sobota, 23 stycznia, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Rajdy Klasyczna Skoda na trasach Motul HRSMP

Klasyczna Skoda na trasach Motul HRSMP

Czy już wkrótce na trasach Motul HRSMP zobaczymy rajdową Skodę, która niegdyś ścigała się w mistrzostwach Polski? Piotr i Maciej Stelmasiakowie odbudowują auto z lat 70. To będzie piękne nawiązanie do sukcesów Skody w rajdach w Polsce.

Maciej Stelmasiak jest członkiem ekipy Molicki Motorsport, która regularnie startuje w Motul HRSMP. Jest nieocenionym ekspertem z dziedziny mechaniki precyzyjnej i już nie raz ratował kierowców oraz pilotów z opresji, sprawiając, że auto było gotowe do wyjazdu na kolejne odcinki specjalne, choć wydawało się to niemożliwe. A teraz razem z ojcem odbudowują jedną z jego rajdówek.

Piotr Stelmasiak startował najpierw Skodą 1000MB, a w drugiej połowie lat 70. zbudował rajdową, biało-czerwoną Skodę 120. Ważne było przywiązanie do marki, ale i chęć startów mocniejszym i nowszym autem. Auto zostało stworzone zgodnie ze specyfikacją z Czechosłowacji. I taka ma być jego replika.

– Syn pomaga mi w odbudowie auta. Oryginał już dawno „poszedł na żyletki”. Wybraliśmy ten sam model z tego samego okresu, ale bez historii rajdowej – mówi Piotr.

Być może jego stare-nowe auto zobaczymy na trasach Motul HRSMP.

Goście z Czech

Do tej pory czeskie auta w polskim cyklu dla aut historycznych oglądaliśmy sporadycznie. W sezonie 2019 na oesach Motul HRSMP mogliśmy podziwiać Skody dzięki gościnnym występom czeskich załóg. Z trasą ubiegłorocznego Rajdu Dolnośląskiego mierzyły się dwie Skody 130 RS. Duety Carbol/Smrčková oraz Hock/Novák były doskonałym punktem odniesienia dla zawodników z Motul HRSMP. Goście komplementowali organizację cyklu, jak i niesamowite trasy, na których ścigali się przez trzy dni. – Pogoda była niezwykle wymagająca, ale cieszymy się, że wystartowaliśmy. Odcinki Dolnośląskiego są bardzo trudne i zróżnicowane, a sam cykl – bardzo dobrze zorganizowany – oceniał Tomas Carbol, zwycięzca Rajdu Dolnośląskiego w kategorii FIA 2.

Mistrzowskie Skody

Skody były nie tylko popularnymi autami w Polsce, ale i zapewniały w pierwszych latach rajdowej rywalizacji mistrzowskie tytuły. W ledwie drugim sezonie mistrzostw Polski, gdy konkurowano w klasach, a klasyfikacja generalna nie była prowadzona, Janusz Solarski w Skodzie 1100 z linii Popular triumfował w klasie 4-5, a rok później podobnym autem klasę 5. wygrał Henryk Olszewski. Skoda 1100 to konstrukcja jeszcze przedwojenna, a samochody były wystawiane w klasie turystycznej, co oznaczało, że nie dokonano w nich żadnych modyfikacji pod kątem motorsportu.

Potem sukcesy w kraju gwarantowała Skoda Octavia w wersjach Super i TS, która trzy razy z rzędu triumfowała w Rajdzie Monte Carlo. Jerzy Kuczera w Octavii Super triumfował w klasie 8., a w klasie 7. na dwóch najwyższych stopniach podium zobaczyliśmy kierowców w Octaviach TS – rywalizację wygrał Aleksander Sobański, a drugi był Jan Soczek, który w kolejnych sezonach zdobywał tytuły w klasie 3. (1963), a potem w klasie 4. (1964).

Fabia R5 gwarantuje tytuł

Do sukcesów z lat 50. i 60. auta czeskiej marki nawiązały niedawno. W rywalizacji aut współczesnych od 2016 roku nie ma mocnych na Fabię R5. To auto wywalczyło cztery tytułu mistrzowskie z rzędu. W sezonie 2019 Mikołaj Marczyk pilotowany przez Szymona Gospodarczyka w Fabii R5 w barwach Skoda Polska Motorsport zdobył swój pierwszy tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej. Co więcej, Marczyk został najmłodszym zwycięzcą krajowego czempionatu w historii, a triumf zapewnił sobie na jedną rundę przed zakończeniem sezonu.

inf.pras.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Monte Carlo 1995 – zwycięstwo Sainza

Carloz Sainz w 1995 roku wygrywa Rajd Monte Carlo za kierownicą Subaru Imprezy 555. Było to 26...

Rajd Monte Carlo 2021 – dzień drugi: Evans na czele, Ogier goni, a Loubet wpada na skarpę

Drugi dzień rywalizacji podczas Rajdu Monte Carlo 2021 przyniósł sporo przetasowań i zwrotów akcji. Tanak spadł na...

Kalendarz Pucharu Toru Słomczyn 2021

Znamy już również kalendarz na sezon 2021 dla uczestników Pucharu Toru Słomczyn. Impreza niezmiennie kierowana jest do...

Kalendarz SuperOESów Toru Kielce na 2021

Znamy już kalendarz Kieleckich SuperOESów organizowanych przez Automobilklub Kielecki. W tym roku na zawodników czeka 10 rund...

Rajd Monte Carlo 2021 – pierwszy dzień: Hyundai górą, „rolka” Suninena [wideo]

Dziś w Rajdzie Monte Carlo kierowcy przejechali tylko dwa odcinki specjalne, ale i tak nie brakowało wrażeń,...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Rajd Monte Carlo 2021: Szykana i tablica w miejscu wypadku Tanaka

Podczas tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo organizatorzy przewidzieli kilka ważnych zmian. Jedną z nich są specjalne środki ostrożności w miejscu ubiegłorocznej kraksy Tanaka. W tym...

Jakub Brzeziński wraca do ścigania i wsiada do Rally4!

„Colin”, czyli Jakub Brzeziński, po roku przerwy od regularnych startów wraca w wielkim stylu. Mistrz Polski w klasie 4WD opowiedział nam o swoich szczegółowych...

Stajnia Retrotechnology poszerza flotę o dwa Fiaty

Rybnicka stajnia od pewnego czasu buduje dział retro, w którym znalazły się już takie auta jak: Autobianchi A112 Abarth, Fiat 500 czy 126 p....

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...