Na torze Sakhir w Bahrajnie rozpoczyna się ostatni weekend sezonu FIA World Endurance Championship czyli Długodystansowych Mistrzostw Świata. Na starcie nie zabraknie oczywiście polskiego zespołu Inter Europol Competition. Kuba Śmiechowski, Fabio Scherer i Albert Costa będą zmieniać się jak zwykle w kokpicie żółto-zielonego prototypu Oreca 07 klasy LMP2 z numerem 34.

Jak trójka kierowców wspomina dotychczasowy sezon i jak ocenia szanse na tytuł mistrzowski?

Zbliża się ostatnia runda mistrzostw w Bahrajnie. Jakie jest wasze podejście w kontekście walki o tytuł mistrzowski?

Albert: “Jestem bardzo zmotywowany po rozczarowaniu Fuji. To dla mnie nowy tor i nie mogę się doczekać tego wyścigu. Z tego, co widziałem, obwód wygląda naprawdę fajnie. Wszyscy ciężko pracowaliśmy, aby jak najlepiej przygotować się na ostatnią rundę. Jeśli chodzi o tytuł, będzie to trudne, ale matematycznie jest to możliwe, więc dam z siebie wszystko, aby pomóc nam osiągnąć nasze cele.

Kuba: “Tak naprawdę mamy tylko jedną szansę. Musimy wygrać wyścig, a potem zobaczymy, na którym miejscu zostaniemy sklasyfikowani w mistrzostwach”.

Fabio: “Nasze szanse na mistrzostwo są prawdę mówiąc niewielkie. Moim celem jest pojechać dobry wyścig, Bardzo chcielibyśmy wygrać ostatni wyścig sezonu, a potem zobaczymy, gdzie znajdziemy się w klasyfikacji”.

Jubileuszowa edycja 24-godzinnego wyścigu Le Mans była najważniejszym wydarzeniem sezonu, a Inter Europol Competition zapisał się na kartach historii, wygrywając wyścig. Patrząc wstecz, jesteście zapewne niezwykle dumni z tego osiągnięcia…

Albert: “Miło jest spojrzeć wstecz – to największe osiągnięcie w mojej karierze – ale to już przeszłość. Ja patrzę głównie w przyszłość, spoglądam na nadchodzące wyzwania i zawsze chcę więcej! „

Kuba: “Tak, oczywiście. To coś, na co naprawdę ciężko pracowaliśmy jako zespół. Wszyscy dali z siebie wszystko podczas zimy i jestem dumny z tego, że jako polski zespół udało nam się osiągnąć jeden z największych kamieni milowych w historii sportów motorowych. Nic nie wydarzyłoby się bez poświęcenia wszystkich osób zaangażowanych w ten projekt i chciałbym wszystkim za to podziękować”.

Fabio: “Zwycięstwo w Le Mans wciąż wydaje mi się nierealne. Za każdym razem, gdy oglądam klip z wyścigu, przywołuje on niewiarygodne chwile z tego weekendu. Pracuję nad moim corocznym filmem i prawie płaczę, gdy znów to oglądam. To prawdopodobnie mój najlepszy dzień w życiu i chcę to powtórzyć jeszcze pewnego dnia”.

To ostatni wyścig klasy LMP2 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA. Klasa ta zapewnia fantastyczne ściganie i wielu będzie za nią tęsknić. Z osobistej perspektywy, jakie są wasze przemyślenia na ten temat?

Albert: „Moim zdaniem to nie jest dobra decyzja. To naprawdę dobry poligon doświadczalny i pole do nauki dla kierowców. To fajne mistrzostwa, bo wszyscy mają identyczne samochody i myślę, że wiele osób będzie tęsknić za LMP2 w tej serii”.

Kuba: „Wielka szkoda, że klasa LMP2 zostanie wycofana z WEC, chociaż rozumiem tę decyzję i myślę, że dla kibiców to wspaniała rzecz, że tak wielcy producenci wejdą do mistrzostw w przyszłym roku i w 2025. Kto wie, może klasa powróci w przyszłości, ponieważ okazała się jedną z najbardziej konkurencyjnych, jakie kiedykolwiek widziałem”.

Fabio: „Szkoda, że LMP2 zabraknie w przyszłym sezonie w WEC. Szanuję i rozumiem tę decyzję, bo przyszłość klasy Hypercar wygląda znakomicie, a pewnego dnia chciałbym ścigać się takim samochodem”.

Tor Sakhir czy też Bahrain International Circuit, bo tak brzmi jego oficjalna, pełna nazwa, ma długość 5,4 km i liczy 15 zakrętów. Został zbudowany na początku tego stulecia według projektu Hermanna Tilke i oddany do eksploatacji w 2004 roku.  Znajduje się w Królestwie Bahrajnu, na pustynnej wyspie w Zatoce Perskiej u wybrzeży Arabii Saudyjskiej. Powierzchnia kraju to niespełna 700 km2, a liczba mieszkańców wynosi około półtora miliona. Bahrajn jest jednym z najmniejszych, ale zarazem najbogatszych państw świata. Królestwo żyje przede wszystkim z wydobycia, a także przetwórstwa i eksportu ropy naftowej i gazu ziemnego.

 

Klasyfikacja FIA WEC w klasie LMP2 przed weekendem wygląda następująco:

  1. #41 Team WRT                             BEL      135
  2. #34 Inter Europol Competition    POL      102
  3. #22 United Autosport                  GBR     101
  4. #23 United Autosport                  GBR     85
  5. #36 Alpine Elf Team                      FRA     74
  6. #31 Team WRT                             BEL      67
  7. #28 JOTA                                       GBR     61
  8. #63 Prema Racing                         ITA      48
  9. #9 Prema Racing                         ITA       39
  10. #10 Vector Sport                          GBR     29
  11. #35 Alpine Elf Team                      FRA     21

 

W ostatnim wyścigu do zdobycia jest 38 punktów za zwycięstwo, 27 za drugie miejsce, 23 za trzecie, aż do 2 punktów za dziesiątą pozycję. Dodatkowo za pole position przyznawany jest 1 punkt.

Weekend rozpoczął się od niespodzianki pogodowej. W upalnym i słonecznym zwykle Bahrajnie pierwsza sesja treningowa w czwartek rano została przerwana czerwoną flagą, a następnie spadł bardzo rzadko spotykany tutaj deszcz!

Na piątek, na godzinę 14.15 zaplanowano sesję kwalifikacyjną. Sobotni wyścig 8 hours of Bahrain rozpocznie się o godzinie 12.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET), a zakończy o godzinie 20.00.