Najważniejszym czynnikiem, który ogranicza uczestnictwo w sporcie motorowym, są koszty. To problem, który w różnym stopniu doskwiera wszystkie kraje, jednak zwłaszcza te mniej rozwinięte i bez wyścigowych tradycji. Na Seszelach wymyślili, jak przyspieszyć rozwój motorsportu, dając przykład innym krajom.
Tamtejsze Stowarzyszenie Kartingowe Seszelów (SKA) doszło do porozumienia z rządem, uzyskując zwolnienie z podatków importowych na gokarty. Decyzja ta jest wynikiem intensywnych działań SKA na rzecz obniżenia barier finansowych w sporcie. Prezes SKA, Liza Rene-Crosgow, podkreśla: „Prowadziliśmy rozmowy na ten temat od dawna, ale w 2024 roku nabrały one rozpędu dzięki naszej kampanii «Come Karting». Podnieśliśmy świadomość społeczną, zaangażowaliśmy wewnętrznych lobbystów i zaprezentowaliśmy korzyści płynące z takiego wsparcia dla motorsportu”.
19 lutego 2025 roku podczas posiedzenia gabinetu prezydent Wavel Ramkalawan zatwierdził decyzję o zniesieniu ceł importowych na gokarty. Dodatkowo, wprowadzono poprawkę do rozporządzenia celnego, tworząc osobną kategorię klasyfikacyjną dla gokartów.
Korzyści dla młodych kierowców
Zniesienie podatków importowych już teraz przynosi wymierne efekty. „Obniżenie kosztów zakupu gokartów pomoże młodym kierowcom przygotowującym się do Afrykańskich Zawodów Motorsportowych w sierpniu” – zaznacza Rene-Crosgow. W dłuższej perspektywie ta zmiana ułatwi rozwój nie tylko klasycznych wyścigów sprinterskich, ale także wyścigów długodystansowych, slalomu i innych odmian kartingu.
Obecnie 75% członków SKA stanowi młodzież w wieku 10-21 lat, z czego 20 kierowców ma mniej niż 18 lat. W marcu 2025 roku stowarzyszenie planuje przyjęcie kolejnych 20 adeptów do swojego programu szkoleniowego. Pięcioro młodych kierowców poniżej 16. roku życia ubiega się o miejsca w międzynarodowych zawodach, a zniesienie podatków na gokarty ma kluczowe znaczenie dla ich rozwoju.
Współpraca z rządem kluczem do sukcesu
Zwolnienie z podatków importowych jest wynikiem współpracy SKA z Narodową Radą Sportu i władzami państwowymi. „Napotykaliśmy przeszkody, ale nasze ponowne zaangażowanie w dialog z Ministerstwem Finansów przyniosło efekty. Członkostwo w FIA było kluczowym argumentem” – przyznaje Rene-Crosgow.
Decyzja rządu Seszeli może stać się inspiracją dla innych krajów, pokazując, że ulgi podatkowe mogą być skutecznym narzędziem do rozwoju motorsportu i przyciągania nowych talentów.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.