piątek, 2 czerwca, 2023
Strona głównaWyścigiVerstappen o włos przed Perezem. Dominacja Red Bulla

Verstappen o włos przed Perezem. Dominacja Red Bulla

Za nami pierwsza sesja kwalifikacyjna sezonu 2023. Bez zaskoczenia, bolidy Red Bulla zdominowały „czasówkę” w Bahrajnie, a pojedynek o pole position stoczyli  ze sobą Max Verstappen oraz Sergio Perez. Ostatecznie urzędujący mistrz świata pokonał Meksykanina o przeszło jedną dziesiątą sekundy. Rywale nie mieli szans!

Przedstawienie czas zacząć. Kochani, dość czekania, dość nerwowego obgryzania paznokci, dość smętnego wypatrywania weekendów wyścigowych… Oficjalnie, królowa motorsportu wraca do życia i budzi się z zimowego snu, powracamy do walki o tytuł mistrza świata F1. Za nami pierwsza, oficjalna sesja kwalifikacyjna. I choć polityczne gierki i podchody są już przeszłością, ostateczny układ sił pozostaje tajemnicą. Naturalnie, poza formą Red Bulla…

Zgodnie z oczekiwaniami, kwalifikacje padły łupem ekipy „Czerwonych Byków”. Podopieczni Christiana Hornera długo nie forsowali tempa i spokojnie pokonywali kolejne okrążenia, lecz w finałowej rozgrywce nie dali szans rywalom, tocząc bratobójczy pojedynek. Verstappen i Perez zablokują więc pierwszy rząd, broniąc się przed naporem Scuderii. Na wielkie uznanie zasługuje forma Astona Martina. Fernando Alonso zajął czwarte miejsce, wyprzedzając obu kierowców Mercedesa. Niestety, stajnia Toto Wolffa zaliczyła spektakularną porażkę w Q3…

fot. Scuderia AlphaTauri – oficjalny profil Twitter

Q1 – zimny prysznic nowicjuszy

Dziewiczą sesję kwalifikacyjną rozpoczęły bolidy AlphaTauri, Yuki Tsunoda zakończył swoje premierowe okrążenie z czasem 1:32:132, Niestety, dzisiejszą ucztę wstrzymała czerwona flaga. Charles Leclerc zgubił kilka karbonowych elementów – najpierw na prostej startowej, potem na dohamowaniu do T1. Sędziowie zdecydowali się skierować kierowców do pitu, a w garażu Scuderii w ruch poszła… taśma klejąca. Po krótkiej chwili powróciliśmy do jazdy, obserwując prawdziwy festiwal przekazywania sobie pałeczki lidera. Na kilka minut przed końcem stawka zjechała do alei serwisowej, gotując się na finałowe „kółko” Q1. W tamtej chwili forma poszczególnych stajni była jeszcze wielką niewiadomą. Na czoło klasyfikacji wysunął się Carlos Sainz (1:30:993), Russell był drugi, zaś Max Verstappen dopiero piąty. Nie doszło jednak do żadnych, spektakularnych przetasowań. Z „czasówką” pożegnali się wszyscy debiutanci. Dołączyli do nich Pierre Gasly z Alpine oraz Kevin Magnussen z Haasa.

fot. Williams Racing – oficjalny profil Facebook

Q2 – Miłe złego początki

Na tym etapie kibice Red Bulla mogli już nieco ochłonąć. Zarówno Max jak i Sergio „złożyli” trzy dobre sektory i wspięli się na czoło tabeli, wyprzedzając Fernando Alonso. Sympatycy Mercedesa również nie narzekali – Hamilton i Russell mieli iluzoryczną stratę, dzięki czemu liczyliśmy na zaciętą końcówkę. Na siedem minut przed końcem Q2 Verstappen miał tylko 0,243 sekundy zapasu nad „Checo” Perezem, 0,398 nad Lewisem Hamiltonem i 0,583 nad Georgem Russellem. Zwycięzcą tej sesji został jednak Charles Leclerc, którzy wykręcił czas 1:30:282. Obywatel Monako wyprzedził Maxa (który został już w garażu). Funkcję cichego bohatera przejął… Nico Hulkenberg. Skazywany na pożarcie reprezentant Haasa wbił się do czołowej dziesiątki i awansował do Q3! Z gry odpadli za to Albon, Tsunoda, Zhou, Bottas i Norris. Niestety, potwierdziły się najgorsze obawy. McLaren pozostaje dziś daleko w tyle…

Verstappen
fot. Oracle Red Bull Racing – oficjalny profil Twitter

Q3 – dublet Red Bulla, radość Alonso

Wydawało się, iż Q3 będzie rządzić się swoimi, naturalnymi prawami. Kierowcy wykonają pierwsze okrążenie na zużytych kompletach, by w samej końcówce powalczyć na świeżej oponie i pobijać kolejne rekordy sektorów. Verstappen prędko pokazał realną dyspozycję swojego zespołu, wspinając się na szczyt wirtualnej tabeli. Leclerc było nieco wolniejszy, dalej plasowali się Perez oraz Sainz. Co ciekawe, Mercedes zdecydował się tylko na jeden przejazd, co okazało się kwalifikacyjnym gwoździem do trumny. Srebrne strzały wyraźnie odstawały od czołówki, jednak na zjazd do boksu i ponowną próbę nie było już czasu…

Na koniec doszło do epickiego pojedynku Maxa i Sergio, którzy wykorzystali nieobecność Leclerca (Charles ostatecznie nie wyjechał na koniec sesji). Przez chwilę wydawało się, iż Perez pokona faworyzowanego kolegę, ale gwiazdor Red Bulla nie pozostawił złudzeń. Max Verstappen pokonał Meksykanina o 0,138 sekundy, gwarantując swojej drużynie pierwszy dublet w sezonie. Drugi rząd zajmą czerwone maszyny Ferrari, a piąte miejsce przypadło Hiszpanowi, Fernando Alonso. Tak, Aston Martin może być czarnym koniem tej kampanii! Mercedes chce szybko zapomnieć o Q3. Szóste i siódme miejsce traktujemy jako wpadkę.

fot. Formula 1 – oficjalny profil Facebook

Co wiemy?

Wnioski po dzisiejszej rywalizacji są relatywnie proste. Red Bull znów gra w swojej lidze. Ferrari zostało w tyle, ale to różnica, którą można odrobić. Inżynierowie Astona zbudowali prawdziwego potwora, który w odpowiednich, hiszpańskich rękach może zdziałać cuda. A Mercedes? Maszyny z Brackley są lepsze, niż nam się wydawało. Ale nie na tyle dobre, by walczyć o najwyższe cele. Wolff ma twardy orzech do zgryzienia i mało czasu na reakcję.

Odsapnijmy, na kilkanaście godzin zostawiamy piaski Bahrajnu. Naturalnie, jeżeli jesteście jeszcze żądni wrażeń, jutro o 9:50 wystartuje drugi wyścig F3, zaś na 11:20 zaplanowano ostatnie zmagania F2. Grand Prix Bahrajnu rozpocznie się punktualnie o godzinie 16:00. Przed nami piekielnie emocjonująca niedziela… Jak obstawiacie, kto okaże się najszybszy?

Na oficjalnej stronie F1 znajdziecie powtórkę sesji, wywiady i analizę sobotnich kwalifikacji. Po więcej emocji ze świata królowej motorsportu zapraszamy Was na www.rallyandrace.pl.

Jakub Socha
Z motoryzacją związany od dziecka. Ponoć zanim zaczął płynnie mówić, już rozpoznawał wszystkie marki samochodów podczas spacerów w wózku. Fan simracingu. Trenuje, aby przenieść umiejętności z symulatora na prawdziwe tory oraz odcinki specjalne. Najlepiej odnajduje się w roli komentatora, z czym chce związać swoją dziennikarską przyszłość.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Byśkiniewicz i Siatkowski dobrze nastawieni przed Rajdem Podlaskim

 Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski nie zwalniają tempa i już w najbliższych dniach 2-3 czerwca wystartują w...

Kajetanowicz i Szczepaniak z czwartym czasem na otwarcie 
Rajdu Sardynii!

Tłumy kibiców dopingowały zawodników podczas rozpoczynającego Rajd Sardynii super odcinka specjalnego Olbia - Cabu Abbas. Próba o...

DHL i F1 zmniejszą o 60% emisję CO2

brand_DHL_Barcelona_curcuit
Partner logistyczny Formuły 1 firma DHL wprowadza od europejskiej części sezonu ciężarówki transportujące sprzęt, które w całości...

Ferrari z dużym pakietem poprawek na Grand Prix Hiszpanii

SF-23 podczas testów w Bahrajnie
Scuderia Ferrari podczas zbliżającego się Grand Prix Hiszpanii przywiezie na tor pod Barceloną pierwszy duży pakiet poprawek....

Szymon Piotrowski: „Jadę po mistrzowski tytuł w WSMP!”

Szymon Piotrowski potwierdza swoje mistrzowskie aspiracje w WSMP! Zawodnik Automobilklubu Wielkopolski rozpoczął kampanię 2023 od zwycięstwa i...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Paste your AdWords Remarketing code here