Toyota wybrała dzień inauguracji sezonu 2024 Rajdowych Mistrzostw Świata WRC na premierę dwóch limitowanych edycji modelu GR Yaris, które skonfigurowali dwaj mistrzowie – Kalle Rovanperä i Sébastien Ogier.
Choć żaden z nie startuje w pełnym sezonie 2024 i niemal na pewno nie zostanie tegorocznym mistrzem, prezes Toyoty Akio Toyoda postanowił uhonorować dedykowanym modelem ich wkład w sukcesy marki na rajdowych odcinkach specjalnych.
Pierwsze egzemplarze Ogier Edition jak i Rovanperä Edition zostały zbudowane na bazie prototypowych aut pokazanych na ubiegłorocznym salonie w Tokio. Choć w obu zastosowano nowy 280-konny silnik i sześciobiegową manualną skrzynię biegów, będą różnic się charakterystyką jazdy. Obaj zawodnicy zmodyfikowali tryby jazdy Gravel i Track wedle własnych preferencji.
Jedź jak rajdowiec
Ogier ustawił samochód tak, aby większość mocy trafiała na tylne koła, pozwalając na uślizgi tylnej osi. Ma to zapewniać lepszą kontrolę i wyczucie samochodu. Rovanperä postawił na płynną jazdę – jego Toyota przekaże więcej mocy na tylne koła na wejściu w zakręt, natomiast podczas przyspieszania na wyjściu z łuku rozłożenie mocy zostanie przesunięte bardziej do przodu.
Oba auta otrzymały też dodatkowe tryby jazdy: w Ogier Edition jest to tryb Morizo, przeznaczony dla kierowców z mniejszym doświadczeniem, który ma ułatwiać powtarzalność jazdy. Rovanperä stworzył natomiast specjalny tryb Donut, który ułatwia jazdę bokiem i kręcenie piruetów.
Toyotę GR Yaris Rovanperä Edition będzie można rozpoznać z bardzo daleka. Najmłodszy mistrz WRC stworzył trzykolorowe malowanie, nawiązujące do motywów na jego kasku. Na przednich błotnikach znajdują się naklejki mistrza WRC, a przednie drzwi i tylny zderzak ozdobiono napisem Toyota Gazoo Racing. Na tylnej klapie umieszczono emblemat Rovanperä Edition. Auto ma 18-calowe felgi aluminowe BBS, a tylny spojler znany z modelu GRMN Yaris wykonany jest z włókna węglowego i ma możliwość regulacji. We wnętrzu obszycie tapicerki nawiązuje do fińskich barw narodowych, a przed pasażerem, tak jak w Ogier Edition, umieszczono tabliczkę okolicznościową.
Producent nie poinformował na razie o tym, ile egzemplarzy GR Yarisa Ogier i Rovanperä Edition zostanie zbudowanych, ani jaka będzie ich cena.
Toyota GR Yaris – wyróżniki wersji specjalnych
Ogier Edition | Rovanperä Edition | |
Nadwozie | Lakier Matt Stealth Grey | Trzykolorowe malowanie nadwozia |
Naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach | Naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach | |
Felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J | Felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J | |
Zaciski pomalowane na niebiesko | ||
Naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach | Naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach oraz tylnym zderzaku | |
Emblemat Ogier Edition na klapie bagażnika | Emblemat Rovanperä Edition na klapie bagażnika | |
Nowy spojler dachowy z włókna węglowego | Regulowany spojler tylny z włókna węglowego | |
Flaga Francji oraz logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach | Logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach | |
Grill ozdobiony motywem francuskiej flagi | ||
Wnętrze | Tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej | Tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej |
Cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Morizo i Seb | Cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Donut i Kalle | |
Przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Francji (czerwony/szary/niebieski) | Przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Finlandii (niebieski/szary) | |
Szare obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego | Szare i niebieskie obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego | |
Mechaniczne | Tryby pracy napędu 4×4: Morizo, Seb i Normal | Tryby pracy napędu 4×4: Donut, Kalle i Normal |
Trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego | Trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego | |
6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT | 6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT | |
Tylna przekładnia różnicowa o stałej prędkości |
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.