Dwadzieścia pięć lat temu Porsche miało ambitny plan: wygrać 24 godziny Le Mans z nowym prototypem klasy LMP2000. Projekt jednak anulowano zanim auto zaprezentowano światu, a przez wiele lat producent zaprzeczał jego istnieniu. Teraz jednak powróciło tam, gdzie jego miejsce: na tor wyścigowy.
W ramach rocznicy pierwszych testów Porsche postanowiło pochwalić się zapomnianym prototypem. Za kierownicą usiadł trzykrotny zwycięzca Le Mans, Allan McNish, który jako jeden z niewielu miał okazję sprawdzić go już w 1999 roku.
Historia projektu LMP2000
LMP2000 miało być odpowiedzią Porsche na konkurencję w klasie LMP900. Samochód wyposażono w 3,5-litrowy silnik V10, opracowany na bazie projektu jednostki dla Formuły 1, którą Porsche zbudowało na początku lat 90. Po sukcesie modelu 911 GT1-98, który wygrał w Le Mans w 1998 roku, Porsche planowało stworzyć samochód najwyższej klasy, aby konkurować z takimi markami jak Cadillac, Panoz, Chrysler czy Audi.
Niestety, w maju 1999 roku Porsche niespodziewanie zrezygnowało z programu, a samochód trafił do magazynów, gdzie przez lata pozostawał tajemnicą. Przez długi czas firma nie potwierdzała jego istnienia, a wszelkie informacje na temat projektu pozostawały jedynie domysłami, opartymi na zdjęciach szpiegowskich i wyciekach wewnętrznych dokumentów.
Zakulisowe porozumienie z Audi
Istnieje teoria, że za wycofaniem projektu stoi specjalne porozumienie pomiędzy Porsche a Audi. Ówczesny prezes Grupy Volkswagen, Ferdinand Piëch, miał zawrzeć z ówczesnym dyrektorem generalnym Porsche, Wendelinem Wiedekingiem, kontrakt opiewający na miliardy dolarów. W ramach tej umowy, Porsche miało porzucić swoje ambicje w Le Mans, aby umożliwić Audi dominację na torze – co faktycznie miało miejsce, gdyż Audi R8 wygrało wyścig aż pięć razy w latach 2000-2005. Porsche natomiast otrzymało znaczące środki na rozwój luksusowego SUV-a, który miał trafić na rynek jako Porsche Cayenne.
Decyzja o wycofaniu LMP2000 mogła wydawać się kontrowersyjna, ale pozwoliła Porsche wkroczyć na zupełnie nowe rynki, a model Cayenne okazał się jednym z najlepiej sprzedających się aut w historii marki.
Powrót po latach
Po 25 latach od wycofania, Porsche LMP2000 w końcu wyjechało na tor. Dla miłośników motoryzacji to okazja do podziwiania tego, co mogło być jednym z najbardziej innowacyjnych projektów wyścigowych swoich czasów. Jednak samochód ten pozostanie jedynie wspomnieniem niespełnionej historii, która stanowi lekcję o kompromisach w świecie sportu i biznesu.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.