poniedziałek, 8 marca, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Aktualności Z cyklu samochody naszych czytelników - Seat Ibiza Cupra

Z cyklu samochody naszych czytelników – Seat Ibiza Cupra

Jaki jest samochód idealny? Czy w ogóle istnieje? Jeżeli tak, to byłby to samochód luksusowy czy sportowy? Odpowiedzi na powyższe pytania będą czysto subiektywną opinią. Aczkolwiek każdy przyzna, że bliski ideału jest dwuślad, który jest szybki, acz oszczędny i trwały, acz tani w eksploatacji.

DSC_0026F

 

Seat Ibiza Cupra drugiej generacji, a taką posiada nasz czytelnik Maciek Kazimierczak, produkowany był w latach ’96-’99. Model ten został zbudowany na „vagowskiej” płycie podłogowej oraz z wykorzystaniem niemieckich części i jednostek napędowych. Jest to niewątpliwie zaleta, ponieważ takie rozwiązanie niweluje koszty eksploatacyjne. Silniki oferowane w Ibizie są bardzo różnorodne. Od niespełna litrowego motoru generującego zaledwie czterdzieści pięć koni mechanicznych do bardzo udanej szesnasto zaworowej, dwulitrowej jednostki, z której krzesano około sto pięćdziesiąt kucy. To dużo. Należy wziąć pod uwagę lata w jakich była produkowana, cenę ówczesnego modelu i masę własną, która wynosiła zaledwie (zależnie od wyposażenia) niespełna tonę.

DSC_0102F

Niezależnie od motoryzacyjnych umiłowań trzeba przyznać, że jest to jeden z najlepszych przednionapędowych samochodów lat ’90. Warto również zaznaczyć, że silnik montowany w ówczesnym golfie (trzeciej generacji) GTI 16v trafił bez modyfikacji (obniżających moc) do mniejszej i lżejszej Ibizy czyniąc z niej bardzo szybki pojazd, który dalej spełniał rolę normalnego, a nie wyczynowego, samochodu. Teoretycznie zarówno popularna trójka jak i Ibiza miały identyczne osiągi. W praktyce to Seat jest szybszy, dlatego Volkswagen, żeby przypieczętować Golfa, jako jeden z najmocniejszych kompaktów dostępnych na rynku, wprowadził do sprzedaży kultową dzisiaj jednostkę VR6.

DSC_0120F

Motor Cupry generuje 180 Nm przy 4600 obr/min i jest, jak na silnik czterocylindrowy, bardzo elastyczny. Topowa Ibiza potrafi być też oszczędna (w trasie), szczególnie jeżeli zostanie sparowana z instalacją gazową (wtedy spalanie przy dynamicznej jeździe oscyluje w granicach 15 litrów). Seat Ibiza Cupra była i jest nadal samochodem kompletnym, dowód? W skład pakietu Cupry wchodziły przede wszystkim: sztywniejsze amortyzatory i niższe od seryjnych sprężyny, większe tarcze hamulcowe, rozbudowany body kit oraz bogate wyposażenie seryjne. Wyposażenie zadziwi niejeden współczesny samochód sportowy, szczególnie klasy kompaktowej. Otóż w środku znajdziemy rewelacyjne kubełkowe fotele, komputer pokładowy (pokazujący m.in. temperaturę oleju) oraz dodatkowe wskaźniki ciśnienia oleju oraz woltomierz – czego chcieć więcej w samochodzie sportowym?

DSC_0005F

Sytuacja rynkowa Ibizy Cupry drugiej generacji jest, mówiąc szczerze, kiepska. Znaleźć nie katowaną, a przede wszystkim nietuningowaną Ibizę graniczy z cudem. Wolnossąca Cupra jest rzadkością, dominują silniki z turbo – montowane od trzeciego genu. Z resztą większą przychylność rynku zyskały wersje wysokoprężne, które widocznie dominują popularne serwisy ogłoszeniowe.

DSC_0131F

Za udostępnienie samochodu do testów dziękuję właścicielowi oryginalnej Cupry – Maćkowi Kazimierczakowi, natomiast sesję fotograficzną wykonała Paulina Deda.

Tekst: Piotr Rurarz

Posiadasz sportowy samochód, który chciałbyś pokazać na łamach R&R? Napisz do mnie: volvo150km@o2.pl

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Kartingowe talenty. Dwa tytuły w debiutanckim sezonie Bartka Grzywacza!

Bartosz Grzywacz został podwójnym mistrzem Rok Cup Junior GP. W swoim debiutanckim sezonie w kategorii juniorskiej krakowski...

FIA Rally Star również w Polsce!

Polski Związek Motorowy wraz z Kajetanem Kajetanowiczem, Gosią Rdest, a także Leszkiem Kuzajem zapraszają wszystkich młodych kierowców...

Jari Huttunen doceniony, jak Oliver Solberg. Obaj trafili do specjalnego programu Hyundaia

Hyundai Motorsport wybrał młode rajdowe i wyścigowe talenty, które w sezonie 2021 utworzą skład projektu Customer Racing...

Action – 1 runda Pucharu Toru Modlin

Najciekawsze fragmenty z przejazdów podczas 1 rundy Pucharu Toru Modlin 2021

I SuperOES Tor Poznań

Najciekawsze ujęcia z 1 rundy SuperOES Tor Poznań 2021

NAJPOCZYTNIEJSZE

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...

„Felix” wystartuje w Tarmacu

Paweł „Felix” Danilczuk, który od dłuższego czasu przygotowuje się do powrotu na odcinki specjalne, opowiedział nam krótko o planach na sezon 2021. Znany wszystkim Felix...

Jak Kalle Rovanperä stracił podium w Monte Carlo

Po naprawdę świetnej jeździe Rovanperä ostatniego dnia Rajdu Monte Carlo 2021 zajmował 3. miejsce. Niestety, młody Fin popełnił błąd, który kosztował go podium. https://www.youtube.com/watch?v=5IqxI_zRx2A&ab_channel=RallyeRacing63

Stajnia Retrotechnology poszerza flotę o dwa Fiaty

Rybnicka stajnia od pewnego czasu buduje dział retro, w którym znalazły się już takie auta jak: Autobianchi A112 Abarth, Fiat 500 czy 126 p....