Liwiński i Czepiel z pucharem świata Rok

fot. Umberto Fraenkel/Sportinphoto

David Liwiński i Karol Czepiel zostali zwycięzcami superfinału światowego serii monomarkowej Rok, który zakończył się we włoskim Lonato. Na podium tej największej imprezy Rokkersów na świecie stanął również młodziutki Bruno Gryc.

Polacy wystartowali w tegorocznym Rok Cup Superfinal jako druga siła. Stanowili ogromną reprezentację. 54 kierowców, w tym trzech polskich zawodników w barwach Niemiec i Wielkiej Brytanii, a także kilku obcokrajowców jadących z polską licencją. Polacy byli zauważalni w finale światowym nie tylko pod względem liczebności, ale przede wszystkim poziomu sportowego, którego mogą zazdrościć nam w Rok Cup Brytyjczycy, Francuzi, Hiszpanie, Rosjanie i Niemcy.

Dwóch naszych kierowców wygrało swoje kategorie. To Dawid Liwiński i Karol Czepiel, których zwycięstwa są szczególne. David zwyciężył w kategorii Shifter, biegowej, bardzo zbliżonej do międzynarodowej KZ2, w której polski mistrz ściga się w mistrzostwach Europy i świata. Karol wygrał w prestiżowej kategorii seniorskiej Rok, po fantastycznym wyścigu finałowym.

David Liwiński, który w roku ubiegłym zajął drugą lokatę w finale światowym, w tym roku był nie do pokonania. Wygrał wszystko, co było do wygrania. Zdobył pole position w treningu oficjalnym, wygrał wszystkie heaty zaliczając w nich „bestlapy” oraz finał, również z najlepszym czasem okrążenia. Mieszkający w Holandii Liwiński wystartował w tej imprezie w barwach brytyjskiego Lennox Racing na wózku marki Leclerc.

Zwycięstwo Karola Czepiela, który w tym sezonie został wicemistrzem Włoch w kategorii Rok Senior było zupełnie inne. W czasówce Czepiel zajął szóstą lokatę, ale już w heatach kwalifikacyjnych błyszczał. Pierwszy rozegrał bez większych problemów na swoją korzyść, notując zwycięstwo. W drugim prowadził na dwa okrążenia przed końcem, ale jego wózek uległ awarii i aby myśleć o awansie do finału Karol musiał pojechać bezbłędnie trzeci heat. Wygrał go w cuglach ze sporą przewagą.

To co wydarzyło się w wyścigu przeszło najśmielsze oczekiwania nie tylko polskich kibiców, ale również najbliższe otoczenie kierowcy. Czepiel ruszył z 14. pozycji i na cztery okrążenia przed końcem był już liderem. Pojechał najszybciej z wszystkich, notując najlepszy czas wyścigu i zdobywając po raz czwarty dla Polski światowy puchar Roka w kategorii seniorskiej.

W każdej z pięciu kategorii, w których wystąpili Polacy mieliśmy niezwykle szybkich kierowców. W Mini Roku, gdzie wystartowało 25 Polaków na podium zameldował się młodziutki Bruno Gryc, który zajął trzecie miejsce, a w pierwszej dziesiątce znalazł się również Franciszek Lassota (9. miejsce). W kategorii Junior Rok czwarty był Bartosz Grzywacz, siódmy Marcel Kasprzycki, ósmy Franciszek Hałatnik. W Expert Rok piąty Adrian Marcinkiewicz, a wśród seniorów obok Karola Czepiela w pierwszej dziesiątce znaleźli się Michalina Sabaj, która zajęła czwartą lokatę i Piotr Protasiewicz, który był siódmy.

Polacy startują w finałach światowych Rok Cup niemal od początku. Puchar świata tej monomarki zdobyli Maciej Bernacik (Junior, 2007), Michał Kasiborski (Junior, 2014), Szymon Szyszko (Senior, 2015), Bartosz Mila (Senior, 2017), Daniel Zając (Expert, 2018), Jan Przyrowski (Mini, 2020), Aleksander Bardas (Senior, 2020), David Liwiński (Shifter, 2021), Karol Czepiel (Senior, 2021).

Wygrali również klasyfikację Nations Cup w kategorii seniorskiej w 2014 roku.