Wyczynowe napędy Lexusa

Jaki powinien być porządny samochód wyczynowy? Wiadomo – przede wszystkim musi mieć naprawdę mocny silnik i obowiązkowo napęd na tylną oś. Pod tym względem japoński producent aut klasy premium zawsze miał dobrą ofertę, bo większość modeli od początku była oferowana z tylnym napędem i dużymi silnikami, a z czasem stało się jeszcze ciekawiej.

 lexus_gs_f_red_02

W 2007 roku Lexus wprowadził na rynek pierwszy seryjny samochód wyczynowy – model IS F, będący odmianą standardowego Lexusa IS wyposażoną w wolnossący silnik o pojemności skokowej 4969 cm³, mocy 423 KM przy 6600 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 503 Nm przy 5200 obr./min, sportowe zawieszenie i wzmocnione hamulce. Jednostka w układzie V8 o oznaczeniu 2UR-GSE była rozwinięciem silnika 1UZ-FE stworzonego dla flagowego Lexusa LS 400 – dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań, przy zachowaniu podstawowych wymiarów konstruktorom udało się znacznie zwiększyć moc.

 lexus_lc_500_naplesyellow_dynamic_13_1

Wobec wielkiego powodzenia modelu IS F, w 2014 roku Lexus wprowadził wyczynową wersję swego sportowego coupé – RC F, a w 2016 przedstawił analogiczną odmianę rodzinnego sedana – GS F. Auta te zyskały ten sam pięciolitrowy silnik V8, co Lexus IS F, jednak o mocy zwiększonej do 477 KM przy 7100 obr./min. Oba auta mogą się poszczycić przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie rzędu 4,5 sekundy.

 lexus_lc_500h_dynamic_20

Głowica silnika kryje 32 tytanowe zawory – zmiana faz zaworów dolotowych sterowana jest elektrycznie (VVT-iE), a wylotowych hydraulicznie (VVT-i). Mechanizm zmiennych faz rozrządu umożliwia pracę silnika przy małych obciążeniach w oszczędnym cyklu Atkinsona, zaś gdy potrzebne są wysokie osiągi, przejście w wydajny cykl Otto. Układ wtryskowy D4-S wykorzystuje dwa zestawy wtryskiwaczy, realizujących w zależności od potrzeb bezpośredni wtrysk do cylindrów i wtrysk do kanałów dolotowych, co pozwala pogodzić wysokie osiągi z oszczędnością paliwa i niskimi emisjami. Silnikowi towarzyszy ośmiobiegowa, automatyczna przekładnia AA80E Sport Direct Shift z możliwością manualnej zmiany przełożeń. Biegi od 2 do 6 są „krótkie”, natomiast 7 i 8 to nadbiegi (overdrive). Sterujący przekładnią system G AI-SHIFT (G-force Artificial Intelligence Shift Control) monitoruje dynamikę jazdy, zapewniając w trybach Sport S i Sport S+ jeszcze szybszą reakcję i dostosowanie obrotów silnika przy redukcji biegów.

 lexus_rc_f_ronda_51

Ten sam pięciolitrowy silnik stał się standardowym napędem nowego flagowego coupé Lexus LC 500, gdzie współpracuje z 10-biegową przekładnią automatyczną, zapewniając autu równie dobre osiągi. Równolegle z modelem LC 500 na rynek trafia hybrydowy Lexus LC 500h, wyposażony w 3,5 litrowy, 24-zaworowy, wolnossący silnik V6 z wtryskiem D-4S. Jednostka ta, o oznaczeniu 8GR-FXS, współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi i litowo-jonowym akumulatorem o napięciu 310,8 woltów. Hybrydowy napęd Lexusa LC 500h zaopatrzono w dodatkową, czterobiegową przekładnię automatyczną, która współdziałając z planetarną przekładnią e-CVT daje kierowcy do dyspozycji 10 wirtualnych biegów. Całkowita moc systemu wynosi 359 KM, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy przy zużyciu paliwa zaledwie 6,4 l/100 km i emisji CO2 na poziomie 145 g/km. Nieźle, jak na rasowy samochód wyczynowy, prawda?

 inf.pras.