Max Verstappen rozpoczął zimowe testy w Bahrajnie od najlepszego czasu pierwszej sesji testowej. Pierwsze jazdy konstrukcjami samochodów na sezon 2024 F1 przebiegły bez większych problemów za wyjątkiem Alexa Albona, który zatrzymał się na torze 20 minut przed końcem sesji.
Pierwszy dzień testów przywitał zespoły typowymi warunkami charakteryzujące Bahrajn. Bezchmurne niebo, temperatura otoczenia ponad 27 stopni Celsjusza i dość porywisty wiatr odpowiadały temu, czego można się spodziewać na Sakhir. Testy ruszyły również zgodnie z planem o godzinie 10:00 czasu lokalnego.
Po zapaleniu zielonego światła wszystkie zespoły przystąpiły do pracy nad nowymi konstrukcjami samochodów, wykorzystując do tego czujniki mierzące przepływy powietrza za kołami czy też za systemem HALO jak w przypadku Ferrari.
???? Aero rakes, aero rakes everywhere ????
These fun devices are used to measure the air flow off the car's body ????#F1Testing #F1 pic.twitter.com/D1ddnXNtQz
— Formula 1 (@F1) February 21, 2024
Kierowcy na pierwszym etapie testowania musieli również mierzyć się ze słabo przyczepnym asfaltem. Obiekt Bahrain International Circuit słynie z bardzo chropowatego asfaltu, a dodatkowo nawiewany piasek sprawia wiele trudności. Przekonał się o tym Esteban Ocon, który w pierwszym sektorze zaliczył wyjazd na pobocze.
A big SNAP for Esteban Ocon ????
Thankfully the French driver manages to recover swiftly to avoid our first big moment of pre-season testing! #F1Testing #F1 pic.twitter.com/nTZAHTBD2P
— Formula 1 (@F1) February 21, 2024
Problemów z przyczepnością nie ustrzegali się również Charles Leclerc, czy Max Verstappen. W przypadku kierowcy Ferrari ślizgający się tył sprawiał mu najwięcej problemów przy wyjściach z wolnych zakrętów, ale także kilkukrotnie blokował przednią oś w ósmym zakręcie. Z kolei urzędujący mistrz świata F1 doświadczał większej nadsterowności w średnio szybkich partiach.
W połowie czasu przeznaczonego na poranną sesję, na czele tabeli z czasami plasował się Verstappen z wynikiem 1:33.065 przed Leclerkiem (+ 0,182), Fernando Alonso (+0,320), Oscarem Piastri (+1,294) i Valtteri Bottasem (+1,366). Z kolei najbardziej zapracowanym kierowcą był hiszpański zawodnik z Oviedo.
Po pierwszych testach z kratownicami Williams rozpoczął przejazdy z nałożoną farbą flow-vis, umożliwiającą sprawdzenie przepływu strug powietrza na samochodzie. A w aucie z numerem 16, mechanicy Ferrari skupili się na zmianach w obszarze kanałów hamulcowych.
W padoku najwięcej uwagi przyciągał jednak model Red Bulla RB20. Tegoroczne dzieło Adriana Neweya zaskakuje wszystkim szczególnie kształtem sidepodów, które posiadają jedynie bardzo wąską szczelinę przy samej pokrywie karoserii, a także wąski pionowy otwór, przed który przechodzi powietrze i zostaje poprowadzone przez środek samochodu celem wypchnięcia brudnego powietrza na tylną część.
Más fotos del RB20 pic.twitter.com/JGMRE1vss0
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 21, 2024
W międzyczasie Verstappen podkręcił nieco swoje tempo, ustalając pierwszy wynik na poziomie 1:32.548. Czas uzyskany przez Holendra okazał się tym samym najlepszym pierwszej sesji zimowych testów w Bahrajnie. Sesję przedwcześnie zakończył za to Alex Albon, który na 20. minut przed końcem porannych aktywności zatrzymał swój samochód w okolicach trzeciego zakrętu.
Albon is rolled backwards off the circuit as the session running resumes with a green flag for the last 18 minutes! #F1Testing #F1 pic.twitter.com/IakYcXNcxK
— Formula 1 (@F1) February 21, 2024
Wyniki pierwszej sesji testowej F1 w Bahrajnie:
???? DAY 1 MORNING SESSION CLASSIFICATION ????
Max Verstappen tops the timesheets ????
And, Fernando Alonso puts in the most laps of anyone in the morning session, with 77 ????#F1Testing #F1 pic.twitter.com/kLVxc9gNXH
— Formula 1 (@F1) February 21, 2024