Yaris Rally2 znów na oesach. Debiut w WRC coraz bliżej

Yaris Rally2
fot. Toyota Gazoo Racing

Po raz pierwszy w tym roku, dwie Toyoty Yaris Rally2 pojawiły się razem na odcinkach specjalnych. Kierowcą testującym nową konstrukcję, był sam Jari-Matti Latvala.

Szef Toyota Gazoo Racing WRC nie jest fanem papierkowej roboty i słynie z praktycznego podejścia. Dlatego jeśli nowa rajdówka miała być przetestowana porządnie, to właśnie Fin musiał zasiąść za jej kierownicą. Na prawy fotel ponownie zaprosił Juho Hanninena, który pilotował go także w Rajdzie Finlandii.

Dwie Toyoty Yaris Rally2 w Hokkaido

Fińska załoga nie była jednak sama. W bliźniaczej konstrukcji pojawili się też Norihiko Katsuta (ojciec Takamoto Katsuty) i Yusuko Kimura. W takim składzie obie Toyoty przystąpiły do Rajdu Hokkaido – 7 rundy Mistrzostw Japonii.

Występ ten można było zaliczyć do udanych. Latvala i Hanninen bez problemu wygrali całe zawody z dwuminutową przewagą nad Katsutą i Kimurą. Trzeci był dawny kierowca zespołu McLarena w F1 – Heikki Kovalainen i jego pilot Sae Kitagawa.

Czytaj też: Toyota GR Yaris Rally2 zakończyła testy. Przełamie dominację Skody?

Wynik nie był tu jednak najważniejszy. Start w Rajdzie Hokkaido to dla Toyoty zaledwie test w bardziej miarodajnych warunkach. Ta impreza była naturalnym wyborem ze względu na różnorodną nawierzchnię i warunki.

„Było trochę asfaltu, trochę technicznych szutrów, a także kilka szybszych partii, ale czułem się bardzo komfortowo za kierownicą.” – powiedział Latvala.

„Jest to bardzo ważny aspekt dla naszych przyszłych klientów: łatwo czuć się tu komfortowo, pewnie i szybko. Silnik oferuje duży moment obrotowy, dzięki czemu jazda jest bardzo płynna, a samochód dobrze pokonuje nierówności dzięki dużemu skokowi zawieszenia. Wydaje się stabilny i solidny. Nie mogę się doczekać powrotu za kierownicę” – ocenił szef zespołu rajdowego Toyoty.

Jak przekonuje Latvala, wybór Juho Hanninena jako pilota nie był przypadkowy. Mistrz Europy z 2012 roku jest też kierowcą rozwojowym Japończyków i ma duże doświadczenie na lewym fotelu Toyoty Yaris Rally2.

„Bazowaliśmy na ustawieniach Juho z jego testów na Sardynii. Pierwszego dnia miałem trochę podsterowności, ale zmieniliśmy przedni dyferencjał, aby samochód bardziej pasował do mojego stylu jazdy. Potem wystarczyło już tylko parę kliknięć amortyzatorów. Następnie mogliśmy skoncentrować się na jeździe.” – wyznał Latvala.

Zobacz także: Toyota Yaris GR Rally2 sieje popłoch na asfalcie. Testy zamaskowanej rajdówki

Pierwszy start w WRC coraz bliżej

Oficjalnie, Toyota Yaris Rally2 ma zadebiutować na trasach WRC w przyszłym sezonie. Według plotek za kierownicą ma zasiąść Sami Pajari (obecnie Toksport WRT). Nie wiadomo czy zespół z Jyvaskylla planuje długotrwały program fabryczny z WRC2, jednak z wypowiedzi Latvali można wywnioskować, że największy nacisk położony będzie na prywatnych klientów.

Jak nowa konstrukcja Japończyków poradzi sobie w najtrudniejszym rajdowym cyklu na świecie? Czy to właśnie Yaris Rally2 będzie tą konstrukcją, która zdetronizuje Skodę Fabię w WRC 2?