Max Verstappen nie pozostawił złudzeń swoim rywalom i odniósł pewne zwycięstwo w Grand Prix Japonii. Holender swoją wygraną zapewnił tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów ekipie Red Bulla, a za plecami dwukrotnego mistrza świata F1 linię mety przecięli Lando Norris i Oscar Piastri.
Start wyścigu do Grand Prix Japonii przebiegł względnie czysto. Max Verstappen bez większych problemów obronił swoją pierwszą pozycję wywalczoną w kwalifikacjach, choć musiał porozpychać się z Oscarem Piastrii na dojeździe do pierwszego zakrętu. Świetnie do wyścigu ruszył Carlos Sainz, który od razu wyprzedził Sergio Pereza.
Najwięcej zamieszania spowodował jednak Valtteri Bottas, który w walce o lepszą pozycję wjechał w Alexa Albona. W wyniki porozrzucanych części Williamsa na tor Suzuka wyjechał samochód bezpieczeństwa, który przerwał na cztery okrążenia rywalizacje. Najwięcej stracił na tym Sergio Perez. Meksykanin w trosce o przednie skrzydło zjechał do boksu na jego wymianę i spadł tym samym na koniec stawki.
REWIND TO THE START ⏪
Albon gets clattered and debris goes flying ????#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/CZwlqOLCAs
— Formula 1 (@F1) September 24, 2023
Po wznowieniu Grand Prix Japonii w „agrafce” doszło do kolejnego incydentu. Logan Sargeant uderzył w tył samochodu Bottasa i Fin wypadł w żwirową pułapkę, spadając tym samym w klasyfikacji wyścigu na sam koniec. W tym czasie walkę o wyższą pozycję zaprezentowali kierowcy Mercedesa. Lewis Hamilton po lepszym wyjściu z ostatniego zakrętu usiadł na tylnym skrzydle George’a Russella i na końcu prostej start/meta przeskoczył o jedną pozycję przed zespołowego partnera.
Na dystansie dziesiątego okrążenia sędziowie poinformowali o dwóch karach nałożonych na kierowców. W pierwszej kolejności Logan Sargeant został obwiniony za kolizję z Bottasem i nałożeniem dodatkowych pięciu sekund. Chwilę później na Pereza została nałożona podobna kara za wyprzedzenie samochodu, mimo obecności safety cara na torze.
LAP 10/53
Bottas is back in the garage ❌
The Finn is out after contact with Sargeant ????#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/UUdOhvsJWh
— Formula 1 (@F1) September 24, 2023
Nienajlepszą passę na torze kontynuował Perez, który w zakręcie nr 11 spowodował kolizję z Kevinem Magnussenem. Meksykanin podjął próbę wyprzedzania od wewnętrznej strony wirażu, jednak na tyle nieskutecznie, że uderzył w tylne lewe koło Haasa, czym wywołał obrót samochodu z numerem 20. Kierowca Red Bulla przekazał w międzyczasie informacje zespołowi, że jego samochód nie prowadzi się właściwie i po 15. okrążeniu wycofał się z rywalizacji.
More angles on Perez ???? Magnussen
Perez has been forced to pit for another new front wing and is currently running last#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/KFmtx6qsdS
— Formula 1 (@F1) September 24, 2023
Na 16. okrążeniu doszło do starcia między duetem Mercesesa, które odnotowali sędziowie. Hamilton w zakręcie nr 13. wypchnął Russella poza właściwą linię jazdy, co wzbudziło w młodszym Brytyjczyku niemałą frustrację. Ostatecznie arbitrzy nie zdecydowali się na nałożenie kary w tej sytuacji.
LAP 16/53
The two Mercedes are still squabbling
"Who do we want to fight? Each other, or the others?" asks George Russell over the radio #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/IPiT0myGy9
— Formula 1 (@F1) September 24, 2023
Na czele stawki zdecydowanie szybsze tempo od zespołowego kolegi prezentował Norris, który swoją frustracją wymuszał na zespole zamianę pozycji z Piastrim. Zespół McLarena bez większego namysłu postanowił przystać na sugestię bardziej doświadczonego kierowcy i poprosił Australijczyka o zamianę pozycji.
Dość niespodziewanie na 40. okrążeniu do rywalizacji wrócił Perez! Zespół Red Bulla postanowił wycisnąć jak najwięcej danych z toru Suzuka i wypuścił na tor swojego kierowcę na miękkich oponach. Meksykanin jednak po dwóch okrążeniach ponownie wrócił do swojego garażu.
LAP 40/53
Here comes Sergio Perez#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/yEEnXK6QNh
— Formula 1 (@F1) September 24, 2023
Osiem okrążeń przed końcem na czwartą pozycję wrócił Leclerc. Monakijczyk, dysponując dużo świeższym kompletem opon twardych objechał w zakręcie nr 1 Russella. Na trzy kółka przed metą pozycję kosztem kierowcy z numerem 63 zyskał Carlos Sainz, który przy pomocy DRS na prostej start/meta przesunął się na szóste miejsce.
LAP 45/53
Brilliant racing from Russell and Leclerc
The Ferrari driver wins this battle and moves up to P4 #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/iPiTpust7X
— Formula 1 (@F1) September 24, 2023
W samej końcówce nie zaszły już żadne zmiany w klasyfikacji wyścig Grand Prix Japonii, które zdecydowanie wygrał Verstappen. Układ pozycji na mecie spowodował, że zespół Red Bull Racing na sześć rund przed końcem sezonu mógł świętować mistrzostwo świata klasyfikacji zespołowej.
Klasyfikacja generalna Grand Prix Japonii:
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 53 okr. | |||
2 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 19,387 | |||
3 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 36,494 | |||
4 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 43,998 | |||
5 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 49,376 | |||
6 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 50,221 | |||
7 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 57,659 | |||
8 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 1:14,725 | |||
9 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 1:19,678 | |||
10 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 1:23,155 | |||
11 | 40 | Liam Lawson | Scuderia AlphaTauri | + 1 okr. | |||
12 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | + 1 okr. | |||
13 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 1 okr. | |||
14 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
15 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
NSK | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | ||||
NSK | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | ||||
NSK | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | ||||
NSK | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | ||||
NSK | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Stake |