Rajd Koszyc już oficjalnie zakończył tegoroczną rywalizację w Profi Auto RSMP. Pojawiają się jednak wątpliwości co do tego kto stanął na… najniższym stopniu podium. Wyjaśniamy więc sytuację w klasyfikacji generalnej oraz tabeli grupy 2.
Tegoroczny sezon w związku z pandemicznymi problemami rozpoczął się znacznie później niż planowano. Dziś, mimo że bardzo tego nie chcemy, musimy to przyznać… Kampania Profi Auto RSMP 2021 jest już historią. I choć kwestia mistrzowskiego tytułu była prawie pewna jeszcze przed finałową rundą w Koszycach, to ostatnie odcinki specjalne przyniosły spore przetasowania. Najwięcej zamieszania powoduje spór o brązowy medal czempionatu.
Praktycznie od momentu gdy ostatnia załoga przecięła linię mety na Słowacji, pojawiły się niejasności co do końcowego układu sił. Finisz na podium świętowali Tomasz Kasperczyk i Damian Syty. Podobne informacje swoim kibicom przekazywał też Kacper Wróblewski z pilotującym go Jakubem Wróblem. To spowodowało niemałe zamieszanie wśród fanów i dłuższy moment dezinformacji. Spieszymy z wyjaśnieniem tej sytuacji. Panowie kończą rok na najniższym stopniu podium, ale w zupełnie innych klasyfikacjach turnieju RSMP.
Tabela tabeli nierówna
Niekwestionowanym mistrzem obu klasyfikacji jest oczywiście duet Marczyk/Gospodarczyk. Lider zgromadził aż 199 punktów. 50 oczek mniej zdobyli Chuchała/Rozwadowski. Różnice widzimy jednak na najniższych stopniach podium. W klasyfikacji generalnej RSMP brązowy medal przypadł Tomaszowi Kasperczykowi. Reprezentant Tiger Energy Drink Rally Team zapisał na swoje konto 138 punktów, jedynie o… siedem więcej od Wróblewskiego. Kacper Wróblewski wywalczył jednak trzecie miejsce w klasie 2. Tam obaj Panowie mają po 138 punktów, ale drugi reprezentant Orlen Teamu wygrywa dzięki… zwycięstwie w Świdnicy.
Skąd ta dziwna dysproporcja punktowa i całe zamieszanie? Zwłaszcza, że zawodnicy walczą w podobnych samochodach R5, zaliczanych przecież do grupy Rally2 i klasy 2? Odpowiedzią jest zdobycz punktowa w Orlen 77. Rajdzie Polski. Kasperczyk zdobył tam 17 punktów za pozycje w generalce, 2 za power stage i 3 za lokatę po drugim etapie. Wróblewski, który nie ukończył pierwszego etapu wywalczył tylko dwa punkty (za power stage i drugi etap). Co za tym idzie, dopisał punkty w klasie 2 cyklu, ale nie powiększył dorobku w generalce. Warto porównać sobie poszczególne rundy na dołączonych niżej oficjalnych tabelach RSMP.
Co ciekawe, Wróblewskiemu zabrakło zaledwie 1,4 sekundy do podium generalki sezonu. Wszystko to przez ostatni odcinek specjalny Rajdu Koszyc – punktowany power stage. Tam kierowca Fabii Rally2 evo dał wyprzedzić się Kasperczykowi, który zdobył więcej oczek za lokatę w imprezie, power stage i miejsce po drugim etapie. Scenariusz godny Hitchcock’a!
Oficjalna klasyfikacja generalna czempionatu Profi Auto RSMP 2021 wygląda następująco.
Oficjalna klasyfikacja w klasie 2 czempionatu Profi Auto RSMP 2021 wygląda następująco.
To nie koniec emocji
Za inspirację do stworzenia tego wyjaśnienia i garść fachowej wiedzy podziękowania dla Macieja Niechwiadowicza, którego zdjęcia z Rajdu Koszyc wykorzystałem w tym tekście.
Choć na kolejne zmagania rajdowych, samochodowych mistrzostw Polski przyjdzie nam poczekać kilka długich miesięcy, to wcale nie musimy być teraz skazani na głód emocji. Zdobycie złota w rodzimym czempionacie oraz tytułu Michelin Talent Factory mogą być tylko preludium do następnych sukcesów. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk nadal walczą w mistrzostwach europy. Na dwie rundy przed końcem zajmują drugie miejsce. Wciąż nie poznaliśmy też triumfatora WRC. O królewski laur walczą zawodnicy Toyoty, obrońca tytułu Sebastien Ogier oraz Elfyn Evans. Zwycięzcę poznamy już w listopadzie.
Zapraszamy Was również do sprawdzenia obszernego materiału z finałowej rundy RSMP. Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel podzielili się z kibicami miksem onboardów z Koszyc. Trzeba przyznać, że jazda po nocnych, leśnych odcinkach może powodować gęsią skórkę!