sobota, 9 grudnia, 2023
42 numer w sklepie online, dostawa GRATIS
Strona głównaAktualnościPolacy w Rajdzie Dakar 2024

Polacy w Rajdzie Dakar 2024

Organizatorzy najtrudniejszego rajdu terenowego na świecie udostępnili numery startowe uczestników, którzy już na początku stycznia zmierzą się z jego trasą. Nie zabrakło wśród nich licznego grona Polaków z dobrze znanymi, jak i zupełnie nowymi zawodnikami.

Podczas 46. edycji Rajdu Dakar polskich zawodników zobaczymy w prawie każdej z kategorii poza kierowcami quadów. Najliczniej reprezentowana będzie stawka samochodowa zarówno w kategorii współczesnych pojazdów, jak i rosnącej na popularności od niedawna kategorii classic.

Powrót Hołowczyca
Na dakarowe trasy powraca najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy – Krzysztof Hołowczyc. Popularny “Hołek” wystartuje w Rajdzie Dakar po długiej przerwie od 2015 roku, gdy zdobył trzecie miejsce. Od tego czasu Hołowczyc bynajmniej nie odwiesił kasku na kołek i regularnie startował w rajdach terenowych, sięgając wspólnie z Łukaszem Kurzeją m.in. po tytuły mistrza Polski i zdobywcy Pucharu Europy. W styczniu Kurzeja zasiądzie na prawym fotelu Mini John Cooper Works Rally także w Arabii Saudyjskiej i będzie to dla niego debiut w tym pustynnym maratonie. Auto otrzymało nr startowy 217 i zbudowane będzie zgodnie z najnowszymi przepisami technicznymi FIA dla grupy T1 – Ultimate.

Drugą polską załogę wśród samochodów T1 – Ultimate utworzą Magdalena Zając oraz Jacek Czachor, a ich Toyota Hilux otrzymała nr 274. Zając jest drugą Polką w historii po Martynie Wojciechowskiej, która wystartowała w Rajdzie Dakar. Z kolei Czachor to jeden z najbardziej doświadczonych polskich zawodników w tej imprezie. Wcześniej trzynastokrotnie startował w rajdzie na motocyklu, a w 2014 roku pilotował Marka Dąbrowskiego, gdy w samochodowym debiucie zajęli znakomite 7. miejsce. Dla Zając i Czachora będzie to drugi wspólny start w Rajdzie Dakar. W zeszłym roku załoga musiała się wycofać z rywalizacji na 5. etapie po awarii technicznej.

Liderzy na starcie
Wśród Polaków na Rajdzie Dakar nie mogło zabraknąć rodzinnego trio Eryka, Marka i Michała Goczałów. Zawodnicy pozostali przy konstrukcjach „lekkich”, ale zmienili grupę z produkcyjnej T4 – SSV na prototypy T3 – Challenger. Kierowcy zasiądą w Taurusach T3 MAX, którymi debiutowali już w tegorocznym Rajdzie Maroka. Ich numery startowe to odpowiednio 302, 304 i 310.

Eryk Goczał z pewnością chce powtórzyć wygraną z 2023 roku w grupie T4, gdy został najmłodszym w historii zwycięzcą Rajdu Dakar. Faworytami do wygranej są także jego tata Marek Goczał oraz wujek Michał Goczał, którzy świetnie prezentowali się w dotychczasowych trzech edycjach Rajdu Dakar oraz Mistrzostwach Świata FIA w Rajdach Terenowych W2RC, zdobywając mistrzowskie tytuły i podium. Wspólnie z Markiem i Michałem Goczałem załogi utworzy dwójka bardzo doświadczonych pilotów rajdowych Maciej Marton i Szymon Gospodarczyk, którzy także mają już na swoim koncie podium w Rajdzie Dakar w grupie T4.

Po przenosinach Goczałów do T3 – Challenger, jedyną polską załogą w T4 – SSV będą Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar w Can-Am Maverick z nr 430. Brochocki i Komar mają już doświadczenie w licznych pustynnych maratonach, ale dla obu będzie to debiut w Rajdzie Dakar.

Wśród ciężarówek grupy T5 – Truck tradycyjnie nie zabraknie Dariusza Rodewalda, trzykrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar w tej kategorii, w tym edycji 2023. Polak startujący z holenderską licencją zasiądzie w ciężarówce nr 600 i ponownie będzie pełnił funkcję mechanika Janusa van Karstena i Marcela Snijdersa.

Debiut Polaków w Dakar Classic
Nadchodząca edycja terenowego maratonu będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna.

Z nr 709 wystartują bracia Łukasz i Michał Zoll w Porsche 924 Turbo, do których w ramach zespołu P-RALLY (Team) w drugim Porsche 924 Turbo z nr 737 dołączą Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka. Łukasz Zoll znany do tej pory był ze wielu lat startów i tytułów w konkurencji rallycross. Z kolei Staniszewski i Michał Zoll to znani i doświadczeni miłośnicy motocyklowych rajdów terenowych, a Postawka jest jednym z najlepszych na świecie kierowców w rajdach na regularność. Zespół przygotował swoje samochody na wzór aut francuskiego teamu Sonauto Porsche, który wystawił dwa 924 Turbo w rajdzie w 1981 roku.

W stawce historycznych samochodów nie mogło zabraknąć zawodników w Toyocie Land Cruiser. W dwóch poprzednich edycjach Dakar Classic zwyciężały załogi prowadzące właśnie ten model auta. Na zwycięską wersję HDJ80 zdecydował się duet Michała Horodeńskiego i Arkadiusza Sałacińskiego. Kierowca i pilot od lat związani są z motorsportem i mają na swoim koncie liczne mistrzowskie tytuły w rajdach, rajdach terenowych i wyścigach. Załoga TOYOTA TEAM CLASSIC zbudowała swojego Land Cruisera HDJ80 z nr 736 na wzór aut, od których rozpoczęła się pełna sukcesów historia fabrycznego zespołu Toyoty.

Polską reprezentację w Rajdzie Dakar Classic uzupełniają Dominik Ben z Katarzyną Malicką, którym przydzielono nr 716.

Motocyklowa trójka
Wśród kierowców motocykli zobaczymy trzech reprezentantów Polski. Nr 26 na swój motocykl naklei Konrad Dąbrowski, syn Marka Dąbrowskiego – wielokrotnego uczestnika Rajdu Dakar. Rok temu Dąbrowski nie mógł wystartować w rajdzie w związku z nagłymi problemami zdrowotnymi. W tym roku pokazał już swoje bardzo dobre tempo, wygrywając klasyfikację juniorów i zajmując drugie miejsce podczas południowo amerykańskich maratonów Sonora Rally i Desafío Ruty 40.

Z numerem 31 wystartuje Maciej Giemza. Zawodnik ORLEN Team bierze udział w Rajdzie Dakar od 2018 roku, a jego najlepszy dotychczasowy wynik to 17. miejsce zdobyte cztery lata temu.

Debiutantem w motocyklowym gronie będzie Bartłomiej Tabin z nr startowym 102. Motocyklista ma już spore doświadczenie w rajdach terenowych, a w tym roku udało mu się zdobyć tytuł Mistrza Polski w Rajdach Terenowych Baja w grupie M.

Rajd Dakar 2024 rozpocznie się 5 stycznia w mieście Al-Ula na północy Arabii Saudyjskiej. Na terenowy maraton będzie składać się 12 etapów o łącznej długości odcinków specjalnych wynoszącej 5 000 kilometrów. Zawody, które jednocześnie stanowią 1. rundę W2RC 2024, zakończą się 19 stycznia metą w nadmorskim mieście Yanbu.

Alan Pabiańczyk
Alan Pabiańczykhttp://rallyandrace.pl
Miłośnik sportów samochodowych. Szczególnie rajdów historycznych. Jak tylko może jest na odcinkach rajdów Mistrzostw Polski czy imprez amatorskich.

NOWOŚCI

Trzy pokolenia rajdowe – spotkanie z gwiazdami jazdy na opis

Dosłownie minuty dzielą nas od rozpoczęcia spotkania "Trzy pokolenia rajdowe'' w Żegocinie. Do miejscowego centrum kultury zjadą...

Mistrzostwa Europy w wyścigach górskich – kalendarz 2024

Dostępny jest kalendarz FIA European Hill Climb Championship czyli Mistrzostw Europy w wyścigach górskich. Jedną z rund...

Dlaczego Przemek Szafrański tak przegrał mimo legendy Subaru

Za nami finał sondy programu "Duda vs Szafrański". Program TVN Turbo przyciągnął uwagę wielu miłośników rajdów, w...

Polscy zawodnicy nagrodzeni na Gali FIA

W piątkowy wieczór w Baku odbyła się coroczna gala rozdania nagród Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA na zakończenie...

Powiększony Inter Europol Competition w European Le Mans Series 2024

Zespół Inter Europol Competition powraca do European Le Mans Series w 2024 roku w powiększonym składzie, wystawiając...

NAJPOCZYTNIEJSZE