Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zatwierdziła nowe przepisy techniczne WRC27, które mają zrewolucjonizować Mistrzostwa Świata w Rajdach FIA od sezonu 2027. Po latach konsultacji z producentami, zespołami, organizatorami i zawodnikami, zatwierdzone regulacje mają zagwarantować stabilny, dynamiczny i bardziej dostępny rozwój rajdów na kolejną dekadę.
Kluczowe zmiany: stabilność i elastyczność
Nowy cykl regulacyjny potrwa dziesięć lat, co zapewni zespołom i producentom czas na inwestycje oraz rozwój technologii. Elastyczność i różnorodność są podstawą przyszłości WRC – od 2027 roku samochody rajdowe będą mogły przybierać różne formy nadwozia, od hatchbacków, przez SUV-y, po unikalne koncepty rajdowe.
Dzięki zastosowaniu jednolitej klatki bezpieczeństwa zmniejszą się koszty i złożoność konstrukcji, co ułatwi producentom wejście do rywalizacji. To podejście pozwala na udział zarówno dużych producentów, jak i niezależnych zespołów.
Znaczące obniżenie kosztów
Nowe przepisy wprowadzają limit kosztów na poziomie 345 tys. euro za samochód – ponad 50% mniej w porównaniu do obecnych standardów. Redukcję kosztów osiągnięto dzięki uproszczeniu projektów technicznych i zwiększeniu trwałości kluczowych komponentów. Dodatkowo ograniczona zostanie liczba członków zespołów, koszty logistyczne oraz wykorzystanie lokalnych zasobów podczas rajdów.
Napęd przyszłości: różnorodność i zrównoważony rozwój
Regulacje WRC27 otwierają drzwi do różnych rozwiązań napędowych. Początkowo w 2027 roku głównym napędem mają być silniki spalinowe zasilane paliwem zrównoważonym. W przyszłości możliwe będzie jednak wprowadzenie napędów hybrydowych oraz w pełni elektrycznych, dostosowanych do zmieniającego się rynku motoryzacyjnego.
Nowe możliwości
Przepisy WRC27 umożliwiają także bliższą współpracę między mistrzostwami świata w rajdach i rallycrossie. Te same pojazdy, z różnymi układami napędowymi, mogą być używane w obu seriach, co zwiększa opłacalność dla producentów i zespołów.
FIA Prezydent Mohammed Ben Sulayem podkreślił, że nowe regulacje są „krytyczne dla długoterminowego wzrostu WRC”, dodając, że „stawiają one na redukcję kosztów, zrównoważony rozwój oraz zwiększenie udziału nowych zespołów”.
Cyril Abiteboul, szef Hyundai Motorsport, zauważył, że stabilność i niższe koszty pomogą w przyciągnięciu nowych producentów: „Sport potrzebuje stabilizacji i rozwoju bazy producentów, a te przepisy na to pozwolą”.
Jari-Matti Latvala, szef zespołu Toyota GAZOO Racing WRT, wyraził zadowolenie z kierunku zmian, choć wskazał, że przed zespołami jeszcze wiele pracy nad szczegółami: „Główne założenia są dobre, ale szczegóły wymagają dopracowania – co na tym etapie jest normalne”.
Podczas walnego zgromadzenia w Rwandzie, FIA uchwaliła także zmianę systemu punktacji WRC na sezon 2025.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.