Dakar 2024, etap 10: im dalej, tym trudniej

14

Dziesiąty etap Dakaru był pętlą ze startem i metą w Al Ula. Liczący 371 km odcinek specjalny wiódł głównie po terenie piaszczystym, sprzyjającym dużym prędkościom, niekiedy z kamienistymi sekcjami. Niezbędna była koncentracja na roadbooku pełnym niuansów. W rywalizacji motocyklistów kluczem do sukcesu była bezbłędna nawigacja, a w starciu załóg samochodowych unikanie uszkodzeń opon. Ricky Brabec jest o krok bliżej swojego drugiego zwycięstwa. Guerlain Chicherit i jego Hilux pokonali trasę szybciej niż wszyscy rywale. Walka pomiędzy Carlosem Sainzem i Sébastienem Loebem trwa.

Dzień w skrócie

Motocykle

Dziesiąty etap był pokazem pracy zespołowej w teamie Hondy, która przyniosła „czerwonym” drugiego z rzędu hat-tricka na mecie. Mogłoby się zdawać, że otwierający trasę Adrien Van Beveren niewiele może osiągnąć. Tymczasem współpraca na trasie z kolegą-rywalem Rickym Brabecem przyniosła mu trzecie miejsce na etapie i zmniejszenie straty do Rossa Brancha do 52 sekund. Z kolei Brabec zdobył swoje pierwsze w tym roku i dziesiąte w karierze zwycięstwo etapowe, powiększając przewagę nad rywalem z Botswany do 10 minut. Zaledwie 2 sekundy wolniejszy od niego był trzeci zawodnik Hondy, Nacho Cornejo, drugi na mecie etapu.

Trwa walka w Rally 2. Harith Noah, piąty na środowym etapie, awansował na pozycję wicelidera. Co więcej, od prowadzącego w rajdzie Romaina Dumontier dzieli go zaledwie 4’3″. 12. miejsce w tej klasie i 25. w całej stawce motocyklowej zajmuje Konrad Dąbrowski, również 25. na dziesiątym etapie. Coraz bliżej swojej debiutanckiej mety jest Bartłomiej Tabin, który ukończył etap na 62. pozycji, a w klasyfikacji rajdu awansował na 56. miejsce.

Quady

Raz jeden, raz drugi. Na dziesiątym etapie Manuel Andujar wziął odwet za wtorkowe zwycięstwo Alexandre’a Giroud i tym razem to on wygrał etap. Pokonał rywala o 2’38” i ma już nad nim 8’51” przewagi. Juraj Varga po raz kolejny udowadnia, że trzecie miejsce w rajdzie po prostu mu się należy. Także w środę dotarł do mety jako trzeci.

Samochody

Na środowym etapie kluczową kwestią dla załóg samochodowych było unikanie przebicia opon. Carlos Sainz miał pecha: po przebiciu dwóch opon został bez koła zapasowego. Jego szanse na wygraną w rajdzie ległyby w gruzach, gdyby z pomocą nie przybył Mattias Ekström. Mimo to, Hiszpan stracił przez to około siedmiu minut. Sébastien Loeb też miał powody do frustracji, bo zmiana dwóch opon zajęła mu piętnaście minut z powodu zepsutego podnośnika hydraulicznego. Na dwa etapy przed końcem rajdu dwóch rywali dzieli 13 minut. Guerlain Chicherit również nie uniknął problemów w kamienistym terenie, mimo to udało mu się uzyskać najlepszy czas na odcinku specjalnym. Brian Baragwanath w swoim CR7 i Benediktas Vanagas w Hiluxie uzupełnili etapowe podium. Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja też dwukrotnie zmieniali opony, ale etap ukończyli z bardzo dobrym 14. czasem. Magdalena Zając i Jacek Czachor wreszcie dotarli do mety przed zachodem słońca, notując 46. czas.

Challenger

Mitch Guthrie postawił na dziesiątym etapie na ostrożną jazdę. Podobną strategię przyjęła jego najbliższa rywalka,

Cristina Gutiérrez. Etapowe podium przypadło zawodnikom zajmujących dalsze pozycje w klasyfikacji. Zwycięstwo wywalczył Brazylijczyk Marcelo Gastaldi. Za nim na metę etapu dotarło dwóch Argentyńczyków – drugi był Nicolas Cavigliasso, a trzeci David Zille.

SSV

Wiceliderka klasyfikacji SSV Sara Price sięgnęła po zwycięstwo etapowe w tym samym dniu, gdy jej partner życiowy Ricky Brabec wygrał etap w klasyfikacji motocykli. Pokonała o 22 sekundy goniącego ją Jerome Sadeleera, trzeciego w klasyfikacji rajdu. Trzeci był w środę Rodrigo Varela. Na prowadzeniu wciąż utrzymuje się Xavier de Soultrait, szósty na środowym etapie. Bardzo dobrze spisali się Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar, którzy na metę tego piaszczysto-kamienistego oesu dotarli z 17. czasem, pomimo przebitej opony.

Ciężarówki

Gert Huzink zdobył na dziesiątym etapie swoje drugie z rzędu zwycięstwo. Drugi w środę Martin Macík nadal prowadzi w rajdzie z bezpieczną ponad 2-godzinną przewagą nad swoim rodakiem Alešem Lopraisem i ponad 3,5-godzinną nad Mitchelem van den Brinkiem. Na trzecim stopniu etapowego podium stanął Holender Michiel BecxJanus Van Kasteren, któremu towarzyszy Darek Rodewald, zajął 6. miejsce na etapie, a w klasyfikacji rajdu nadal znajduje się tuż za podium.

Ciekawostka dnia

Po raz drugi w tym roku zawodnik Rally 2 znalazł się w pierwszej piątce motocyklistów. Pierwszy był Bradley Cox na czwartym etapie, a teraz dołączył do niego Harith Noah, piąty w środę. Dla Hindusa jest to najlepszy wynik w karierze. W Dakarze startuje już po raz piąty, ale tylko raz osiągnął metę. W 2021 r. został drugim zawodnikiem z Indii – po CS Santoshu w 2015 r. – który ukończył Dakar. Zajął wtedy 20. miejsce. Obecnie jest drugi w klasie, zaledwie 4′31″ za Romainem Dumontier. Indie, reprezentowane przez Haritha i producenta Hero, zostawiają swój ślad w historii Dakaru. Żaden Hindus nigdy wcześniej nie zajął tak wysokiego miejsca na etapie Dakaru.

Dramat dnia

Wiadomo było o tym już we wtorek wieczorem, ale dopiero w środę rano władze rajdu otrzymały pisemną informację: Nasser Al-Attiyah nie wystartuje do etapu. Ostatni raz taka sytuacja miała miejsce na 4. etapie Dakaru 2017, czyli dokładnie 86 odcinków specjalnych temu. To siódme wycofanie Katarczyka na dwadzieścia startów w Dakarze. Przyczyną była seria usterek mechanicznych, które nękały jego Huntera przez dwa dni z rzędu. Mając na koncie zwycięstwo etapowe na początku rajdu, nie wróci do domu z pustymi rękami. Katarczyk zawiódł jednak zespół, bo mógł być nieocenionym pomocnikiem Sébastiena Loeba na dwóch kolejnych etapach.

Liczba dnia: 3

Od startu 46. Dakaru Sara Price w swoim SSV była wielokrotnie o krok od zwycięstwa. W środę zawodniczka South Racing Can-Am dotarła do mety zaledwie dwie sekundy przed Jérômem de Sadeleerem i wygrała swój pierwszy etap. Dołączyła w ten sposób do Cristiny Gutiérrez (T3) i Jutty Kleinschmidt (samochody) w niezwykle elitarnym klubie kobiet, które zwyciężały na etapach Dakaru. Niemka wygrała także rajd w 2001 roku. Kalifornijka triumfowała szesnaście lat po ostatnim zwycięstwie Kleinschmidt w klasie samochodów w 2005 roku i trzy lata po hat-tricku Gutiérrez w klasie lekkich prototypów w 2021 roku.

Dakar

Wypowiedź dnia:

Krzysztof Hołowczyc (X-raid MINI JCW Team): „Dziesiąty odcinek był dość trudny nawigacyjne i nie łatwo było znaleźć drogę – Łukasz miał co robić. Do tego musiałem bardzo uważać, na wszechobecne, ostre kamienie. Tempo było dobre, niestety nie uniknęliśmy problemów. Na początku odcinka przebita opona, wymiana i odrabianie. Na ostatnich kilometrach kolejny kapeć i niestety musieliśmy się pożegnać z dobrym czasem. Za to jazda dzisiaj była przyjemna, na szybkich, krętych partiach samochód spisywał się bardzo fajnie, my także czujemy się już dobrze. Mogę powiedzieć, że odżyliśmy! Wczoraj nasz fizjoterapeuta – Marcin Woźniak – wykonał niesamowitą robotę! Jutro, jak zapowiadają organizatorzy najtrudniejszy odcinek całego Dakaru. Masa kamieni, uskoków i pułapek. Prawdopodobnie będzie to decydujący odcinek. My jedziemy do mety! I oczywiście zbieramy kilometry dla WOŚP!

 

Dakar Classic

Niedaleko spada jabłko od jabłoni. Lorenzo Traglio jest najmłoszym potomkiem „dynastii” Tecnosport. Włoska firma jest obecna na Dakarze od lat 90-tych XX w., kiedy jej szefem był Maurizio Traglio, ojciec Lorenzo. Jadący Pathfinderem zawodnik na początku rajdu znajdował się w czołówce, zanim problemy mechaniczne zepchnęły go w klasyfikacji. Szybko jednak odrobił straty i na dwa dni przed metą jest drugi, z zaledwie 6 punktami straty do Hiszpana Carlosa Santaolalli. Ma realną szansę na to, by podarować swojemu ojcu pierwsze zwycięstwo Tecnosport w Dakarze. Na 22. miejsce awansowali Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński, którzy ukończyli etap na 21. pozycji. 47. miejsce zajęli Łukasz i Michał Zoll, a w klasyfikacji rajdu są na 50. pozycji. 3 oczka wyżej w generalce znajdują się Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka. Ten duet był 66. na środowym etapie. Dominik Ben i Katarzyna Malicka zajęli 59. miejsce, a w klasyfikacji rajdu widnieją na 70. pozycji.

 

Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych W2RC: Amerykański sen Sary Price i Ricky’ego Brabeca

Amerykanie Ricky Brabec (motocykle) i Sara Price (SSV) w środę odnieśli zwycięstwa etapowe w swoich kategoriach. Oboje też zajmują czołowe miejsca w klasyfikacjach W2RC na dwa etapy przed końcem pierwszej rundy sezonu. Price w 2010 r. została pierwszą fabryczną zawodniczką motocrossową w zespole Monster Energy Kawasaki. W 2013 r. wzięła udział w wyborach Miss Kalifornii, a w 2019 r. wygrała zawody Baja 1000. Jej partnerem życiowym jest zwycięzca Dakaru 2020, Ricky Brabec. Sara wystartowała w zeszłym roku w Sonora Rally i Rallye du Maroc, a teraz rozpoczęła swój pierwszy pełny sezon w W2RC. Zabłysła już na pierwszym etapie Dakaru, wygrywając go w klasyfikacji W2RC. Wygląda na to, że mamy pretendentów do tytułu Pary Roku W2RC!