Auta spalinowe i elektryczne w jednym zespole? Ciekawy pomysł w WRX

Fot. @World / Red Bull Content Pool

Gdy na początku miesiąca usłyszeliśmy o tym, że samochody spalinowe będą walczyć na równych zasadach z elektrycznymi w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata, nikt chyba nie spodziewał się «bitwy technologii» wewnątrz jednego zespołu. Taki scenariusz może się jednak ziścić.

Kristoffersson Motorsport to mistrzowska ekipa minionego sezonu World RX, która rozważa zgłoszenie aż pięciu samochodów w 2024 roku, dołączając do swojej elektrycznej floty auta spalinowe.

Dyrektor zespołu i ojciec mistrza świata kierowców Tommy Kristoffersson chce zbudować dwa zupełnie nowe auta spalinowe na tym samym podwoziu, które wykorzystują jego zwycięskie elektryczne Volkswageny Polo RX1e.

„Szczerze mówiąc, nie sądzę, aby ktokolwiek kiedykolwiek posunął się tak daleko w projektowaniu Supercara z silnikiem spalinowym. W przeciwieństwie do naszych poprzednich wersji Polo, które były początkowo przeznaczone do rajdów, a następnie zmodyfikowane na cele rallycrossu, te nowe samochody zostały zbudowane tak, aby były jak najbardziej zgodne z przepisami [RX1]” – powiedział Szwed regionalnej gazecie codziennej, Arvika Nyheter.

„Wykorzystaliśmy wiele pomysłów, które już wcześniej z powodzeniem przetestowaliśmy podczas rozwijania naszych elektrycznych VW, co zaowocowało pewnymi oszczędnościami z uwagi na ekonomię skali, a pierwszy samochód powinien być gotowy na początku nowego roku, a drugi gdzieś w lutym lub marcu”.

Zgodnie z nowymi przepisami czołowej klasy mistrzostw świata, auta spalinowe będą dopuszczone do rywalizacji wraz z elektrycznymi pod warunkiem wykorzystania paliwa pozyskanego w sposób zrównoważony. Wyrównanie osiągów obu typów napędu od początku wydawało się sporym wyzwaniem, lecz ich obecność w jednym zespole może bardzo pomóc w tym zakresie, eliminując zmienne związane z nierównym stopniem ich przygotowania.

„Myślę, że byłoby to pewnego rodzaju rekordem, jeśli chodzi o prowadzenie pięciu samochodów w World RX, ale droga jest jeszcze długa. Jak zawsze, wszystko zależy od tego, jaki zdołamy zebrać budżet, a także od nowych przepisów technicznych i tego, jak będzie działał element «równoważności technologii» – nie trzeba dodawać, że przepisy muszą być jak najbardziej równe. Na prostej wiemy, że RX1e są trochę szybsze niż RX1, ale na bardziej technicznych torach, gdzie nie ma tak dużo przyczepności, takich jak Höljes, sądzę, że samochody z silnikami spalinowymi mogą mieć niewielką przewagę…”.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.