W Monako już nie na jeden pit stop

Fot. Red Bull Content Pool

Nowe przepisy mają na celu zwiększenie widowiskowości wyścigu ulicznego w Monte Carlo

Monako z nowymi zasadami pit stopów

Formuła 1 postanowiła zmienić zasady dotyczące strategii wyścigowej podczas Grand Prix Monako, wprowadzając obowiązek przynajmniej dwóch pit stopów dla każdego kierowcy. Decyzja została zatwierdzona podczas ostatniego posiedzenia Komisji FIA i ma na celu poprawienie jakości ścigania na ulicach Monte Carlo.

Monako od lat jest uważane za jedno z najbardziej prestiżowych, ale i najmniej emocjonujących Grand Prix w kalendarzu. Wąskie ulice i trudności z wyprzedzaniem sprawiają, że strategia jednego pit stopu często prowadzi do procesyjnego wyścigu, w którym kluczowe jest jedynie utrzymanie pozycji.

Zmiana w przepisach ma wymusić więcej zmiennych strategicznych i potencjalnie zwiększyć liczbę okazji do manewrów wyprzedzania. FIA nie ujawniła dokładnej liczby obowiązkowych zjazdów do alei serwisowej, ale potwierdziła, że nie będzie można ukończyć wyścigu na jednej zmianie opon.

Zmiany w przepisach aerodynamicznych i systemach chłodzenia

Podczas tego samego spotkania Komisja FIA zatwierdziła również inne modyfikacje regulaminu, w tym:

  • Zaostrzenie testów elastyczności skrzydeł – FIA postanowiła wprowadzić dodatkowe testy sztywności aerodynamicznych elementów, aby wyeliminować kontrowersje związane z elastycznym tylnym skrzydłem, które pojawiły się w 2024 roku. Zmiany obejmą tylne skrzydło od początku sezonu, a przednie skrzydło zostanie objęte dodatkowymi testami od Grand Prix Hiszpanii.

  • Nowe zasady dotyczące chłodzenia kierowców – FIA określiła parametry systemów chłodzenia, które będą wymagane w wyścigach, w których zostanie ogłoszony tzw. „heat hazard”, czyli warunki wysokiego zagrożenia cieplnego.

  • Zniesienie ograniczeń w liczbie skrzyń biegów – FIA uznała, że współczesne skrzynie biegów są wystarczająco niezawodne, by znieść wcześniejsze ograniczenia dotyczące ich liczby w sezonie.

  • Zmiany w procedurach startowych – Przepisy dotyczące startu wyścigu i sprintów zostaną doprecyzowane, aby uniknąć nieporozumień związanych z przerwanym startem, co było widoczne m.in. podczas zeszłorocznego Grand Prix Brazylii.

Przygotowania do zmian w sezonie 2026

Podczas posiedzenia FIA omówiono także kolejne kroki dotyczące wprowadzenia nowych regulacji technicznych na sezon 2026. Kluczowe zmiany obejmą poprawę aerodynamiki oraz systemów zarządzania energią, aby zapewnić efektywne wykorzystanie nowej jednostki napędowej, w której udział mocy z silnika spalinowego i elektrycznego ma być niemal równy (50/50).

Zmiany w Grand Prix Monako to kolejny krok FIA w stronę poprawienia widowiskowości F1. Czy nowy format pit stopów rzeczywiście zwiększy emocje na ulicach Monte Carlo? Odpowiedź poznamy już w maju podczas wyścigu na legendarnym torze.