Kiedy myślimy o modyfikacji pojazdu to pierwsze co nam przychodzi do głowy to zwiększanie mocy, a później zwiększanie mocy i na koniec jeszcze więcej mocy. Ale kiedy już „dorośniemy” w tych przemyśleniach pojawia się kwestia hamulców czy prowadzenia. I w kwestii wyczucia pojazdu pojawia się temat uniballi.

Uniballe to metalowe zamienniki seryjnych metalowo gumowych tulei. Temat pojawia się w momencie modyfikacji zawieszenia czyli wahaczy ale nie tylko. Można je zastosować również w seryjnych wahaczach co już da nam bardzo wyczuwalną zmianę.

Uniballe z osłonami przydatnymi na rajdy terenowe

Metalowy zamiennik z sferycznym łożyskiem daje nam sztywność i zwiększoną wytrzymałość. Podczas jazdy zniwelowane są wszelkie luzy wywołane gumowymi połączeniami. Znikają wszelkie opóźnienia pomiędzy ruchem kierownicą, a reakcją całego pojazdu. Uniballe są elementami łączącymi przeważnie customowe zawieszenia, drążków czy sworzni. A jak wiadomo wszelkie łączenia to najsłabsze ogniwa dlatego muszą być wytrzymałe, aby nie poddały się zwiększonym przeciążeniom czy intensywnej pracy. Zastosowanie rurkowych elementów zawieszenia niemal już skazuje nas na zastosowanie uniballi.

W rajdach terenowych czy szutrowych stosuje się dodatkowo gumowe kapturki dla uniballi, aby ochronić je przed „piaskowaniem” przez szuter czy nadmierną wilgocią.

Uniball z bliska

Metalowe łączenie stosuje się także w górnych mocowaniach amortyzatorów, sworzniach zwrotnicy i jak wspominaliśmy łączników stabilizatora. Te elementy mogą być regulowane w sportowych wersjach więc precyzja jest tutaj bardzo ważna. A tą osiągniemy już tylko na metalowym połączeniu.

Uniball pozwala także na regulację zawieszenia np. na zmianę kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Można też zmienić położenie koła w nadkolu. Więc poza trwałością, czuciem pojazdu otrzymujemy także dodatkowe możliwości ustawień.

Uniball w połączeniu z top mountem

Uniballe można stosować także w łączeniach sportowego hamulca ręcznego czy innych wsporników i cięgieł.

Uchwyt hamulca ręcznego z uniballem

Tylko dedykowane materiały

Poszukiwacze tanich rozwiązań szukają alternatyw. Ale „skąpy płaci dwa razy”. Tanie zamienniki z rynku traktorów dają nam iluzoryczne poczucie taniej alternatywy. Niestety cena ma tutaj znaczenie i znacznie spada nam jakość połączeń. Co może skutkować uszkodzeniem zawieszenia, rozpięciem, a przy dużej prędkości może mieć znacznie większe konsekwencje dla całego auta. Uniball jest elementem łączącym poszczególne układy zawieszenia więcej jego trwałość musi być równie wysoka co całego zawieszenia.

Szeroka gama rozmiarów, profesjonalnych uniballi, daje spore możliwości dopasowania do każdego auta

Do sportu tak, na drogę już nie bardzo

Czy uniballe nadają się jako uliczne rozwiązanie? Teoretycznie tak, ale w praktyce nie jest to najlepszy pomysł. Mimo, że mamy mocno spięte auto to spada komfort jazdy poprzez głośniejszą pracę zawieszenia. Do tego metalowe uniballe nie sprawdzą się podczas deszczowo, zimowych i solonych warunków. Są podatne na korozję. W przypadku modyfikacji auta na ulicę lepiej zastosować np. wahacze rurkowe pod seryjne tuleje lub tuleje poliuretanowe.

Pamiętajmy, że przenoszenie większej ilości wstrząsów i drgań poprzez metalowe połączenia powinno odbywać się w aucie z dodatkowo obspawanym nadwoziem. Zwiększone obciążenia będą nam z czasem osłabiać seryjne nadwozie.

Lepsze na drogę będzie pozostanie przy seryjnych tulejach, ale np. rurkowych wahaczach