czwartek, 29 lipca, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Aktualności Zanim nadjedzie pierwsza rajdówka

Zanim nadjedzie pierwsza rajdówka

Już tylko kilka dni dzieli nas od ORLEN 74. Rajdu Polski. Kierowcy i ich rajdowe zespoły przeprowadzają intensywne testy przed ósmą rundą mistrzostw świata FIA, a kibice analizują mapy odcinków specjalnych, aby wybrać najbardziej atrakcyjne miejsca, w których będą podziwiać największe sławy rajdów. Zanim jednak rajdówki Sébastiena Ogiera, Thierry’ego Neuville’a, Otta Tänaka czy Jariego-Matti Latvali pojawią się na trasach szutrowych odcinków specjalnych ekipy organizatora czeka kilkanaście godzin wytężonej pracy.

74RP-newsletter-A4-nowe-logo-2c

Już dzień wcześniej rozpoczynają się końcowe przygotowania związane z zabezpieczeniem prób sportowych, zainstalowaniem taśm i barier oraz znaków sygnalizacyjnych. Gdy do stref kibica zaczną zjeżdżać kibice wszystko musi być  gotowe.

Trasy odcinków specjalnych zostają zamknięte dla ruchu na trzy godziny przed startem pierwszej załogi, ale to nie oznacza, że przed rajdówkami nie zobaczymy już żadnych pojazdów. Jako pierwsze pojawią się samochody oznaczone odpowiednio jako D, C, B i A oraz SAFETY. W każdym z nich znajdą się przedstawiciele organizatora odpowiedzialni za bezpieczeństwo, ale także organizację odcinków. Te auta będą się zatrzymywały, gdy zajdzie potrzeba ostatnich korekt w otaśmowaniu czy też instalacji barier. Z całą pewnością ich załogi będą także interweniowały gdy uznają, że kibice znajdują się w niebezpiecznych miejscach.

Na 30 minut przed pierwszą rajdówką na trasie pojawi się auto z trzema zerami. To jest już czas, gdy zabezpieczenie oesu powinno informować o pełnym przygotowaniu próby do startu załóg. Jeszcze w ubiegłym roku auto z tablicą 000 na drzwiach było rajdówka, a załoga w kombinezonach i w kaskach jechała sportowym tempem. Tym razem, zgodnie z obecnymi zaleceniami FIA to szybki, cywilny samochód, a dwuosobowa, bardzo doświadczona ekipa będzie na bieżąco korzystała z Planu Zabezpieczenia rajdu i po raz kolejny sprawdzała, czy trasa jest już przygotowana do rozpoczęcia oesu. Wspomniany Plan Zabezpieczenia będzie dostępny w każdym z wymienionych samochodów, zazwyczaj na kolanach „pilota”, tak jak w rajdowym aucie opis trasy.

Podobne zadania stoją przed samochodem z dwoma zerami, który wyrusza na trasę na 20 minut przed startem pierwszej załogi. Wraz z trzema i dwoma zerami na oesie pojawi się auto z napisem FIA SAFETY DELEGATE, w którym będzie jechała Michele Mouton, delegat ds. bezpieczeństwa FIA. To od opinii Francuzki zależy czy można rozpocząć rywalizację, czy wymogi bezpieczeństwa są dochowane. W praktyce najczęściej dotyczą kibiców, ich zachowania i miejsc, w których stoją. W skrajnych przypadkach i braku możliwości porozumienia się z niesfornymi fanami rajdów odcinek może zostać odwołany.

Ostatnie dwa samochody, które mają na celu „zaalarmować” kibiców, że już za kilka minut pojawią się fabryczne Fiesty, Hyundaie, Toyoty i Citroeny to dwie rajdówki oznaczone jako 0B i 0A. Załogę pierwszej z nich będą tworzyli Kuba Przygoński i Tom Colsoul. Ten duet znany z sukcesów w tegorocznej edycji Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych, który wystartuje 15 minut przed pierwszym autem WRC, będzie już jechał rajdowym tempem.

Tylko 7 lub 10 minut (w zależności od długości odcinka) przed pierwszą załogą (w piątek będzie to mistrzowski duet Sébastien Ogier / Julien Ingrassia)  na mazurskich szutrach pojawi się Subaru Impreza WRC z Krzysztofem Hołowczycem za kierownicą. Trzykrotny triumfator Rajdu Polski wraz Maciejem Wisławskim będą ostatnią instancją wśród licznego grona, które sprawdza czy na trasie, a przede wszystkim wokół niej wszystko jest w jak najlepszym porządku i czy może się rozpocząć pasjonująca rywalizacja najlepszych kierowców rajdowych świata.

Od kibiców zależy, czy praca załóg wspomnianych dziesięciu samochodów będzie przebiegała bezproblemowo i czy każdy z „pilotów” po dojechaniu do mety oesu, poinformuje Centrum Kierowania Rajdem w Mikołajkach, że odcinek jest gotowy do rozpoczęcia rywalizacji.

ORLEN 74. Rajd Polski zostanie rozegrany w dniach 29 czerwca – 2 lipca. Zawodnicy będą mieli do pokonania trasę o długości 1422 kilometrów w tym 23 odcinki specjalne liczące ponad 326 km. Nie zabraknie wśród nich nowych dla kierowców i kibiców oesów Pozezdrze i Orzysz.

Uroczysty start rajdu nastąpi w czwartek, 29 czerwca o godz. 16:00. Jeszcze tego samego dnia, o godz. 19:08 fani rajdów będą mieli okazję podziwiać początek rywalizacji na torze Mikołajki Arena, na którym podczas kolejnych dni zostaną rozegrane jeszcze dwie próby sportowe.

W piątek, 30 czerwca zaplanowano 9 odcinków specjalnych o długości ponad 113 kilometrów, a w sobotę, 1 lipca kolejnych również 9 oesów, ale tym razem liczących blisko 151 km. W niedzielę, 2 lipca ostatnie 4 odcinki (59 km) ORLEN 74. Rajdu Polski w tym kończący rywalizację Power Stage w nowej lokalizacji (OS-23, Paprotki-2) z dodatkowymi punktami (5-4-3-2-1) dla pierwszych pięciu zawodników. Meta rajdu, podobnie jak uroczysty start będzie mieć miejsce w urokliwym centrum Mikołajek o godz. 14:30.

inf.pras.

Poprzedni artykułMówią przed Magurą!
Następny artykułKuba Iwanek powalczy w Toruniu

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Rzym ponownie zdobyty – Poloński i Sitek z hat-trickiem w Abarth Rally Cup

Dariusz Poloński i Łukasz Sitek przed startem 9. Rally di Roma Capitale 2021 deklarowali, że chętnie powtórzyli...

Rewitalizacja Autodromu Biłgoraj na wniosek Starosty Biłgorajskiego

Rewitalizacja Autodromu Biłgoraj
Wydaje się to niemożliwe, ale jednak! Gdzieś w Polsce o miejsce do bezpiecznego doskonalenia techniki jazdy walczą...

Drakońskie kary po noweli Kodeksu Drogowego

Rząd przyjął wcześniejszy projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Kary dla nieprzepisowych kierowców znacznie wzrosną. W niektórych...

Rallycross po raz pierwszy na Torze Poznań!

To będzie premierowe wydarzenie. W dniach 31 lipca – 1 sierpnia 2021 roku, w części kartingowej Toru...

Verstappen testuje formę w simracingu

Max Verstappen wystartował w 24 godzinnym evencie simracingowym, aby sprawdzić jak jego ciało zareaguje na wyścigową pozycję...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Rajd Monte Carlo 2021: Szykana i tablica w miejscu wypadku Tanaka

Podczas tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo organizatorzy przewidzieli kilka ważnych zmian. Jedną z nich są specjalne środki ostrożności w miejscu ubiegłorocznej kraksy Tanaka. W tym...

Jakub Brzeziński wraca do ścigania i wsiada do Rally4!

„Colin”, czyli Jakub Brzeziński, po roku przerwy od regularnych startów wraca w wielkim stylu. Mistrz Polski w klasie 4WD opowiedział nam o swoich szczegółowych...

Kto i czym pojedzie w RSMP, czyli co już wiemy o roszadach wśród polskich kierowców

Sezon RSMP 2021 rusza za nieco ponad trzy miesiące, ale niektórzy kierowcy już przedstawili swoje częściowe plany na tegoroczny rok zmagań w krajowym czempionacie. Adrian...

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...