PR i Sponsoring – Jak kreować wizerunek sportowca?

Jak sprzedać swój wizerunek? To pytanie w dzisiejszych czasach nabiera nowego wymiaru, jeśli myślimy o pozyskaniu sponsora i utrwaleniu naszego nazwiska w głowach kibiców. Nie jest to łatwe i wymaga nieszablonowego podejścia.

W kreowaniu własnego wizerunku wciąż istnieje mocne przekonanie wśród sportowców, że każdemu wręcz należy się promocja w mediach. Jednak, żeby media zainteresowały się naszym wizerunkiem, który jest swoistą „marką”, musimy go najpierw zbudować.  Marka to skojarzenie, które istnieje w głowach kibiców i fanów, czyli odbiorców imprez sportowych, które powinno w efekcie końcowym przełożyć się na pozyskanie sponsora.

Na rynku motorsportu istnieje wiele mocnych marek. Jedną z nich jest niewątpliwie Krzysztof Hołowczyc, który jest marką samą w sobie. Dobrym przykładem budowy marki jest Robert Kubica, Michał Kościuszko czy Kajetan Kajetanowicz. Istnieją jednak przykłady dużo mniej znanych zawodników, którzy równie dobrze radzą sobie z budową wyżej wspomnianych, pozytywnych skojarzeń. Wszystko zależy od podejścia i tego, co chcemy osiągnąć.

Od czego zacząć? Pierwsze pytanie jakie trzeba sobie zadać to – co chcemy opowiedzieć? To pytanie klucz, które pokaże, w którą stronę należy się kierować. Im ciekawszy pomysł na naszą opowieść, tym większe prawdopodobieństwo, że uzyskamy sukces. Wielu kierowców ściga się bardzo ciekawymi, wręcz wyjątkowymi samochodami. To może być pomysł na naszą opowieść, którą powiążemy z historią marki, bądź sukcesami naszego samochodu.

Trzeba pamiętać, że efektywna komunikacja to komunikacja długofalowa. Jednorazowe pojawienie się informacji prasowej nie wystarczy. Nie jeden miesiąc, nie pół roku, nie rok. Nasz plan musi zakładać długofalowe działania, które doprowadzą do identyfikacji naszej marki. Zapomnijcie o działaniach ad hoc. W zarządzaniu wizerunkiem w sporcie wszystko musi być komunikowane. To pozwoli Wam lepiej ułożyć plan działania i skierować go do grupy zakładanych interesariuszy, z którymi musisz się komunikować: kibice, dziennikarze, sponsorzy, ale i też inni zawodnicy.

Ludzie są zmęczeni reklamą  – dlatego trzeba kreować nowe produkty w nowatorski sposób. Z pewnością sam odczuwasz przesyt reklam, które nie trafiają do Ciebie, ponieważ powielają znane schematy. Dlatego w kreowaniu wizerunku trzeba obalać mity, pokazywać nasz wizerunek w nieszablonowy sposób.

Więcej przeczytasz w 6 nr RALLY.

Fot. Ewa Manasterska
Tekst: Łukasz Strzelecki