Ile można dać za „starą trójkę”? Dziś na BMW e30 niekiedy nie wystarczy nawet 50 tys. złotych. Wspominamy kolejnego klasyka, którego cena szybuje w stronę sześciu cyfr.
BMW e30, czyli seria 3 produkowana w latach 1982 – 1994. Napęd na tył, silniki zarówno benzynowe jak i Diesla. Najsłabsze to oferowane w Europie 1.6 o mocy 90 KM i 2.4d 86 KM. Najmocniejszym wcieleniem „etrzydziestki” było M3 Evo II z silnikiem 2.5 l, o mocy 238 KM.
Ceny BMW e30
Z BMW e30 już od kilku lat dzieje się to, co z większością aut z lat 80-tych i 90-tych. Pojawił się u nas już artykuł między innymi o Mazdach MX-5 NA, które dziś kosztują 20-30 tys zł. Schemat w przypadku omawianego BMW jest podobny, tylko kwotę należy pomnożyć… Razy dwa! 10-15 lat temu przeciętne e30 kosztowało kilka tysięcy złotych. Egzemplarze za 5000 były w pełni nadające się do jazdy, niejednokrotnie służyły za tanią bazę do driftu lub amatorskiego ścigania. Już przy wersji 320 mającej 125-129 KM auto po drobnych modyfikacjach radziło sobie zarówno jako driftowóz dla początkującego jak i maszyna do rywalizacji w KJSach. Była spora baza części zamiennych, dostępne za rozsądne pieniądze graty do modyfikacji, kompatybilność między innymi modelami, a nawet… Fabryczne szpery za kilkaset zł. Auta się kończyły, co lepsze części trafiały na regały w prywatnych magazynkach części, a rolę taniego auta do upalania przejęło e36. Dziś i ten model nie jest już wcale taki tani, ale za 10 tysięcy jest w czym wybierać jeśli nie oczekujemy stanu kolekcjonerskiego. Ceny e30 natomiast katapultowały się w kosmos!
Zobacz również: Jak wydać 15k PLN na auto warte… 15k PLN – BMW wraca na tor
Zaczynamy od nieco ponad 10 tysięcy zł
W dniu 31.10.2023 na jednym z portali aukcyjnych najtańsze BMW e30 to białe kombi – 318i Touring za 11900 zł. Nie wygląda źle, ale zdjęcia zdradzają, że nie jest też idealnie, a w krótkim opisie czytamy „Sprzedam do poprawek blacharsko lakierniczych„.
Kończymy na 99999 zł
Za prawie „stówę” dostępny jest egzemplarz 325IS z 1987, wyposażony w jednostkę napędową 2.5 litra, 171 KM, z manualną skrzynią biegów, klimatyzacją i kilkoma modyfikacjami. Auto według sprzedającego pochodzi z Kaliforni i nie posiada korozji. Ma szperę, 17 calowe felgi i zawieszenie H&R.
BMW e30 w sporcie?
Owszem! To mocny zawodnik w różnych dyscyplinach sportu. Dziś kojarzy nam się z driftem, zarówno amatorskim, jak i profesjonalnym. W Polsce nadwozie e30 wykorzystywali między innymi Marcin Mospinek i Grzegorz Hypki. Model ten pojawiał się w przeróżnych seriach rajdowych oraz wyścigowych, w tym oczywiście WTCC.