Toyota TS050 Hybrid na emeryturze – prześwietlamy legendę Le Mans.

Cztery sezony, trzy zwycięstwa w Le Mans, po dwa tytuły mistrzowskie w kategorii kierowców i zespołów – model TS050 Hybrid, który przez ten czas reprezentował barwy Toyota Gazoo Racing, przechodzi do historii jako najbardziej udany japoński prototyp w wyścigach długodystansowych.

TS050 Launch
TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship. TS050 Launch and Prologue Test 24th-26th March 2016
TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship. TS050 Launch and Prologue Test 24th-26th March 2016

Ostatnie wyścigowe kilometry TS050 Hybrid pokonał w Bahrajnie. Za rogiem czai się już następca, przygotowany w ramach nowych regulacji klasy hipersamochodów, która zastąpi prototypy LMP1. Jego oficjalna prezentacja zaplanowana jest na styczeń 2021 roku. I będzie to auto miało wysoko zawieszoną poprzeczkę, jeśli tylko spojrzeć na to, czego dokonał jego poprzednik.

TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship. TS050 Launch and Prologue Test 24th-26th March 2016
TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship. TS050 Launch and Prologue Test 24th-26th March 2016

34 wyścigi, 19 zwycięstw, 16 pole position, 15 najszybszych okrążeń i po dwa tytuły mistrzów świata w kategorii zespołów i dwa w kategorii kierowców – a to wszystko w ciągu pięciu lat oraz czterech sezonów, a ręce do tego przyłożyło 11 kierowców z absolutnego szczytu motorsportu.

TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours Race, 11th to 17th June 2018
Circuit de la Sarthe, Le Mans, France.
TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours Race, 11th to 17th June 2018
Circuit de la Sarthe, Le Mans, France. Fernando Alonso (ESP) , Sebastien Buemi (SUI) and Kazuki Nakajima (JPN) Mike Conway (GBR) Kamui Kobayashi (JPN) and Jose Maria Lopez (ARG) on the podium.

Prototyp zgodny z DNA Toyoty

Prototyp TS040 Hybrid przyniósł Toyocie mistrzostwa świata konstruktorów oraz kierowców FIA WEC w 2014, wygrał pięć wyścigów, ale nie odniósł sukcesu w 24-godzinnej rywalizacji w Le Mans. To jedno z najbardziej legendarnych motorosportowych wydarzeń, które gromadzi setki tysięcy kibiców na trybunach i miliony przed telewizorami. Producenci marzą o tym, by przejść do historii. Triumf w Le Mans jest jednym z najwyższych wyznaczników nie tylko dla kierowców wyścigowych, ale i dla producentów aut. Dlatego decyzja w Toyota Gazoo Racing była jedna – tworzymy nowe auto.

Sebastien Buemi (SUI) Kazuki Nakajima (JPN) Fernando Alonso (ESP) Jose Maria Lopez (ARG) Kamui Kobayashi (JPN) Mike Conway (GBR)
TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship 6 Hours of Spa.
2nd to 5th May 2018
Spa Francorchamps, Belgium.

Nowy prototyp nazwano TS050 Hybrid. Powstał w oparciu o najnowsze regulacje FIA WEC na 2016 roku. Na francuskim torze Paul Ricard zaprezentowano auto o długości 4,65 m. Aluminium i włókno węglowe posłużyły do stworzenia podwozia oraz konstrukcji kokpitu auta. Niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu, do tego wentylowane tarcze hamulcowe z włókna węglowego i zaciski z metali lekkich.

TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours Test, 1st to 3rd June 2018
Circuit de la Sarthe, Le Mans, France.
TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours Race, 11th to 17th June 2018
Circuit de la Sarthe, Le Mans, France. Fernando Alonso (ESP) , Sebastien Buemi (SUI) and Kazuki Nakajima (JPN) Mike Conway (GBR) Kamui Kobayashi (JPN) and Jose Maria Lopez (ARG) on the podium.

Najbardziej zauważalną różnicą, oprócz zmian w nadwoziu, w stosunku do poprzednika był zespół napędowy. Tym razem pod pokrywą silnika znalazł się motor V6 o pojemności 2,4 litra z podwójnym turbodoładowaniem. Do tego doszedł, jak na Toyotę przystało, system hybrydowy o mocy ośmiu megadżuli, wykorzystujący baterie litowo-jonowe. Silnik benzynowy generował 500 KM, a drugie 500 KM dostarczały dwa silniki Toyota Hybrid System – Racing. Napęd na wszystkie koła, sześciobiegowa, sekwencyjna skrzynia biegów. Oto przepis na prawdziwego wyścigowego potwora.

TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship. Le Mans Test
31st May – 2nd June 2019
Le Mans, France

Gdy budujesz taki samochód, to twoim głównym celem jest zwycięstwo. A my chcieliśmy przejść do historii wyścigów długodystansowych” – powiedział Pascal Vasselon, dyrektor techniczny Toyota Gazoo Racing.

Osiągi tego samochodu są imponujące, zwłaszcza gdy jesteś w środku. W żadnej innej konstrukcji nie czułem takiego przyspieszenia” – mówił Sebastien Buemi, kierowca Toyota Gazoo Racing.

Moment próby

Rywalizacja z Audi i Porsche nakręcała zespół Toyota Gazoo Racing do coraz bardziej wytężonej pracy. Testy na dystansie 30 godzin, czyli aż o sześć godzin dłuższym niż wyścig w Le Mans i wymagające tory we Francji, Hiszpanii i Portugalii. “To było jak podnoszenie poprzeczki. W 2016 roku mieliśmy nieco szybsze auto, ale to Porsche ostatecznie wygrało” – wspominał Rob Leupen, szef zespołu.

Prototyp TS050 Hybrid wreszcie pozwolił na walkę z wielkimi konkurentami. W nieprawdopodobnym Le Mans 2016 Toyota z numerem 5 znalazła się na prowadzeniu. Na nieco ponad sześć minut przed końcem była o ponad minutę przed rywalami z Porsche. Ale potem zaczął się koszmar. Kazuki Nakajima zaczął zgłaszać problemy z autem, TS050 Hybrid poruszał się coraz wolniej, aż w końcu zatrzymał się na prostej startowej. Auto udało się w końcu przepchnąć przez linię mety, ale przekroczono maksymalny czas okrążenia prawie dwukrotnie i trio z Toyoty nr 5 nie zostało sklasyfikowane.

TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours
World Endurance Championship
16th to 20th September 2020
Le Mans, France
Sebastien Buemi (SUI) Brendon Hartley (NZL) Kazuki Nakajima (JPN) Mike Conway (GBR) Jose Maria Lopez (ARG) Kamui Kobayashi (JPN) celebrate on the podium and in parc ferme.

Ten moment, gdy zatrzymaliśmy się na pięć minut przed końcem wyścigu, był prawdopodobnie jednym z najsmutniejszych jakie doświadczyłem. Ale też chwilą, gdy jeszcze mocniej podjęliśmy to wyzwanie” – mówił Nakajima

Gdy zobaczyłem, że pędzące po zwycięstwo auto się zatrzymuje, byłem rozczarowany. Kierowcy i członkowie zespołu byli sfrustrowani. Rok później Kamui Kobayashi uzyskał rekordowy czas okrążenia, do tej pory nie pobity, ale wyścig ukończył tylko jeden z trzech samochodów. To oznaczało, że mieliśmy szybką maszynę, ale nie dość wytrzymałą” – komentował Akio Toyoda, prezes Toyota Motor Corporation.

TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship
4 Hours of Silverstone
29th August to 1st September 2019
Silverstone, UK

Moment chwały

Rok 2018 okazał się przełomowy. Nowy kalendarz oznaczał, że rywalizacja w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans odbędzie się dwukrotnie w ramach jednego sezonu. Toyota jeszcze mocniej pracowała nad autem, a do zespołu zaproszono gwiazdę z F1. Dwukrotny mistrz świata Fernando Alonso miał to samo marzenie co zespół Toyoty – wygrać Le Mans. I ta kombinacja okazała się skuteczna – Hiszpan do spółki z Nakajimą oraz Buemim byli najszybszym tercetem w Le Mans w 2018 i 2019 roku. W 2020 roku Toyota TS050 Hybrid triumfowała w legendarnym wyścigu po raz trzeci, ale już bez Alonso, którego zastąpił Brendon Hartley z Nowej Zelandii.

W 2018 roku wreszcie osiągnęliśmy nasz cel, a w dwóch kolejnych latach powtórzyliśmy ten sukces. Mamy trzy zwycięstwa z rzędu. Auto zostało tak dopracowane, że kierowcy mogą jechać na granicy możliwości i osiągów. Po pięciu latach osiągnęliśmy tak wysoki poziom. Gdy w przyszłym roku oddamy kierowcom do dyspozycji nowe auto, będziemy mieć pewność, że będą w stanie ze spokojem wykorzystać jego pełną moc” – stwierdził Toyoda.

TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship
8 Hours of Bahrain
11th to 14th December 2019
Bahrain International Circuit, Bahrain

Trzy zwycięstwa w Le Mans to wydarzenie bez precedensu. Tym samym model TS050 Hybrid dołączył do wcale nie tak długiej listy samochodów, które wygrywały ten legendarny wyścig przynajmniej trzy razy. I jest w tym zestawieniu jedynym reprezentantem Japonii. Wkrótce się okaże, czy jego następca pomoże przesunąć Toyotę jeszcze wyżej w klasyfikacji konstruktorów wszech czasów.

TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours
World Endurance Championship
16th to 20th September 2020
Le Mans, France

inf.pras.