poniedziałek, 6 lutego, 2023
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaAktualnościCo powinniśmy wiedzieć o felgach

Co powinniśmy wiedzieć o felgach

Felga jest elementem podwozia samochodu, na który zakładamy opony. Przenosi siły z piasty na oponę. Ważną kwestią, na którą nie zwraca się uwagi jest również chłodzenie układu hamulcowego. Jakie parametry mają felgi, na które powinniśmy zwracać uwagę przy ich wyborze?

Materiał felgi-czyli metal, lub stop metali, z którego zrobiona została felga.
-Felgi stalowe. Najtańsze w zakupie felgi, często montowane fabrycznie w samochodach. Są dość ciężkie i podatne na uszkodzenia; jednak łatwe w naprawie – typowe zgięcia jesteśmy w stanie naprawić sami przy użyciu młotków.
stalowa
-Felgi aluminiowe i ze stopów aluminium. Droższe w zakupie, montowane zazwyczaj opcjonalnie w fabrycznych samochodach. Duży wybór felg nowych i używanych na rynku sprawia, że ceny są przystępne. Bogate wzornictwo pozwala na indywidualizm. Lżejsze i bardziej wytrzymałe od felg stalowych. Konstrukcja pozwala na lepsze chłodzenie układu hamulcowego. W przypadku uszkodzeń zdani jesteśmy tylko na warsztaty naprawiające felgi aluminiowe.
amelinowa
-Felgi ze stopów magnezowych. Podobnie jak z felgami aluminiowymi; jednak są znacznie lżejsze i jeszcze trudniejsze w naprawach. Niewiele warsztatów podejmuje się naprawy dużych uszkodzeń.
magnez

Kolejnym ważnym aspektem przy wyborze felg powinny być ich rozmiary.
-Średnica wyrażana w calach. Duże koła ładnie wyglądają, ale mogą być cięższe, ponadto większa średnica całego koła może mieć negatywny wpływ na przyspieszenie samochodu. Zbyt duże obręcze może być ciężko zmieścić w nadkolach samochodu.
-Szerokość wyrażana w calach. Im szersza felga, tym szerszą oponę możemy na nią założyć. Należy unikać zbyt szerokich, jak i zbyt wąskich opon w stosunku do szerokości felgi; w skrajnych przypadkach może dojść do ściągnięcia opony z felgi. Zbyt szerokie koła również może być ciężko zmieścić w nadkolach.
-ET, czyli odsadzenie. Jest to wartość wyrażona w milimetrach powierzchni montażu felgi, od geometrycznego środka felgi. ET to często pomijana wartość, przez co możemy mieć problem z montażem felgi. Zbyt duże ET spowoduje, że felga będzie ocierać o zacisk hamulcowy, nadkole, czy elementy zawieszenia. Z kolei zbyt niskie ET może spowodować wystawanie koła poza obrys pojazdu; możemy za to stracić dowód rejestracyjny, opona może kolidować z błotnikiem, co doprowadzi do uszkodzeń. Przy doborze felg należy wiedzieć, z jakim ET felgi pasują do naszego samochodu. Wiedzę o tym możemy znaleźć na stronach poświęconym felgom, oraz na forach internetowych.
ET
-średnica otworu centrującego, czyli średnica otworu, który współpracuje z piastą wyrażona w milimetrach. Felga ze zbyt małym otworem nie wejdzie na piastę, czyli nie może być zamontowana; takie felgi możemy oddać tokarzowi, który roztoczy nam otwór do żądanych wymiarów za ok 60-100zł. Za duży otwór centrujących nie będzie ściśle przylegał do piasty, co powodować może drgania, a w skrajnym przypadku ścięcie śrub i poważną awarię. W przypadku zbyt dużego otworu kupić możemy pierścienie centrujące. Zrobione są z tworzywa, aluminium lub miedzi. Niwelują luz między otworem felgi a piastą i nie są drogie. (komplet 4 pierścieni to ok 20-30zł)otwor_centrujacyKiedy znamy już wszystkie wymiary felg, jakie powinniśmy kupić. Stajemy przed wyborem wzoru i producenta. Mnogość wzorów pozawala na indywidualny wygląd naszego samochodu i zależy tylko od naszego gustu. Wybierając producenta felg, kierujmy się jednak znanymi firmami i unikajmy wszelkich podróbek, są słabej jakości i mogą szybko ulec uszkodzeniom.

Autor: Maciej Goździkowski

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Ronde di Andora – dwanaście lat od wypadku, po którym zamarła cała Polska

Ronde di Andora
6 lutego 2011 roku Polska po prostu zamarła. W mediach pojawiły się pierwsze informacje o bardzo poważnym...

Williams zaprezentował matowe barwy FW45 na sezon 2023 F1

Zespół Williams Racing odsłonił barwy swojego samochodu na sezon 2023 F1podczas prezentacji w Grove. Tegoroczny projekt obejmuje...

M-Sport wciąż walczy o Sebastiena Loeba

Choć dawno temu wybrano już ostateczne składy osobowe na sezon 2023, M-Sport nie składa broni. Ekipa Malcolma...

Race of Champions dla kierowców amatorów, zakończenie sezonu ze sportową jazdą w tle

Auto Koło Centrum zaprasza na sportowe zakończenie sezonu 2022. Rozdanie nagród dla najlepszych kierowców ubiegłego sezonu połączone...

Szansa na bezpieczną rywalizację na Autodromie Słomczyn

Już 11 lutego na Autodromie Słomczyn odbędzie się Puchar Toru Słomczyn. To impreza kierowana do kierowców amatorów....

NAJPOCZYTNIEJSZE

Paste your AdWords Remarketing code here