, certyfikowany system gaśniczy, główny wyłącznik prądu oraz zabezpieczająca siatka w oknie. Boczne szyby zostały wykonane z poliwęglanu, a trójkątne z tyłu auta pokryto folią przeciwodpryskową. Kierowca trzyma w dłoniach trójramienną kierownicę z przyciskiem do obsługi radia.
Na tym lista wyposażenia się nie kończy. Opcjonalnie auto może dysponować m.in. podgrzewaną przednią szybą, fotelem pasażera, sportowym stabilizatorem z przodu i z tyłu z regulacją w trzech płaszczyznach, dataloggerem AIM EVO4 z centralnym wyświetlaczem oraz systemem wyciszającym wydech do 98 dB.

 

Toyota Gazoo Racing Trophy

Toyota zachęca do aktywnego ścigania się rajdowymi i wyścigowymi wersjami GT86. Z myślą o tym japońska marka utworzyła specjalny, międzynarodowy puchar Toyota Gazoo Racing Trophy. Jego uczestnicy otrzymują odpowiednio naliczane punkty za wyniki w krajowych i międzynarodowych imprezach. Dla najlepszych kierowców przewidziane są sowite nagrody – w tym roku zwycięzca w klasyfikacji generalnej otrzyma nawet 30 tys. Euro.

tekst: Kacper Nowogrodzki | Complex Motorsport

fot. Toyota

redakcjahttp://rallyandrace.pl
Profil redakcyjny dla artykułów stworzonych przez kilku naszych redaktorów.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Rajd Chorwacji 2021: Najlepsze akcje z odcinka testowego

Odcinek testowy o długości 4,6 km, przebiegający koło średniowiecznego zamku Medvedgrad wygrał ostatecznie Elfyn Evans. Tuż za...

BEST of – 1 runda Time Attack Poland

Najciekawsze przejazdy i sytuacje podczas 1 rundy Time Attack Poland na torze Jastrząb

Rajd Chorwacji: wrażenia Kajetanowicza przed porannymi odcinkami

Rajdowe Mistrzostwa Świata po raz pierwszy zawitają na asfaltowe drogi Chorwacji. Właśnie od tej rundy swój sezon...

Avalon Extreme Racing rusza za granicę

Zespół Avalon Extreme Racing Team przedstawił plany startów na sezon 2021. Po raz pierwszy wyruszy poza granice...

McLaren sprzedał swoją siedzibę, ale nie wyprowadza się z Woking

Przeżywający kłopoty finansowe McLaren, kilka miesięcy temu wystawił na sprzedaż swoją ultranowoczesną siedzibę w Woking w Anglii....

NAJPOCZYTNIEJSZE

Rajd Monte Carlo 2021: Szykana i tablica w miejscu wypadku Tanaka

Podczas tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo organizatorzy przewidzieli kilka ważnych zmian. Jedną z nich są specjalne środki ostrożności w miejscu ubiegłorocznej kraksy Tanaka. W tym...

Jakub Brzeziński wraca do ścigania i wsiada do Rally4!

„Colin”, czyli Jakub Brzeziński, po roku przerwy od regularnych startów wraca w wielkim stylu. Mistrz Polski w klasie 4WD opowiedział nam o swoich szczegółowych...

Kto i czym pojedzie w RSMP, czyli co już wiemy o roszadach wśród polskich kierowców

Sezon RSMP 2021 rusza za nieco ponad trzy miesiące, ale niektórzy kierowcy już przedstawili swoje częściowe plany na tegoroczny rok zmagań w krajowym czempionacie. Adrian...

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...