Puchar to najlepszy przepis na wyścigi samochodowe. Bardzo wyrównane auta, identyczne szanse dla każdego kierowcy. Liczą się taktyka i umiejętności. Od czasów Fiatów CC puchary cieszą się dużym zainteresowaniem w Polsce. W tym roku rusza zupełnie nowy projekt czyli Toyota Racing Cup 2023, a głównym aktorem będzie Yaris.

Po dobrym przyjęciu w WSMP klasycznych Celic czas na współczesny model, ale nadal w przystępnej cenie. Wybór był prosty czyli Yaris. Małe miejskie auto, ale z niekwestionowanymi atutami czyli tanie i dostępne. A jak się szybko okazało po wywaleniu wszystkiego, co zbędne w sporcie, także całkiem żwawe. Yaris to bardzo popularny w Polsce model, a wersja GR świętuje liczne sukcesy i okazała się hitem sprzedażowym mimo mocno limitowanej oferty. Pięciodrzwiowy model kontynuuje więc tradycje silniejszego brata, ale tym razem na torze. I jest przy tym znacznie bardziej dostępny.

Zobacz także: Życie z Toyotą GR Yaris – test drogowy

Chrzest bojowy odbył się na Slovakia Ring | Puchar Yaris

Prosty i skuteczny przepis na puchar

Przepis na puchar jest bardzo prosty. Czyli możliwie proste modyfikacje, aby szanse były równe i jednocześnie, aby była łatwa kontrola nad pojazdami. Do tego pełne wyposażenie bezpieczeństwa i mamy gotowe auta do ścigania.

Sercem przyszłego sportowca jest silnik o pojemności 1.5 Dynamic Force, który po lekkich poprawkach generuje 135KM. Jest to wyjściowa jednostka do modelu GR. Motor 1.6 z GR Yarisa to uturbiona i zwiększona pojemność właśnie z modelu pucharowego. Tutaj w wersji atmosferycznej będzie walczyć na torach wyścigowych.

Cywilne wyposażenie do kosza

Wszystko co zbędne na torze wylądowało poza autem. Fotele, boczki, wytłumienie czy elementy deski rozdzielczej to zbędne kilogramy. Poduszki powietrzne, klimatyzacja itp. to po wyjęciu daje możliwość odzyskania kolejnych cennych kilogramów co przekłada się lepszą żwawość pojazdu.

Przy czym pedaliera czy lewarek pozostały seryjne. Ale sam lewarek zmiany biegów został podniesiony. Fotel kubełkowy czy sportowa kierownica to podstawa.

Cała konstrukcja waży teraz 950kg, więc mamy więcej mocy i mniej masy. Yaris brzmi też poważnie bo zastosowano sportowy wydech.

Nadwozie pozostaje całkowicie seryjne | Puchar Yaris

Aby dało się nad tym „bolidem” zapanować pucharówki zostaną wyposażone w zawieszenie BC Racing oraz mocniejsze hamulce StopTech. Yarisy będą się poruszać na wyścigowych oponach typu slick od firmy Federal.

To wszystko razem daje nam poważne auto wyścigowe, które jest obecnie w zaawansowanych testach. Ma nawet pierwszy sukces wyścigowy. Udało się wywalczyć drugie miejsce w klasie pojemnościowej na Slovakia Ring podczas zawodów Race Day.

Puchar Yaris czyli Toyota Racing Cup 2023

Zobacz także – premiera Puchar Yaris w Poznaniu

Puchar dla każdego

Nowy puchar kierowany jest w zasadzie do każdego zawodnika i kierowcy. Będzie się on odbywał przy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski więc obowiązkowa będzie licencja wyścigowa B,C.  Zawodnicy będą rywalizować o tytuły Mistrza Polski na koniec sezonu 2023. Założeniem jest pełny udział w kalendarzu WSMP łącznie z wyjazdami zagranicznymi.

Zobacz także: Kalendarz WSMP 2023 opublikowany

fot. Michał Kondrowski | rallyart.pl