Toyota zbuduje wyścigową GR Suprę z silnikiem V8

Fot. Glenn Hunt/Supercars

Toyota poszerza swoje horyzonty w sportach motorowych. Japoński producent dołączy do Forda i Chevroleta w australijskich wyścigach Supercars, z modelem GR Supra.

Prezentacja nowego programu na sezon 2026 miała miejsce w przerwie przed najważniejszym australijskim wyścigiem Bathurst 1000. Toyota pojawiła się nie tylko z wizualizacjami swojej wyścigówki, ale również 40-procentowym modelem. Makieta w pełnej skali będzie gotowa już w przyszłym miesiącu i pokazana fanom na torze Mount Panorama.

Partnerem technologicznym Toyoty w tym przedsięwzięciu będzie renomowany zespół Walkinshaw Andretti United, który odpowiadać będzie za homologację pojazdów. Markę w wyścigach będzie reprezentować także drugi, nieogłoszony jeszcze zespół. Program z udziałem czterech samochodów jest przewidziany przynajmniej na pięć lat.

Moc V8 w Toyocie

Choć już kilka lat temu z nazwy serii Supercars zniknął człon «V8», a przepisy rozluźniono, aby dopuścić do rywalizacji silniki w innych konfiguracjach, żaden producent nie zdecydował się na ten krok.

Toyota postanowiła podtrzymać trwającą od 1993 roku tradycję i umieści w GR Suprze dobrze znany 5-litrowy aluminiowy silnik 2UR-GSE, który jest obecnie sprzedawany chociażby w Lexusie LC500, a w 2019 roku wygrał Rajd Dakar w terenówce Hilux.

Nie będzie to pierwsza wyścigowa Supra V8. Większy silnik z Lexusa RCF GT3 wykorzystywany jest w samochodzie kategorii GT300, natomiast Supra ścigająca się w drugiej dywizji NASCAR wykorzystuje V8 stworzone specjalnie w tym celu.

5-litrowy silnik Toyoty będzie najmniejszy w stawce Supercars. Ford wykorzystuje w swoich mustangach jednostkę Coyote o objętości 5,4 litra, a Chevrolety Camaro napędzają 5,7-litrowe silniki LTR.

Dlaczego Toyota dołącza do Supercars?

Toyota widzi w Supercars doskonałą okazję do rozszerzenia swojej działalności w australijskim motorsporcie, w którym już teraz odgrywa kluczową rolę. Oprócz Supercars, Toyota jest zaangażowana w serie wyścigowe, takie jak Toyota Gazoo Racing Australia (TGRA) Scholarship Series i GR Cup, a także wspiera zespół rajdowy TGRA, współpracując z Neal Bates Motorsport.

Wiceprezes ds. sprzedaży, marketingu i operacji franczyzowych Toyota Australia, Sean Hanley, podkreślił: „Toyota od ponad 20 lat rozważała wejście do Supercars. Teraz, z odpowiednim samochodem, odpowiednim zespołem i solidną współpracą z organizatorami, nadszedł właściwy moment”.

Toyota będzie pierwszym nowym producentem w Supercars od 2014 roku, kiedy do stawki dołączyło Volvo. Szwedzki producent zdążył się jednak już wycofać, podobnie jak Nissan i Mercedes-Benz, które dołączyły rok wcześniej. Od 2020 roku rywalizacja toczy się wyłącznie pomiędzy Fordem i General Motors.

Hanley dodał również, że uczestnictwo Toyoty w Supercars „zapewni ciągłą ścieżkę rozwoju kariery dla kierowców i zespołów, którą zapoczątkowaliśmy dziewięć lat temu, wprowadzając serię Toyoty 86 jako przystępną kategorię wyścigów dla początkujących zawodników”.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.