Startuje sezon 2023 WSMP

Fot. Grzegorz Kozera

Wyścigi samochodowe budzą się do życia po półrocznej przerwie. W nadchodzący weekend 26-28 maja odbędzie się pierwsza runda Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski WSMP oraz Mistrzostw Polski Endurance MPE.

Podczas trzech dni rywalizacji, na Torze Poznań zobaczymy ponad 70 różnych samochodów, prowadzonych przez jeszcze liczniejsze grono kierowców. W królewskiej klasie powyżej 3,5 litra nowy sezon znów będzie przebiegał pod znakiem rywalizacji Lamborghini z Porsche. Do wyścigów sprinterskich powraca Mariusz Miękoś, który będzie chciał obronić tytuł dla zespołu GT3 Poland, który w ubiegłym roku wywalczył Jędrzej Szcześniak. Przeszkodzić mu w tym będzie próbować Grzegorz Grzybowski.

Rozwój widać w klasie do 3,5 litra, pięć samochodów: trzy Hondy TCR prowadzone przez Piotra Podobę, Artura Paziewskiego i Filipa Czarskiego – zespołowych kolegów z ekipy SPEEDmasters, Hondę Civic Type-R Filipa Zagórskiego oraz Jana Antoszewskiego w BMW E46 GTR.

Kolejne Hondy i BMW zobaczymy w klasie do dwóch litrów, gdzie rywalizować będą Zbigniew Łazasz, Sławomir Szwargot i Rafał Płuciennik, a w kategorii samochodów wolnossących powalczą Katarzyna Terlikowska z Nikodemem Sileckim.

Dwa nowe na polskich torach samochody MINI One generacji R56 znajdziemy w klasie D4 1400. Łukasz Lewandowski i Wiktoria Rozenek będą ścigać się z aktualnym mistrzem klasy Mateuszem Tabaką w Kii Picanto.

Najbardziej ekscytującą nowością jest jednak pojawienie się samochodów zbudowanych według krajowych przepisów RacingN. Rok po ich włączeniu do regulaminu – o czym pisaliśmy w numerze 37 RALLY and RACE – do tej kategorii dołączą Bruno Tomann w MINI Cooperze R56, Radosław Wojdyna w MINI Cooperze S oraz Marcelina Czepiel w Abarcie 500.

W Dywizji Narodowej 1 tytułu będzie bronić Mieszko Matuszyk, mając za rywali Szymona Piotrowskiego, Wiktora Brauna, Nikodema Sobczyka i Borysa Lisieckiego, a w DN2 zmierzą się Maciej Łaszkiewicz, Maksym Burczenik i Antoni Derebecki.

Najliczniejsze wyścigi weekendu zapewnią puchary Maluch Trophy i 318is Cup PL, do których zgłosiło się po 17 zawodników. Ośmiu kierowców pojedzie z kolei w cyklach WORK STUFF Super S Cup i Trofeo di serie.

20 maszyn zobaczymy w pierwszej rundzie Mistrzostw Polski Endurance. Poza zawodnikami WSMP, warto zwrócić szczególną uwagę na Macieja Marcinkiewicza i Adama Zentnera w Radicalu SR3 RSX, Rafała Gierasa i Damiana Lemparta debiutujących w Seacie Leónie Cupra TCR oraz duet Damiana i Piotra Litwinowiczów w Fordzie Fiesta.

Rundzie WSMP w Poznaniu będzie towarzyszyć niemiecki puchar Haigo ADAC Historic Cup z dywizjami Formuły historycznej oraz samochodów turystycznych – w obu zobaczymy po jednym polskim reprezentancie.

„Tak jak w poprzednich sezonach, także teraz jest ruch w poszczególnych klasach. Brakuje niektórych kierowców, ale wracają również Ci, których nie było poprzednio. Będzie kilka nowych klas i jednocześnie aut. Kilku kierowców będzie próbowało swoich sił w nowych klasach. Na pewno trudna sytuacja makroekonomiczna w kraju i na świecie ma pewien wpływ na sport samochodowy, ale jesteśmy pełni optymizmu, że i w tym sezonie nie zabraknie interesującej rywalizacji, a walka o tytuły będzie trwała do ostatniego wyścigu. Cieszy nas, że także nasi niemieccy przyjaciele przyjeżdżają do nas powalczyć na torze” – powiedział Sebastian Urbaniak, dyrektor zawodów na Torze Poznań.

Rywalizacja w ramach pierwszego weekendu WSMP potrwa od piątku do niedzieli.