Zmiana przepisów ruchu drogowego i konieczność rejestracji samochodów rajdowych jako aut przeznaczonych do sportu, od początku wywołują dużo kontrowersji. Polski Związek Motorowy wyjaśnił sytuację, która będzie obowiązywać do połowy tego roku.
Przypomnijmy, 1 czerwca 2024 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, wprowadzająca do prawa definicję samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych. Na łamach internetowego wydania RALLY and RACE wielokrotnie poruszaliśmy ten temat oraz przeprowadziliśmy rozmowy z osobami, które brały udział w tworzeniu nowych przepisów. Znajdziecie je w zakładce „Prawo” na naszej stronie.
Nowa ustawa wprowadzi nie tylko wyróżniające się tablice rejestracyjne, ale również książki samochodu sportowego, który nie został jeszcze zatwierdzony. Na jakich zasadach auta będą dopuszczone do zawodów do tego czasu? Odpowiedź znajdziemy w opublikowanym właśnie regulaminie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski na sezon 2024.
Jak możemy przeczytać w punkcie 4.3.1. regulaminu, do czasu wprowadzenia nowego dokumentu, ważność zachowują dotychczasowe książki wydane przez PZM.
Co jednak w przypadku aut, które ich nie posiadają? PZM wstrzymał proces wydawania nowych KSS. Zamiast tego właściciel otrzyma od Delegata Technicznego PZM zaświadczenie potwierdzające, że KSS dla danego samochodu został zatwierdzony.
Związek zapewnia w regulaminie, że szczegóły dotyczące wymiany dotychczasowych KSS na dokumenty o nowym wzorze zostaną opublikowane w marcu tego roku. Do wystawienia nowego dokumentu będzie konieczne przejście z pozytywnym wynikiem Sezonowego Badania Kontrolnego.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 czerwca samo posiadanie SBK nie wystarczy do udziału w zawodach. Przed każdym startem samochód będzie musiał przejść badanie techniczne BK1 i dopiero jego pozytywny wynik będzie upoważniał do startu oraz poruszania się w ruchu drogowym pomiędzy odcinkami. Do tego czasu będzie obowiązywać skrócona kontrola dla załóg i samochodu z SBK.
Warto zaznaczyć, że samochodem w ruchu drogowym nie będzie musiał poruszać się licencjonowany zawodnik. PZM na każdy rajd będzie wydawać jednorazową licencję mechanika, która będzie przypisana do konkretnego samochodu startującego w rajdzie.
Pełną treść regulaminu RSMP 2024 znajdziecie pod tym linkiem.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.