Rok 2022 to rozpoczęcie nowej, elektrycznej era w światowym rallycrossie. Wraz z nią, przyszedł też nowy format wyścigów. Przed nami druga i trzecia runda Mistrzostw Świata Rallycross – Ferratum World RX Ryga!

W najbliższy weekend, 3 i 4 września, na torze Biķernieki w Rydze, odbędzie się druga i trzecia runda Mistrzostw Świata FIA w Rallycrossie – Ferratum World RX Ryga-Łotwa. W tym roku World RX przeszedł potężną zmianę – został w 100% zelektryfikowany. Na Łotwie odbędzie się dopiero druga i trzecia runda. Wraz z nową elektryczną erą, pojawił się też nowy format wyścigów weekendowych – SuperPole, wyścig progresywny i nowy system punktów.

Zobacz też: RX CEZ – czy runda w Melk będzie formalnością dla Zbyszka Staniszewskiego?

Zmiana nazewnictwa klas

Nowa, najwyższa klasa samochodów elektrycznych nazywa się teraz RX1e. RX2e to nazwa, która używana jest dla mistrzostw samochodów elektrycznych, gdzie kierowcy konkurują w tym samym aucie jednego producenta. Najwyższa klasa Mistrzostw Europy (dawniej Supercar) nazywa się teraz RX1 lub Euro RX1, natomiast Mistrzostwa Europy dla samochodów z napędem na przednie koła – RX3 lub Euro RX3.

Nowy format weekendu wyścigowego

Od tego sezonu w Mistrzostwach Świata i Mistrzostwach Europy Rallycross wprowadzony został nowy format wyścigów. Teraz, każda konkurencja w klasie RX1e – zaczyna się od wyścigu SuperPole tuż po treningu. Każdy kierowca ma szansę na wykonanie jednego okrążenia z pomiarem czasu ze startu zatrzymanego, aby ustalić pozycje startowe w Heat One. Zastępuje to, tradycyjne losowanie pola startowego. W pozostałych klasach: Euro RX1 , Euro RX3 i RX2e o pozycjach startowych w pierwszym biegu decyduje losowanie.

Po zakończeniu wszystkich wyścigów kwalifikacyjnych, kierowcy przechodzą do wyścigu progresywnego. Wcześniej było tak, że po ukończeniu wszystkich rund kwalifikacyjnych pierwszych dwunastu kierowców kwalifikowało się do półfinałów. Teraz w wyścigu progresywnym liczy się miejsce a nie czas całkowity. Najlepsi kierowcy przechodzą do półfinałów. Wyniki kwalifikacji będą brane pod uwagę, przy zajęciu tych samych miejsc różnych wyścigach progresywnych.

Kolejną zmianą w tym sezonie jest to, że zarówno na etapie progresji, jak i w półfinale oraz finale każdy kierowca będzie mógł wybrać swoją pozycję startową. Zgodnie z całkowitą liczbą punktów zdobytych w eliminacjach, najwyżej sklasyfikowany kierowca jako pierwszy wybiera swoje miejsce na starcie, następnie drugi i tak dalej.

W każdym wyścigu startuje maksymalnie pięć samochodów. Wszystkie startują z tej samej linii. Do tej pory mieliśmy do czynienia z takim systemem tylko w eliminacjach, teraz jest on stosowany we wszystkich wyścigach. Ponadto każdy wyścig będzie trwał pięć okrążeń, niezależnie od tego, czy jest to wyścig kwalifikacyjny, czy finał.

Nowa punktacja

Punkty z mistrzostw przyznawane są teraz tylko na koniec weekendu, a nie jak wcześniej  osobno za wyniki w rundach kwalifikacyjnych, półfinałach i finale. Punkty przyznawane są według następującego podziału od pierwszego do 15 miejsca: 20-16-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.