Czy widzimy właśnie tak potrzebne światełko w tunelu dla młodych talentów w motorsporcie? W sezonie 2024 do cyklu BSK Tech Wyścigów Górskich dołączyć ma zupełnie nowa klasa – Junior Cup. Projekt przygotowano dla niepełnoletnich zawodników, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w świecie wyścigów. Według obietnic Junior Cup oferować ma tanią, bezpieczną i… sprawiedliwą rywalizację!
W dużym skrócie, Junior Cup ma stać się… sportowym inkubatorem dla młodych talentów. Zawodnicy mieliby rywalizować w zbliżonych do siebie maszynach, w praktycznie cywilnej specyfikacji. Pomysłodawcy pucharu zapewniają, że ich celem jest wyeliminowanie bardzo szkodliwego wyścigu zbrojeń – liczyć mają się umiejętności, nie zasobność portfela. Co do kwestii kosztów, budowa odpowiedniej maszyny oscylować ma w granicy 15 – 17 000 zł.
Uspokajając, najważniejszym i absolutnie kluczowym aspektem będzie bezpieczeństwo. Po pierwsze, samochody wyposażone będą w pełen „pakiet” z załącznika J (kubełkowe fotele, klatka bezpieczeństwa, pasy szelkowe). Organizator zapewni odpowiednie wsparcie, każdy może liczyć na pomoc w zbudowaniu samochodu i odpowiednie, fachowe doradztwo. Jeżeli pomysł spotka się z zainteresowaniem, cykl dołączy do serii BSK Tech Wyścigów Górskich.
Szansa dla młodych talentów
Junior Cup ma przyciągnąć potencjalnych zawodników dzięki przejrzystym zasadom, czy technicznym ułatwieniom. Sławomir Szpot z klubu Motorsport One obiecuje, iż stawka juniorskich kategorii otrzyma dodatkowe wsparcie oraz… preferencyjne ceny wpisowego:
„Chcemy aby młodzi kierowcy, wraz z pełnoletnimi opiekunami z doświadczeniem w KJS, wyścigach lub rajdach samochodowych, startowali w… wyścigach górskich. Oczywiście w możliwie jak najbardziej seryjnych, porównywalnych maszynach. Myśleliśmy o Citroenach C1, Peugeotach 107 i Toyotach Aygo. Główny nacisk kładziemy na to, aby te konstrukcje pozostawały bliskie swoim cywilnym wersjom, dzięki czemu młodzi kierowcy będą mogli uczyć się szanowania prędkości. Moc to nie wszystko, dlatego modyfikacje silników będą ograniczone do minimum. Wszystko to zapisaliśmy w projekcie regulaminów Junior Cup. Szczegóły dotyczące kwestii technicznych mogą jeszcze ulec zmianie, lecz najpóźniej do ostatniej rundy sezonu 2023 będziemy znali już dokładny kształt gotowego regulaminu.
Chciałbym, żeby wszyscy zawodnicy biorący udział w pucharze mieli jednakową oprawę. Zapewniamy miejsca serwisowe dla każdego uczestnika – maty serwisowe, namioty dla zespołów, namiot do wspólnych spotkań i śledzenia wyników na żywo. A dodatkowo dla kierowców zrzeszonych w Motorsport One obniżymy wpisowe aż o 50%. Pozostali także mogą liczyć na znacznie lepsze, preferencyjne warunki oraz obniżkę wpisowego o 25%”.
Juniorzy na legendarnych trasach
Szymon Mazur zapewnia, iż Junior Cup idealnie wpasuje się w cykl BSK Tech Wyścigów Górskich. Młodzi zawodnicy zawalczą na tych samych odcinkach i na równych zasadach:
„Organizatorami Junior Cup będą Klub Sportowy Motorsport One i BGM Sport, znany już z organizacji cyklu BSK Tech Wyścigów Górskich. W przyszłym roku planujemy zorganizować sześć rund, więc młodzi zawodnicy będą mieli gdzie się pościgać i… rozwinąć swoje talenty. Każdy wyścig składać się będzie z pięciu podjazdów – treningowego i czterech zaliczanych do końcowych wyników. Każdy z wyścigów liczy od dwudziestu do trzydziestu kilometrów. Każda z tras to rajdowe klasyki znane z czempionatów Rajdowych Mistrzostw Polski. Będą to między innymi przejazdy po kultowym Jodłowniku, Kamionkach oraz Srebrnej Górze”.
Junior Cup i Puchar Wikinga – czekamy!
Wstępne zapowiedzi mówią o tym, iż przynajmniej kilku zawodników potwierdziło już chęć rywalizacji w Junior Cup i zadeklarowało budowę odpowiedniej maszyny. Zainteresowaniem cieszy się też Puchar Wikinga – format na identycznych zasadach, skierowany do starszych, pełnoletnich kierowców. Organizatorzy są otwarci na dyskusję, propozycję oraz ewentualne pytania ze strony rodziców. Włodarze Junior Cup zachęcają do kontaktu za pośrednictwem facebookowego profilu klubu Motorsport One, telefonicznie (665 748 868) i poprzez pocztę elektroniczną (biuro.motorsportone@gmail.com). Teraz pozostaje nam tylko trzymać kciuki za nowy projekt. Liczymy na to, że listy startowe klasy Junior Cup zapełnią się aż po brzegi!
Informacje o pucharze Junior Cup wraz z regulaminami znajdziecie na stronie BGM Sport. Po najnowsze wiadomości ze świata wyścigów górskich zapraszamy Was na rallyandrace.pl.
W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!