Toyota GT86 – na tor i odcinek specjalny

Toyota GT86 CS CUP

Dyscypliny sportów samochodowych są różne, ale recepta na rasowe auto sportowe od lat taka sama – zwarta konstrukcja, optymalne rozłożenie masy i nisko położony środek ciężkości, a do tego napęd na tył. Wie o tym doskonale Toyota, która przygotowała coupé GT86 w specyfikacjach rajdowej i wyścigowej.

Toyota GT86 to stosunkowo młody model. Auto trafiło do sprzedaży w 2012 roku. I gdy tylko wpadło w ręce fanów motoryzacji, zaczęło zbierać bardzo pozytywne opinie. Sportowe coupé Toyoty ma kompaktowe wymiary, niemal idealny rozkład masy, a 200-konny bokser z racji poziomego ułożenia cylindrów pozwolił na dodatkowe obniżenie środka ciężkości, który znajduje się niemal tak nisko jak w legendarnym Lexusie LFA. Do tego trzeba dołożyć niską pozycję za małą kierownicą oraz napęd na tylne koła, które są połączone z nadwoziem sztywnym, dwuwahaczowym zawieszeniem i otrzymujemy auto stworzone wyłącznie po to, by dawać radość z jazdy. Właśnie taki efekt był celem twórców GT86. Ale by maksymalnie wykorzystać sportowe możliwości konstrukcji, Toyota poszła o krok dalej i stworzyła GT86 w rajdowej wersji CS-R3 oraz wyścigowe odmiany CS-V3 i CS-Cup. Nawet w dobie popularności napędu 4×4 na rajdowych odcinkach i torach wyścigowych oba samochody okazują się bardzo interesującymi konstrukcjami.

Toyota GT86 CS-R3

Model GT86 w rajdowej specyfikacji CS-R3 Toyota zaprezentowała w 2015 roku, a w następnych latach dodatkowo go ulepszyła. Auto stało się pierwszą nową rajdówką z napędem na tył, która otrzymała homologację FIA. Wolnossący silnik bokser o dokładnej pojemności 1998 cm3 został zmodyfikowany przez inżynierów Toyota Motorsport GmbH.
Wymagania homologacyjne sprawiły, że konieczne było zmniejszenie stopnia sprężania w silniku. Motor otrzymał także inną mapę wtrysku paliwa oraz zmodyfikowane układy: dolotowy i wylotowy HJS. Airbox opracowano wykorzystując modelowanie CFD (Computational Fluid Dynamics), zaś za usuwanie spalin z silnika odpowiada kolektor w układzie 4-2-1. Modyfikacje poprawiły przepływ gazów, a w efekcie zwiększyły osiągi silnika i poprawiły ich charakterystykę. Maksymalna moc wzrosła do 232 KM przy 7000 obr./min. Moment obrotowy osiągnął zaś wartość 235 Nm przy 6800 obr./min. Co istotne, w najnowszej wersji auta konstruktorzy zwiększyli moc i wyrównali przebieg momentu obrotowego w całym zakresie obrotów.

Toyotę GT86 CS-R3 wyposażono w lekkie koło zamachowe, wyścigowe sprzęgło i 6-biegową przekładnię sekwencyjną Drenth 350. Z układem napędowym współpracuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen ze zmiennym podziałem momentów obrotowych. Z powodu wzrostu osiągów rajdowe GT86 wyposażono także we wzmocnione półosie. Samochód otrzymał również specjalnie zaprojektowaną chłodnicę silnika, a także chłodnice oleju przekładni oraz mechanizmu różnicowego i lekką osłonę miski olejowej, opracowaną z myślą o jeździe na szutrze.
W przypadku GT86 CS-R3 z przodu znalazły się kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Zarówno w specyfikacji szutrowej, jak i asfaltowej zastosowano amortyzatory Reiger z potrójną regulacją tłumienia. Rajdówka otrzymała także elektryczne wspomaganie kierownicy z różnymi trybami pracy, a za hamowanie odpowiadają zaciski Alcon – czterotłoczkowe z przodu i dwutłoczkowe z tyłu. Na asfalcie auto korzysta z tarcz hamulcowych o wymiarach 330mm x 30mm z przodu i 295mm x 10mm z tyłu, a na szutrze te elementy mają odpowiednio 300 x 30mm oraz 280 x 10mm.

Toyota GT86 CS-R3 bazuje na stalowym nadwoziu samonośnym, które połączono z klatką bezpieczeństwa R3, zgodną z homologacją FIA. Zgodnie z przepisami minimalna masa auta to 1 080 kg. Za wentylację w kabinie odpowiada wywietrznik w dachu, a paliwo znajduje się w bezpiecznym, 70-litrowym zbiorniku FT3.

 

Toyota GT86 CS-Cup

GT86 CS-Cup jest wyścigową wersją coupé Toyoty, która zastąpiła model GT86 CS-V3. Samochód jest lżejszy, ma także więcej mocy i większy moment obrotowy. Zarówno to auto, jak i jego poprzednik zostało opracowane na Północnej Pętli Toru Nürburgring i jest dziełem Toyota Motorsport GmbH. Co ciekawe, niektóre elementy CS-Cup zaczerpnięto z rajdowej wersji CS-R3. Samochód został opracowany z myślą o startach w klasie SP3 niemieckiej serii VLN, rozgrywanej na Nürburgringu. Toyota podkreśla jednak, że świetnie nadaje się również do startów w innych wyścigach, na dłuższych i krótszych dystansach.

Pod maską Toyoty GT86 CS-Cup też pracuje czterocylindrowy bokser, którego pojemność to 1998 cm3. Stopień sprężania w przypadku tej jednostki to 12.5:1. Motor osiąga maksymalną moc 212 KM przy 7200 obr./min, a jego szczytowy moment obrotowy wynosi 220 Nm i jest dostępny przy 4800 obr./min. Motor wyposażono w układ wydechowy TMG Motorsport z dwoma katalizatorami FIA Motorsport, a za sprawą suchego, jednotarczowego sprzęgła Sachs połączono z nową, 6-biegową skrzynią. Nowe oprogramowanie pozwala na zmianę przełożeń bez ujmowania gazu, a ponadto wprowadziło funkcję auto-blip, która chwilowo otwiera przepustnicę w czasie redukcji biegów. Napęd jest przekazywany na tylną oś przez dyferencjał o ograniczonym poślizgu Torsen.
Wyścigową Toyotę wyposażono w zawieszenie Bilstein z regulacją odbicia i dobicia, a także kąta pochylenia przednich kół. Samochód spoczywa na sportowych obręczach O.Z. 8J x 17 oraz dysponuje tarczami hamulcowymi 330mm x 30mm z przodu i 286mm x 10mm z tyłu. Przednie tarcze są wentylowane i współpracują z 4-tłoczkowymi zaciskami Alcon, a z tyłu zastosowano fabryczne zaciski o jednym tłoczku.

Minimalna masa całego auta to 1 110 kg. GT86 CS-Cup wyposażono w certyfikowaną klatkę bezpieczeństwa, bezpieczny zbiornik paliwa o pojemności 50 l, sportowy akumulator o masie 2,5 kg oraz rozpórkę usztywniającą nadwozie. Na zewnątrz znalazł się przedni spojler, nakładki progów oraz tylne skrzydło. A w środku znalazły się: fotel wyścigowy, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa Takata, certyfikowany system gaśniczy, główny wyłącznik prądu oraz zabezpieczająca siatka w oknie. Boczne szyby zostały wykonane z poliwęglanu, a trójkątne z tyłu auta pokryto folią przeciwodpryskową. Kierowca trzyma w dłoniach trójramienną kierownicę z przyciskiem do obsługi radia.
Na tym lista wyposażenia się nie kończy. Opcjonalnie auto może dysponować m.in. podgrzewaną przednią szybą, fotelem pasażera, sportowym stabilizatorem z przodu i z tyłu z regulacją w trzech płaszczyznach, dataloggerem AIM EVO4 z centralnym wyświetlaczem oraz systemem wyciszającym wydech do 98 dB.

 

Toyota Gazoo Racing Trophy

Toyota zachęca do aktywnego ścigania się rajdowymi i wyścigowymi wersjami GT86. Z myślą o tym japońska marka utworzyła specjalny, międzynarodowy puchar Toyota Gazoo Racing Trophy. Jego uczestnicy otrzymują odpowiednio naliczane punkty za wyniki w krajowych i międzynarodowych imprezach. Dla najlepszych kierowców przewidziane są sowite nagrody – w tym roku zwycięzca w klasyfikacji generalnej otrzyma nawet 30 tys. Euro.

tekst: Kacper Nowogrodzki | Complex Motorsport

fot. Toyota