Operator pucharu BMW M2 ogłosił upadłość

Fot. Gruppe C Photography

Niemiecki Project 1 złożył wniosek o upadłość. To nie tylko rywalizujący od trzech dekad zespół wyścigowy, ale również szkoła jazdy i operator pucharu BMW M2 Cup, w którym brała udział Marcelina Czepiel.

Zespół powstał w 1993 roku pod nazwą Tolimit Motorsport i przez wiele lat był znany głównie jako specjalista od ścigania się w pucharach Porsche, zdobywając w nich 18 tytułów mistrzowskich. Nazwa Project 1 pojawiła się w 2013 roku, tuż po tym, jak ekipa zdobyła tytuł Porsche Carrera Cup Deutschland wraz z późniejszym trzykrotnym mistrzem DTM René Rastem. Trzy lata później ekipa wygrała Porsche Supercup wraz z Philippem Engiem.

Obaj niemieccy kierowcy są obecnie związani z BMW, gdzie również kierowała się ekipa Project 1. Do współpracy pomiędzy bawarską marką, a saksońskim zespołem doszło w 2021 roku, gdy wystartował rozgrywany przy serii DTM puchar BMW M2. W pierwszym sezonie brała w nim udział Marcelina Czepiel, wielokrotnie zajmując punktowane pozycje.

Rok później Project 1 wszedł do programu DTM jako zespół, zdobywając tytuł wśród zespołów w DTM Trophy, a w minionym sezonie był już zespołem DTM, wystawiając dwa BMW M4 GT3 dla Sandro Holzema i dwukrotnego mistrza Marco Wittmanna.

Ekipa z Lohne cały czas kontynuowała ściganie się Porsche, dochodząc do Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Już w swoim debiutanckim sezonie 2018/2019 wygrała klasę GTE Am wraz z Patrickiem Lindseyem, Jörgiem Bergmeisterem i Egidio Perfettim.

Pomimo licznych sukcesów, w zeszłym roku Project 1 zaczęło popadać w problemy finansowe i nie pomogła w tym organizacja pucharu BMW M2 czy szkoły jazdy oraz track dayów i eventów.

Kluczem do trumny zespołu okazała się utrata wsparcia producentów. Klasa GTE Am w WEC została zlikwidowana, a w jej miejsce powołano LMGT3 – zmieniły się przy tym zasady uczestnictwa i nie wystarczyło zgłosić się jako zespół, a otrzymać nominację swojego producenta, której Project 1 nie otrzymało zarówno od Porsche jak i BMW. Bawarska marka zrezygnowała też ze współpracy w DTM, przenosząc Marco Wittmanna do trzeciego samochodu ekipy Schubert.

„Po wielu rozmowach z inwestorami, producentami, partnerami i przyjaciółmi, nie mogliśmy znaleźć sposobu na kontynuowanie działalności Project 1 Motorsport i Project 1 Drivetime. Trudny klimat ekonomiczny, dotykający także motorsport, również się do tego przyczynił” – czytamy w oświadczeniu zespołu.

„Z tego względu musimy niestety ogłosić upadłość obu spółek. Boli nas to tym bardziej, że musimy to zrobić w 30. rocznicę istnienia, po zdobyciu 250 podiów, 12 tytułów kierowców, ośmiu tytułów zespołów i pięciu wśród debiutantów. Te sukcesy byłyby niemożliwe bez naszych pracowników, partnerów i przyjaciół. Chcielibyśmy z głębi serca podziękować wszystkim zaangażowanym oraz naszym fanom”.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.