Karol Wyka podejmuje zagraniczne wyzwanie

Fot. Grzegorz Kozera

Po zdobyciu drugiego z rzędu i trzeciego w karierze tytułu Mistrza Polski w pucharze Game Expert 318is Cup PL i głównej nagrody, którą było drogowe BMW 318i, Karol Wyka postanowił sprzedać swój samochód wyścigowy i przenieść się zagranicę, do dobrze prosperującego pucharu BMW 325 Cup.

„W 318is Cup PL jeżdżę od 2015 roku i zdobyłem wszystkie możliwe tytuły: drugiego Wicemistrza Polski w 2020 roku, Wicemistrza Polski w 2018 roku i trzykrotnie Mistrza Polski w sezonach 2017, 2021 i 2022” – powiedział w rozmowie z RALLY and RACE. „Uważam, że to najtrudniejszy puchar w Polsce, o najbardziej wyrównanym poziomie, o czym świadczy na przykład to, że podczas kwalifikacji dziesięciu pierwszych zawodników dzieli jedna sekunda! Zrezygnowałem jednak, bo szukam nowych wyzwań”.

„Nadal będę startował w Polsce okazjonalnie, traktując to jako trening do zawodów międzynarodowych. Kocham atmosferę, jaka panuje podczas WSMP w Polsce, więc z pewnością będę się pojawiał, aby tak bardzo mi jej nie brakowało”.

BMW 325 Cup – historia sukcesu znad Bałtyku

Szukając nowego wyzwania, Karol zdecydował się na puchar BMW 325 Cup, rozgrywany w ramach Bałtyckich Mistrzostw Samochodów Turystycznych BaTCC. To założona w 2020 klasa, która szybko zdobyła dużą popularność – w pierwszym sezonie sklasyfikowano 14 kierowców, z kolei w tym roku było ich już 62.

Seria przeznaczona jest dla stosunkowo niedawnych samochodów BMW E90, E91 i E92 z seryjnymi silnikami o objętości 2,5 litra. Początkowo wymagane było stosowanie jednakowych amortyzatorów i opon, lecz z biegiem czasu przepisy zaostrzono i teraz wszyscy muszą korzystać też chociażby z jednakowych tarcz i klocków hamulcowych.

Organizatorzy mocno starają się zapewnić równość wszystkich samochodów, nie tylko poprzez restrykcyjne przepisy, ale również drobiazgowe kontrole techniczne, aby utrzymywać koszty pod kontrolą i aby o wynikach decydował przede wszystkim kierowca. Co więcej, zadbano o zgodność z niemieckimi przepisami klasy V4, co umożliwia start chociażby w wyścigu 24h Nürburgring – podobnym samochodem w tym roku ścigali się programiści z Rockstar Games, o czym pisaliśmy kilka dni temu.

„Puchar BMW 325 Cup wybrałem z trzech powodów: jestem absolutnym fanem samochodów z tylnym napędem; chcę się sprawdzić na zagranicznych torach na Litwie, Łotwie, w Estonii czy Finlandii i konkurować z zawodnikami z ośmiu różnych krajów, będąc tam pierwszym Polakiem; a do tego, przy ponad 60 startujących, jest to jeden z najbardziej konkurencyjnych pucharów w Europie” – komentuje Karol.

Budową samochodu dla Karola zajmuje się Piotr Bany i jego warsztat Bany Motorsport, który będzie również obsługiwał auto w trakcie sezonu. Będzie to kontynuacja współpracy z 318is Cup PL.

Plan na kilka lat

Nawet dla najlepszego kierowcy w polskim pucharze BMW, podbicie zagranicznej serii, z nowym samochodem i nieznanymi torami, będzie ogromnym wyzwaniem. Karol bardzo dobrze zdaje sobie z tego sprawę i jak przyznał w rozmowie z RALLY and RACE, pierwszy sezon poświęci przede wszystkim na naukę. Nie brakuje mu jednak ambicji i już w 2024 roku chce walczyć o miejsce na podium w klasyfikacji generalnej, a rok później zdobyć tytuł. Ma też nadzieję na to, że jego obecność w cyklu BaTCC pomoże sprowadzić jedną z rund mistrzostw do Polski.