Porsche 911 Dakar – czas na nową legendę

Porsche 911 Vision Safari
Porsche 911 Vision Safari

Wszystko wskazuje na to, że Porsche przywróci do życia legendarny projekt sprzed kilku dekad. Jednak zamiast wyczekiwanego Safari na rynku pojawi się Porsche 911 Dakar.

Jakiś czas temu w sieci pojawiły się pierwsze zdjęcia zamaskowanego Porsche 911 z podwyższonym prześwitem. To potwierdzenie doniesień, które zapowiadały debiut terenowej wersji 911. Auto będzie się wywodzić z legendarnych maszyn startujących w Rajdzie Safari w Afryce Wschodniej w latach 70. ubiegłego wieku. Zagraniczne media donoszą jednak, że Porsche zdecydowało się na zupełnie inną nazwę, która zachowuje rajdowe przeznaczenie modelu.

Porsche 911 Vision Safari
Porsche 911 Vision Safari

Nie są znane powody, dla których niemiecki producent zrezygnował z nazwy Safari. Tym bardziej, że istnieje studium koncepcyjne o nazwie 911 Vision Safari. Przedstawiając prototyp przedstawiciele niemieckiej marki stwierdzili nawet, że jest on wzorowany na „legendarnym 911 Safari”. Wszystko wskazuje na to, że w międzyczasie włodarze niemieckiej marki zmienili zdanie.

Zamaskowany egzemplarz Porsche 911 Dakar zameldował się ostatnio na torze Nurburgring. Samochód jest już w bardzo zaawansowanym stadium, zbliżonym do wersji produkcyjnej. Na podstawie tych ujęć możemy się domyślać, jak będzie wyglądać wersja produkcyjna.

Być może specjaliści od marketingu w Porsche uznali, że nazwa Porsche 911 East Africa Safari Rally nie będzie chwytliwa, a do tego nie będzie nawiązywać do aktualnych wydarzeń. Przydomek Dakar wydaje się być bardziej adekwatny, a do tego producent ma na swoim koncie kilka zwycięstw w legendarnym Rajdzie Paryż-Dakar, w tym jedno właśnie w Porsche 911. W 1984 roku Rene Metge i Dominique Lemoyne wygrali rajd w tym modelu.

Porsche 911 Safari

Największą zagadką pozostaje kwestia silnika napędzającego samochód. Niektóre doniesienia mówią o jednostce zapożyczonej z modelu Carrera 4S. Jest to wersja napędzana na cztery koła w połączeniu z 3-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem typu bokser wspomaganym przez podwójne turbodoładowanie. Taki zestaw wytwarza 443 KM maksymalnej mocy i 528 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W specjalnej wersji Dakar te wartości mogą ulec podwyższeniu.

Niewykluczone, że debiut modelu pokryje się z wprowadzeniem na rynek odświeżonej wersji 911 z aktualnej generacji.