Rajd Nadwiślański – trudniejszy niż się wydaje

Tomasz Kasperczyk i Damian Syty meldowali się na mecie wszystkich rozegranych w tym sezonie rund Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Co więcej, załoga Tiger Energy Drink Rally Team dwukrotnie zdobywała dodatkowe punkty za wysokie miejsce na finałowym odcinku rundy mistrzostw Polski. Równa forma i skuteczna jazda Tomka i Damiana spowodowały, że po czterech rundach sezonu 2017 są wiceliderami klasyfikacji mistrzostw. W puli dwóch ostatnich rajdów w kalendarzu RSMP jest łącznie 56 punktów. Kasperczyk i Syty postarają się zdobyć ich jak najwięcej i obronić swoją pozycję już w najbliższy weekend – podczas Rajdu Nadwiślańskiego (29 września – 1 października).

0541bdd0-63fe-4555-ae78-9f0701122316

Rajd Nadwiślański już na dobre zagościł w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Po raz pierwszy o punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu walczono w tych zawodach w sezonie 2014. Po trzech edycjach z bazą w Puławach, w tym roku impreza organizowana przez Automobilklub Polski będzie miała serwis i biura w Lublinie. Tam też będzie zlokalizowany jeden z odcinków specjalnych – wymagająca precyzyjnej jazdy miejska próba Arena Lublin. Nieco ponad 2-kliometrowy, kręty sprawdzian zakończy pierwszy etap ścigania w Rajdzie Nadwiślańskim. W sobotę załogi czekają jeszcze dwa oesy zlokalizowane na południowy zachód od Lublina. Pierwszym z nich jest otwierający zmagania odcinek Urzędów. Najdłuższa próba w całych zawodach liczy 26,5 km. Następnie zawodnicy przeniosą się na trasę oesu Józefów, by tam rywalizować na dystansie 12,2 km.

c454aeb6-76da-446f-9d08-e67dc4f25449

Finałowy etap 5. rundy Inter Cars RSMP będzie nieco krótszy. Łączna długość odcinków specjalnych, które się na niego składają to 57,82 km. Harmonogram niedzielnej rywalizacji w Rajdzie Nadwiślańskim tworzą trzy odcinki: Garbów (9,65 km), Nałęczów (9,57 km) oraz Jastków (9,69 km). Każdy z nich będzie pokonywany dwukrotnie, przy czym drugi przejazd próby Jastków to Power Stage, czyli dodatkowo punktowany odcinek. Trzy najszybsze załogi na tym oesie zdobywają punkty według klucza 3-2-1.

Choć odcinki specjalne Rajdu Nadwiślańskiego różnią się swoją charakterystyką od tych rozgrywanych w górzystych częściach Polski, to z pewnością nie można zaliczyć ich do łatwych. Trasy 5. rundy Inter Cars RSMP składają się z szybszych i szerszych partii, a także wąskich sekcji wiodących wśród pól czy drzew. Liczne zakręty, które wymagają mocnego, precyzyjnego dohamowania po długiej prostej i wiele miejsc, w których łuki można głęboko ciąć w połączeniu z jesienną aurą oraz piachem i kurzem naniesionym na trasę, tylko podnoszą poziom trudności tych zawodów.

Dla Tomka Kasperczyka i Damiana Sytego będzie to trzeci w karierze start w Rajdzie Nadwiślańskim. W debiucie w tych zawodach załoga Tiger Energy Drink Rally Team uplasowała się tuż za podium. Rok później rozpoczęli pechowo – od wypadku na pierwszym odcinku specjalnym, ale dzięki determinacji mechaników ich samochód udało się odbudować i w kolejnym etapie rajdu Kasperczyk i Syty wywalczyli awans o 24 pozycje w klasyfikacji generalnej zawodów.

Rajd Nadwiślański 2017 rozpocznie się od ceremonii startu – w piątek, 29 września o godzinie 18:30 przy Zamku Lubelskim. W tym samym miejscu zaplanowano także ceremonię mety – w niedzielę, 1 października o 15:30.

Tomasz Kasperczyk: - Szybkie odcinki, wiele miejsc, w których na drogę będzie wyniesiony piach czy błoto, do tego kapryśna jesienna pogoda, która lubi zaskoczyć deszczem – to brzmi, jak przepis na wymagający sprawdzian dla kierowcy rajdowego. Mówiąc szczerze – liczę na taki podczas Rajdu Nadwiślańskiego. Mam nadzieję, że warunki podczas półfinałowej rundy RSMP zmuszą nas, ale także i całą stawkę, do wytężonej pracy w rajdówkach i pełnego skupienia od startu do mety. Dla mnie i dla Damiana odpowiednia koncentracja będzie miała duże znaczenie. Chcemy się skupić na każdym elemencie rajdowego rzemiosła, bez oglądania się na rozwój rywalizacji. Wolimy toczyć walkę z własnymi słabościami, by jechać czysto i skutecznie. Taka taktyka powinna być dobrą odpowiedzią na presję, jaką z pewnością będą chcieli na nas wywrzeć rywale. Podoba nam się jednak na pozycji wiceliderów RSMP, więc jesteśmy zmotywowani i chcemy wyjechać z Lublina z świadomością dobrze wykonanej pracy.

f9c5836f-33a6-4f82-bc95-02ec7c7c99de

Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2017 przed Rajdem Nadwiślańskim 2017

1. Nivette/Heller 92 pkt.
2. Kasperczyk/Syty 53 pkt.
3. Gabryś/Natkaniec 46 pkt.
4. Bouffier/Dini 42 pkt.
5. Butvilas/Vaitkevicius 30 pkt.
6. Marcin Gagacki 25 pkt.
7. Kajetanowicz/Baran 21 pkt.
8. Mikołaj Marczyk 18 pkt.
9. Grzyb/Browiński 16 pkt.
10. Kołtun/Pleskot 13 pkt.
11. Habaj/Dymurski 12 pkt.
12. Słobodzian/Wróbel 12 pkt.
13. Kotarba/Kotarba 10 pkt.
14. Maj/Jasiński 8 pkt.
15. Jan Chmielewski 6 pkt.

Zespół Tiger Energy Drink Rally Team powstał w 2012 roku, od samego początku jego trzon stanowi załoga Tomasz Kasperczyk/Damian Syty. Rok 2012 to pełny sezon Rajdowego Pucharu Polski oraz czeski Rajd Kostelec. W kolejnym sezonie Tomasz Kasperczyk zadebiutował w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, zdobywając tytuł II Wicemistrza Polski w klasie 6. Kolejny – 2014 rok to zmiana samochodu i walka o punkty w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.  Nowy samochód i bardzo intensywny program treningowy zaowocował 6 miejscem w klasyfikacji generalnej RSMP i pierwszym podium w tym cyklu podczas Rajdu Dolnośląskiego. Duet Tomasz Kasperczyk/Damian Syty zajął znakomite, drugie miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu. Sezon 2015 to kolejny rok startów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski oraz wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Europy w Fordzie Fiesta R5. W 2017 roku zespół będzie rywalizować w wybranych rundach rajdowych Mistrzostwach Europy. Rajdową bronią Tiger Energy Drink Rally Team jest Ford Fiesta R5 serwisowany przez kielecką stajnię rajdową C-Rally. Sponsorem strategicznym zespołu jest Tiger Energy Drink.

inf.pras.