Adrian Newey zaprojektował torową zabawkę – dorówna F1

Fot. Alex Morton/Getty Images / Red Bull Racing // Whisper Films / Red Bull Content Pool

Adrian Newey zaprojektował niemal doskonały samochód Formuły 1 Red Bull RB19, który wygrał 21 z 22 ubiegłorocznych wyścigów Grand Prix. W przerwach od pracy nad bolidem Maxa Verstappena Brytyjczyk poświęcał się innemu projektowi.

Mowa o RB17, czyli nowym hipersamochodzie produkcji Red Bull Advanced Technologies. Słynny projektant twierdzi, że może on dorównać na torze autom F1, dzięki wykorzystaniu technologii zakazanych w sporcie.

Niemal od momentu dołączenia do Red Bull Racing w 2006 roku, Newey wyrażał ambicje zaprojektowania samochodu pozbawionego żadnych ograniczeń. Pierwszy upust swojej wyobraźni dał projektując koncepcyjny prototyp Red Bull X2010 na potrzeby gry Gran Turismo 5. Poza kilkoma pełnowymiarowymi niejeżdżącymi modelami, projekt nigdy nie został przeniesiony do prawdziwego świata, lecz był to dopiero początek.

Wraz z powstaniem i rozwojem Red Bull Advanced Technologies, czyli siostrzanej do zespołu firmy zajmującej się monetyzacją wyścigowej technologii i jej wdrażaniem w inne dziedziny życia, Newey miał coraz większe pole do popisu. Tym bardziej, że Red Bull rozpoczął współpracę z Astonem Martinem.

Jednym z jej efektów był Aston Martin Valkyrie, który był znany początkowo pod nazwą Nebula – pierwsze dwie litery pochodziły właśnie od nazwiska Neweya. Problemy finansowe brytyjskiej marki sprawiły, że zaprojektowany w 2016 roku samochód wszedł do produkcji dopiero pięć lat później, po zakończeniu współpracy z Red Bullem, a Newey nie miał okazji uczestniczyć chociażby w budowie nowego hipersamochodu Le Mans, który ma wyruszyć na tory wyścigowe w 2025 roku.

Pomimo utraty partnera, Red Bull nie porzucił tematu budowy samochodu drogowego zaprojektowanego przez Neweya i postanowił samodzielnie zrealizować taki projekt. W ten sposób powstanie model RB17, który powinien zostać pokazany światu w przyszłym roku, a produkcja ma ruszyć w 2026 roku.

W ostatnim podcaście Talking Bull sam Newey zdradził wiele ciekawych szczegółów na temat nowej konstrukcji. Ma ona posiadać 1000-konny wolnossący silnik V10 kręcący się do 15 tysięcy obrotów na minutę oraz 200-konny silnik elektryczny, wspomagający główną jednostkę głównie na pierwszym biegu i przy zmianie przełożeń.

RB17 miałby ważyć tylko 900 kilogramów, lecz zapewniać docisk aerodynamiczny na poziomie 1,7 tony przy prędkości 250 km/h. Ma to być jeden z najbardziej efektywnych aerodynamicznie samochodów w historii, a umożliwią to technologie zakazane w F1, jak dmuchany dyfuzor czy aktywne zawieszenie.

Newey powiedział, że RB17 ma być konkurencyjny na czasy okrążeń z samochodami F1, zapewniając jednocześnie więcej miejsca na nogi niż Valkyrie. W planach jest zbudowanie 50 egzemplarzy ekstremalnego hipersamochodu.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.