piątek, 22 września, 2023
Strona głównaAktualnościWywiad z liderem AB CUP - Waldemarem Balcerkiem

Wywiad z liderem AB CUP – Waldemarem Balcerkiem

Waldemar Balcerek obecnie prowadzi w klasyfikacji generalnej AB CUP. Jak komentuje tą sytuację? Jak wyglądała w jego oczach ostatnia runda? Zapraszamy do poniższej rozmowy:

balcerek7

Jak Twoimi oczami wyglądała ostatnia runda AB CUP?

III ruda AB CUP odbywająca się w Toruniu była dla mnie sprzyjająca – udało się wyjąć generalkę, teren jest nie zbyt duży, ale bardzo ciekawy i wymagający – organizatorzy wyciskają z niego 100 % możliwości. No i atmosfera jak zawsze na tych rundach – SUPER !

balcerek6
Jesteś obecnym liderem AB CUP, czego gratuluję. Czujesz zagrożenie ze strony rywali?

Na obecną chwilę prowadzę w klasyfikacji generalnej AB CUP, ale rajdy są nieprzewidywalne, dlatego cenię sobie obecną sytuację. Trzeba się pilnować i doceniać bardzo silną konkurencję (BMW M3 są dobrze przygotowane i szybkie!), unikać awarii, dzwonów itp. Odliczane są dwie rundy, a już na tą która odbędzie się  12-13-września nie pojadę z powodu nie wystarczająco przebudowanego auta (w/g wymogów bezpieczeństwa)  – także pozostaje tylko jedna rezerwowa.

balcerek1
12 lipca odbywa się 4 runda w Bednarach. Jakie masz wobec niej plany i oczekiwania?

Nie przepadam za nią od czasu ograniczenia terenu (2013r.), wcześniej zaliczałem ją do najlepszej z imprez, w których brałem udział. Oczywiście jak zdrowie i auto dopisze wystartuję , ale mówiąc potocznie nie idzie mi jazda na tym krótkawym krętym terenie.

balcerek5
Twoja kariera trwa już trochę czasu. Opowiedz, jak zaczęła i rozwijała się Twoja przygoda z tym sportem. Od jakich samochodów zaczynałeś i co zdecydowało o aktualnym wyborze EVO?

Zaczęło się trochę przypadkowo – kupiłem w celach handlowych BMW M3 ( E46 ) i okazało się, że ma niezły potencjał. Szukałem więc miejsca do w miarę bezpiecznego poupalania i tak trafiłem na SuperOES Tor Poznań ( 2009r. ). Oes-y były wtedy krótsze oraz  bardziej zakręcone i skrzynia biegów, w którą była wyposażona (SMG II)  nie za bardzo się spisywała – brak możliwości użycia hamulca ręcznego. Zamieniłem ją na 328i (zielone combi w bananowych skórach) – też nie do końca dobry pomysł. Po rozmowie z Tomkiem Płaczkiem padła decyzja na Subaru. Pierwszy model to WRX z podniesioną mocą do 265 ps i z nim właśnie zaczął się prawdziwy początek startów. Na początku SuperOES, na którym w ostatniej rundzie 2009 r. udało się wyjąć generalkę! Następnie w Maptek-u (moim zdaniem najlepsza firma modyfikująca SUBARU) stwierdzono – żaden, nawet przerobiony WRX nigdy nie będzie jeździł jak STI. No i nie mylili się – dwa dni po zakupie STI (340PS) trafiłem na poligon w Toruniu (runda AB CUP) i różnica była ogromna – głównie w napędach. Z nim spędziłem z dwa lata wyjmując wiele generalek (ab cup, rajd Pleszew, oes, rallyland…). Ale trudno było wygrywać z Lancerami, więc postanowiłem spróbować. Pół roku poszukiwań dobrego egzemplarza (oglądając różne sztuki już prawie zrezygnowałem) dały w końcu efekt – 4 letni LANCER EVO IX – sztuka z Polskiego salonu, nie upalany, w stanie perfekcyjnym, co potwierdziły 3 lata użytkowania! Różnica na plus, ale mniejsza jak w przypadku przesiadki z WRX-a na STI. Krótko po zakupie odważyłem się wystartować w Rallylandzie, odbywając jedynie 20 min trening przed startem. Udało się wyjąć generalkę, ale stres przekroczył 100%, a i drzewka o mało co nie skosiłem. Jest to prawie seria, z podniesioną mocą na 375ps/550Nm, zmieniony wydech, tarcze i klocki hamulcowe, zamontowane 4 pkt pasy i tzw rollbar (chroniący głównie przed ewentualną rolką). W dwóch słowach ciężko go w pełni scharakteryzować , ale z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że ma większy potencjał od Subaru, choć potrzeba troszkę czasu w nim spędzić by w pełni wykorzystywać jego możliwości.

balcerek4
Trenujesz pokonywanie zakrętów między zawodami?

Nigdy bez wyjątku nie trenuję między startami jak również nie jeżdżę na żadne organizowane treningi. Trochę z powodów czasowych, ale i też finansowych.

Jesteś dość doświadczonym kierowcą. Udzielisz kilku złotych rad dla początkujących w motorsporcie?

Wszystkich którzy czują choć trochę benzyny we krwi gorąco namawiam na spróbowanie swoich sił na tego typu imprezach, jestem pewien że większość po pierwszym razie się napali na max-a.  Moim zdaniem zacząć spokojnie można na seicento, civicu lub starszych super nadających się beemkach – zależy kto jaki napęd preferuje. Ja akurat nie lubię przednionapędówek. Bardzo ważnym czynnikiem jest montaż 4 pkt pasów bezpieczeństwa, oraz  w miarę możliwości poczytanie i odpowiedni dobór opon. Granicę przyczepności trzeba poznawać powoli, a nie na pierwszej imprezie jechać pod presją wyniku.

balcerek3
Czy w Twojej karierze były krytyczne momenty, w których chciałeś już zrezygnować? Jak sobie z nimi radziłeś?

W mojej dotychczasowej karierze udało mi się uniknąć dzwonów (jeden delikatny na pierwszej rundzie Rallylandu w 2009 r. – mimo to impreza ukończona na II miejscu w generalce), ale w rajdach trzeba się z takimi zdarzeniami niestety liczyć. Jeden z moich ulubionych kolegów, który zaczynał wcześniej ode mnie (bardzo szybki JACEK W. ) powiedział mi kiedyś – żeby wygrywać trzeba jechać na granicy, a żeby znaleźć jej punkt  trzeba  ją nie raz przekroczyć. Dziś przyznaje mu 100 % racji, a jazda na granicy bez jej przekroczenia to wielka sztuka. Nigdy nie myślałem o rezygnacji z pasji, bardziej o wyższej lidze, natomiast czynnik finansowy chłodzi wyższe szczeble drabin.

balcerek2
Kilka słów dla swoich kibiców i fanów?

Niesamowite zadowolenie dają  kibice, którzy na jednych imprezach w mniejszej ilości, na innych w ogromnej (rajdy Pleszewa) dopingują zawodników, zawsze wtedy każdy stara się jechać bardziej pod publikę, żeby choć troszkę się odwdzięczyć. Kibice zawsze dają dodatkowy zastrzyk adrenaliny i wprowadzają niesamowitą atmosferę. Pozdrawiam wszystkich, którzy bywali na imprezach, w których brałem udział oraz tych, którzy się być może pojawią.

W imieniu redakcji życzę samych sukcesów.

balcerek9

Tekst: Maciej Goździkowski
Foto: Agnieszka Kujawa

Poprzedni artykułWalka na Salsburgringu
Następny artykułSzutrowy Puchar AK Warmińskiego

NOWOŚCI

6 runda Rallycross MP i FIA CEZ – action wideo

Za nami wyścigowy weekend na Autodromie Słomczyn z Mistrzostwami Polski i FIA CEZ w Rallycrossie. Emocji na...

Verstappen najszybszy w skróconym FP2 na Suzuce

Verstappen Grand Prix Japonii FP2
Max Verstappen uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas drugiej sesji treningowej przed Grand Prix Japonii. Kierowca Red Bulla...

Verstappen wraca na pierwsze miejsce

Grand Prix Singapuru było bardzo niecharakterystyczne dla Maxa Verstappena, który nie był najszybszy w żadnej sesji rozegranej...

Hubert Laskowski wraca za kierownicę rajdówki

Hubert Laskowski powraca za kierownicę Fiesty Rally3! Młodemu zawodnikowi z Dolnego Śląska udało się przełamać finansowy marazm,...

Simracing na wielkim ekranie dzięki ekipie Pitlane Esports

Pitlane
Jedna z największych galerii handlowych w Polsce. Dziesiątki tysięcy klientów i spacerowiczów, a w samym centrum uwagi......

NAJPOCZYTNIEJSZE

Paste your AdWords Remarketing code here