Goczałowie zdyskwalifikowani z Rajdu Dakar

Fot. Energylandia Rally Team

Dwie załogi Energylandia Rally Team, w tym prowadzący w kategorii Challenger Eryk Goczał i Oriol Mena zostali zdyskwalifikowani z Rajdu Dakar – pierwszej rundy Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych W2RC.

Przed dniem przerwy Eryk Goczał był zdecydowanym liderem klasy Challenger, mając ponad godzinę przewagi nad najbliższych rywalem. Polski zawodnik wygrał cztery z sześciu rozegranych etapów i miał ponad godzinę przewagi nad Mitchellem Guthriem.

Obaj jadą samochodami Taurus T3 Max, lecz o ile Amerykanin reprezentuje fabryczny zespół marki Taurus, przygotowaniem pojazdu Goczała zajął się zespół Energylandia Rally Team. Jak się okazuje, łamiąc przy tym przepisy.

Przed rozpoczęciem maratońskiego, 48-godzinnego etapu Rajdu Dakar, delegat techniczny FIA oraz koordynator techniczny ASO stwierdzili, że auto Polaka nie spełnia przepisów technicznych.

Problemem jest nieregulaminowe sprzęgło, które zostało wykonane z materiału kompozytowego. W związku z naruszeniem przepisów technicznych, sędziowie zdyskwalifikowali załogę Goczał/Mena, a także jadących podobnym autem Michała Goczała i Szymona Gospodarczyka, zajmujących szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. Jadący na odległej, 30. pozycji Marek Goczał i Maciej Marton mogą kontynuować udział w rajdzie.

Sędziowie wysłuchali przedstawicieli zespołu, którzy nieprawidłowo zinterpretowali regulamin techniczny. Ekipa zaznaczyła zapis mówiący o dowolności w stosowanym mechanizmie i tarczy sprzęgła, jednak sędziowie wskazali im przepis 286-2.3, który zawiera listę elementów, gdzie dozwolone jest zastosowanie kompozytów. Sprzęgło nie jest jednym z nich, w związku z tym podjęto decyzję o dyskwalifikacji.

W uzasadnieniu możemy przeczytać też, że sędziowie wzięli już pod uwagę poprzednie wyroki Trybunału Apelacyjnego FIA i stwierdzili, że odpowiedzialność za zgodność pojazdu z przepisami spoczywa w pełni na uczestnikach.


UPDATE godz. 21:40

Oświadczenie zespołu Eryka Goczała – są nieoficjalne wątki

 


 

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.