Nowa technologia Lamborghini pozwoli zyskać sekundy na okrążeniu

Lamborghini

Lamborghini ma sposób na to, jak poprawić wszystkie rekordy torów. Włoski producent już w tym roku może wyprodukować pierwsze samochody z technologią aktywnej geometrii.

O ile zmienianie nastawów elementów aerodynamicznych czy zawieszenia podczas jazdy nie jest niczym nowym, żaden producent nie zaoferował jeszcze na masową skalę aktywnego systemu ustawiania zbieżności i nachylenia kół. Lamborghini chce być pierwsze. Nowa technologia o nazwie «Active Wheel Carrier» jest obecnie w fazie testów.

Jako pierwsze na ten pomysł wpadło Audi, lecz nie wprowadziło systemu do produkcji, zatem projekt przejęło Lamborghini. Zmiana geometrii jest możliwa poprzez zastosowanie piasty złożonej z dwóch obracających się kołnierzy, połączonych z 48-woltowym silnikiem, który potrafi zmieniać nastawy w tempie 60 stopni na sekundę. Zakres regulacji wynosi 6,6° dla zbieżności i 8° dla kąta nachylenia koła.

O ile w wyścigach samochodowych stosuje się agresywne ustawienia, aby poprawić przyczepność w zakrętach i zwiększyć kontakt opony z nawierzchnią w momencie, gdy nadwozie przechyla się pod wpływem siły dośrodkowej, w samochodach drogowych takie zabiegi są niepożądane – podczas jazdy na wprost zbieżność zwiększa opory i zużycie opon, a nachylenie ich nierównomierne ścieranie.

Według producenta, zmiana geometrii w trakcie jazdy pozwala pokonywać zakręty z siłą do 25% większą. Samochód zapewnia większą przyczepność w wolnych zakrętach i jest bardziej stabilny w szybkich.

Fabryczni kierowcy Lamborghini jeżdżą średnio o 2,8 sekundy szybciej na okrążeniu toru testowego Nardo, czyli o koło dwa procent. W teście z udziałem dziennikarzy, mniej doświadczeni kierowcy zyskali na nowej technologii prawie pięć sekund.

Lamborghini uważa, że aktywna geometria może mieć zastosowanie nie tylko na torze wyścigowym. Według producenta, może pozwolić na zachowanie pożądanych właściwości jezdnych przy zastosowaniu bardziej miękkich sprężyn zawieszenia, poprawiając tym samym komfort kierowcy i pasażerów.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.