Co powinniśmy wiedzieć o felgach

Felga jest elementem podwozia samochodu, na który zakładamy opony. Przenosi siły z piasty na oponę. Ważną kwestią, na którą nie zwraca się uwagi jest również chłodzenie układu hamulcowego. Jakie parametry mają felgi, na które powinniśmy zwracać uwagę przy ich wyborze?

Materiał felgi-czyli metal, lub stop metali, z którego zrobiona została felga.
-Felgi stalowe. Najtańsze w zakupie felgi, często montowane fabrycznie w samochodach. Są dość ciężkie i podatne na uszkodzenia; jednak łatwe w naprawie – typowe zgięcia jesteśmy w stanie naprawić sami przy użyciu młotków.
stalowa
-Felgi aluminiowe i ze stopów aluminium. Droższe w zakupie, montowane zazwyczaj opcjonalnie w fabrycznych samochodach. Duży wybór felg nowych i używanych na rynku sprawia, że ceny są przystępne. Bogate wzornictwo pozwala na indywidualizm. Lżejsze i bardziej wytrzymałe od felg stalowych. Konstrukcja pozwala na lepsze chłodzenie układu hamulcowego. W przypadku uszkodzeń zdani jesteśmy tylko na warsztaty naprawiające felgi aluminiowe.
amelinowa
-Felgi ze stopów magnezowych. Podobnie jak z felgami aluminiowymi; jednak są znacznie lżejsze i jeszcze trudniejsze w naprawach. Niewiele warsztatów podejmuje się naprawy dużych uszkodzeń.
magnez

Kolejnym ważnym aspektem przy wyborze felg powinny być ich rozmiary.
-Średnica wyrażana w calach. Duże koła ładnie wyglądają, ale mogą być cięższe, ponadto większa średnica całego koła może mieć negatywny wpływ na przyspieszenie samochodu. Zbyt duże obręcze może być ciężko zmieścić w nadkolach samochodu.
-Szerokość wyrażana w calach. Im szersza felga, tym szerszą oponę możemy na nią założyć. Należy unikać zbyt szerokich, jak i zbyt wąskich opon w stosunku do szerokości felgi; w skrajnych przypadkach może dojść do ściągnięcia opony z felgi. Zbyt szerokie koła również może być ciężko zmieścić w nadkolach.
-ET, czyli odsadzenie. Jest to wartość wyrażona w milimetrach powierzchni montażu felgi, od geometrycznego środka felgi. ET to często pomijana wartość, przez co możemy mieć problem z montażem felgi. Zbyt duże ET spowoduje, że felga będzie ocierać o zacisk hamulcowy, nadkole, czy elementy zawieszenia. Z kolei zbyt niskie ET może spowodować wystawanie koła poza obrys pojazdu; możemy za to stracić dowód rejestracyjny, opona może kolidować z błotnikiem, co doprowadzi do uszkodzeń. Przy doborze felg należy wiedzieć, z jakim ET felgi pasują do naszego samochodu. Wiedzę o tym możemy znaleźć na stronach poświęconym felgom, oraz na forach internetowych.
ET
-średnica otworu centrującego, czyli średnica otworu, który współpracuje z piastą wyrażona w milimetrach. Felga ze zbyt małym otworem nie wejdzie na piastę, czyli nie może być zamontowana; takie felgi możemy oddać tokarzowi, który roztoczy nam otwór do żądanych wymiarów za ok 60-100zł. Za duży otwór centrujących nie będzie ściśle przylegał do piasty, co powodować może drgania, a w skrajnym przypadku ścięcie śrub i poważną awarię. W przypadku zbyt dużego otworu kupić możemy pierścienie centrujące. Zrobione są z tworzywa, aluminium lub miedzi. Niwelują luz między otworem felgi a piastą i nie są drogie. (komplet 4 pierścieni to ok 20-30zł)otwor_centrujacyKiedy znamy już wszystkie wymiary felg, jakie powinniśmy kupić. Stajemy przed wyborem wzoru i producenta. Mnogość wzorów pozawala na indywidualny wygląd naszego samochodu i zależy tylko od naszego gustu. Wybierając producenta felg, kierujmy się jednak znanymi firmami i unikajmy wszelkich podróbek, są słabej jakości i mogą szybko ulec uszkodzeniom.

Autor: Maciej Goździkowski