piątek, 25 czerwca, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Aktualności Trudny weekend dla opon Pirelli

Trudny weekend dla opon Pirelli

Niedziela nie była najlepszym dniem dla włoskiego producenta. Po kłopotach Madsa Ostberga w Rajdzie Sardynii i dramacie Maxa Verstappena w Baku, ogumienie Pirelli znalazło się w ogniu krytyki. Pojawia się pytanie, czy to zwykły zbieg okoliczności, czy faux paux włoskiego koncernu?

Opony w świecie profesjonalnego motorsportu stanowią istotny element w rywalizacji. Odpowiedni dobór mieszanki, jej czasowe oszczędzanie czy wykorzystywanie przyczepności do granic możliwości to klucz do sukcesu. Zazwyczaj jednak nie trafiają na pierwsze strony gazet. Po tym, jak niedzielne usterki włoskiego ogumienia pozbawiły zwycięstwa lidera rajdu Sardynii w klasie WRC2 oraz lidera klasyfikacji F1 w GP Baku, o Pirelli mówią wszyscy. I nie do końca jest to dobry marketing…

fot. Mads Ostberg – oficjalny profil Facebook

Szutry nie służą oponom…

Ten dramat w dwóch aktach rozpoczął się na finiszu Rajdu Sardynii, piątej rundy rajdowych mistrzostw świata WRC. Mads Ostberg po sobotnich problemach z autem już na pierwszym, niedzielnym odcinku specjalnym powrócił na fotel lidera swojej klasy. Niestety, chwilę później spadł na drugie miejsce. Na osiemnastym oesie Norweg uszkodził swoją lewą, przednią oponę i do mety oesu dojechał z kapciem.

Realizator po zbliżeniu na uszkodzone koło Citroena C3 skierował kamerę na siedzącego w rajdówce, całkowicie wściekłego Norwega. Kierowca na pewno wywołał niemałe poruszenie w wozach transmisyjnych, bo bez żadnych hamulców rzucił „wiązankę” opisującą to co się wydarzyło. Ta wypowiedź na pewno nie nadaje się do cytowania, ale przekaz Madsa był prosty – wina opon, bo samochód w nic nie uderzył i na nic nie najechał. Ostberg nie zdołał odrobić strat i musiał uznać wyższość Jariego Huttunena.

Włodarze WRC zareagowali bardzo szybko i nałożyli na Norwega karę 1000€ i odjęcia 25 punktów z klasyfikacji generalnej (kara zawieszona w czasie do końca sezonu) za złamanie regulaminu. Motoryzacyjny świat zapomniałby o tej sprawie, gdyby nie wydarzenia z Azerbejdżanu.

fot. formula1.com

Odłamki przeszkadzają na asfalcie…

Akt drugi rozegrał się prawie 5000 kilometrów dalej. Dreszczowiec w Azerbejdżanie przez dłuższy czas usypiał, aby zaserwować fanom prawdziwy horror na kilka kilometrów przed końcem. Sensacyjnym zwycięzcą został drugi kierowca Red Bulla, Sergio Perez. Grand Prix Baku z automatu stało się też pretendentem do najciekawszej rundy w sezonie. Najpierw na 30 okrążeniu z gry wypadł Lance Stroll, którego lewa, tylna opona pękła na długiej prostej startowej. Na szczęście kierowca Astona Martina wyszedł z tego bez szwanku.

Chwilę później rozbił się lider wyścigu, Max Verstappen. Holender praktycznie dojeżdżał już do mety nie czując żadnego zagrożenia. Ale 5 okrążeń przed flagą w szachownicę, na tej samej prostej co Kanadyjczyk, Max z impetem uderzył w mur. Pękła… lewa, tylna opona. Lider klasyfikacji był zaskoczony, bo pilnował stanu swoich opon i starał się odpowiednio nimi zarządzać. A w wywiadach nie krył swojej złości.

Czysty przypadek, czy błąd konstrukcji?

Kibice zapamiętają z tego weekendu dwa obrazki: czerwonego ze złości, klnącego do kamery Ostberga oraz Verstappena, który w szale kopie zniszczone koło. Dodatkowo Holender od razu zasugerował, że Pirelli zrzuci winę na odłamki na torze. I tak właśnie się stało.

Szef Pirelli Mario Isola stwierdził, że najprawdopodobniej winę za oba wypadki w Baku ponoszą właśnie odłamki na torze. Te miały spowodować rozcięcia mieszanki. Wstępnie odrzucił hipotezę zużycia, bo w Baku najgorszy wycisk dostają opony na prawym tyle. Te zaś nie sprawiały problemów. Dodatkowo podczas zatrzymania w padoku wykryto podobne rozcięcie na oponie Lewisa Hamiltona. Pirelli ma teraz zbadać ogumienie w swojej fabryce, planowane jest też zebranie danych z telemetrii i kamer wokół toru. Isola rozumie jednak obawy kierowców i zlecił odpowiednie dochodzenie.

Czekamy zatem na kolejne komunikaty od włoskiego producenta. Ekspozycja w sportach motorowych wpływa na zakupy potencjalnego klienta indywidualnego, dlatego wyjaśnienie tej sprawy powinno być dla Pirelli priorytetem. Jak na razie zaufanie do marki mogło osłabnąć. Dla chętnych, poniżej materiał z „wywiadem” Madsa Ostberga. Zatkajcie uszy!

Jakub Socha
Z motoryzacją związany od dziecka, ponoć zanim zaczął płynnie mówić, już rozpoznawał wszystkie marki podczas spacerów w wózku. Fan simracingu. Trenuje, aby spełnić marzenia i przenieść umiejętności z symulatora do prawdziwego auta.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Oliver Solberg odpada z gry w Kenii!

Syn rajdowego mistrza świata na własnej skórze przekonał się o trudach Rajdu Safari. Młody Szwed kończy rywalizację...

Rajd Safari – Kedong zbiera swoje żniwo!

Już o poranku przekonaliśmy się, że nawet spiłowane zęby Rajdu Safari potrafią dotkliwie zranić. Po trzecim odcinku...

Alfa Romeo zmienia barwy na Styrię

Zespół Alfa Romeo Racing Orlen zaprezentował malowanie, w którym bolidy C41 ruszą do wyścigu na Red Bull...

Czołówka GSMP powalczy o punkty na Czarnej Górze

54 zawodników zgłosiło się do tegorocznej edycji wyścigu Stronie Śląskie – Czarna Góra, będącego 5 i 6...

77 Rajd Polski 2021 – Klip

Zapraszamy na klimatyczny klip z mazurskich szutrów 77 Rajdu Polski.

NAJPOCZYTNIEJSZE

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...

„Felix” wystartuje w Tarmacu

Paweł „Felix” Danilczuk, który od dłuższego czasu przygotowuje się do powrotu na odcinki specjalne, opowiedział nam krótko o planach na sezon 2021. Znany wszystkim Felix...

Stajnia Retrotechnology poszerza flotę o dwa Fiaty

Rybnicka stajnia od pewnego czasu buduje dział retro, w którym znalazły się już takie auta jak: Autobianchi A112 Abarth, Fiat 500 czy 126 p....

Jak Kalle Rovanperä stracił podium w Monte Carlo

Po naprawdę świetnej jeździe Rovanperä ostatniego dnia Rajdu Monte Carlo 2021 zajmował 3. miejsce. Niestety, młody Fin popełnił błąd, który kosztował go podium. https://www.youtube.com/watch?v=5IqxI_zRx2A&ab_channel=RallyeRacing63